|
|

Kállay Géza
"A TERMÉSZET FÜRGE MEGLOPÁSA": TERMÉSZET, EGYÜTTÉLÉS, IRODALOM
(részlet)
"A jelek a gondolkodásnak ugyanazt jelentik, mint a hajózásnak az a találmány, hogy szelet fogva széllel szemben vitorlázzunk."
Gottlob Frege
"Természet, istenem vagy: hódolok / Törvényednek" - lép színre Edmund, Gloster fiatalabb és törvénytelen gyermeke a Lear király
I. felvonásának 2. jelenetében, pedig - mint Horgas Judit könyvéből
többek között megtudjuk - a Természet bálványozása, különösen az
Erzsébet-kori puritánok szemében, súlyos bűnnek számított. Az eretnek
hódolat szavai után záporozó szónoki kérdések egy ősi jog
visszakövetelését sejtetik: "Miért kéne a szokás / Bilincseit
hurcolnom" - kérdi Edmund -, "s magamat / A nemzeteknek finnyássága
által / Kifosztani hagynom, mert tíz, tizenöt / Hóval bátyám után
vagyok? [...] Miért volnánk mi korcsok? Fattyu és korcs! / Kik a
természet fürge meglopása / Közben hatalmasb alkatot, szilajb / Erőt
nyerénk, mint egy egész sereg / Fajankó, kik pállott, megúnt / Ágyban
félálom s ébrenlét között / Fogamzanak...". John Fletcher A hűséges pásztorlány
című tragikomédiájában a Sötétlelkű Pásztor pedig így védekezik a darab
végén, amikor Pán Papja szemére lobbantja gyalázatos kéjsóvárságát:
"Hát nem a nagy Természet szabta ránk, - / Ki egyre tölti gazdag
csűreit, - / Hogy minden élő legszebb tiszte itt / E földön - nemzeni?"
Abban mindkét sötét lelkű, de kétségtelenül életrevaló hős egyetért,
hogy az élet fenntartása a Természet parancsa, sőt, a Pásztor szerint a
nemzés mimetikus folyamat, hiszen a Természetet utánozzuk - Edmund
szerint, mint hallottuk, egyenesen egy istenséget (az eredetiben egy
istennőt - "goddess") követünk -, amikor utódokkal népesítjük be a
földet, épp úgy, ahogy Természet-gazda (vagy gazdasszony) "tölti gazdag
csűreit". Edmund ellentétei azt az ősi, talán először Platón Kratüloszában
megfogalmazott vitát elevenítik fel, hogy mi van az emberre nagyobb
befolyással: a Természet-e, vagy az emberi együttélés során kialakult
szokások és egyezmények rendszere, a civilizáció - sőt, Edmund talán a
természettel szemben álló oldalhoz sorolja a mesterek által
létrehozott, és ezért mindig mesterséges művészi alkotásokat is.
Természetesen Edmund monológjában a Természet kerül ki győztesen, a
maga fürgébb, hatalmasabb, szilaj erejével, és épp a szokáson alapuló
társadalom hoz létre enervált, életképtelen, érdektelen korcsokat és
fattyakat, miközben az unalomban döglődő emberi, szervezett közösség
épp ezekkel a szavakkal - "fattyú" és "korcs" - bélyegzi az erőtől
duzzadó, hatalmasabb alkattal rendelkező, és - hangsúlyosan - a
Természet munkáját folytató, a Természet akaratát beteljesítő
leszármazottakat. Azonban a shakespeare-i szöveg még ezen is csavar
egyet: Edmund itt a "természet fürge meglopásának" mondja, ha valaki
törvénytelenül, azaz valójában a természet és nem az ember törvényének megfelelően jön "mohón" és "hívatlanul" a világra.
Edmundot és a Sötétlelkű Pásztort azért
idéztem, mert Horgas Judit elsősorban ember és természet viszonyát
kíséri nyomon a reneszánsz korában Hálóval a szelet
című könyvében, s eközben különösen is odafigyel a "természet fürge
meglopásaira". S ha már a kötet címét Sir Thomas Wyatt "Ha vadászni
vágysz" szonettjéből kölcsönözte ("Szelet próbál fogni hálójába", 97)
Horgas Béla fordításában, a szél-metafora miatt is ide kívánkozik a
recenzióm mottójául választott idézet Gottlob Fregétől, a modern
logika, és általában a 20-21. századi jelelmélet egyik atyjától: "A
jelek a gondolkodásnak ugyanazt jelentik, mint a hajózásnak az a
találmány, hogy szelet fogva széllel szemben vitorlázzunk". Mert Horgas
Judit egyszerre hajózik az elemzett dráma- és versszövegek metaforikus
és az ökokritika fogalmi hálóival, azonban ennek a roppant fiatal
tudománynak a fogalomkészletét éppolyan elegánsan és avatottan kezeli,
mint amilyen érzékeny, élvezetes és új felfedezéseket tartogató a
szóképek és drámai helyzetek tüzetes elemzése és értelmezése. A
könyvben tehát épp nem a "hálóval szelet" hiábavalósága, hanem a
vitorlával történő "szélfogás", a széllel szemben jelekkel történő
hajózás sikere érvényesül.
A könyv hátterét alaposabban ismerő, vagy annak
7. oldalára lapozó olvasó persze tudhatja, hogy keletkezési
történetében érintve vagyok: az eredetileg doktori disszertációnak
írott mű témavezetője voltam, de rögtön sietek kijelenteni, hogy csupán
az ezzel kapcsolatos felelősséget vallom magaménak. A művel tehát több
ízben, több változatban találkozhattam az elmúlt évek során,
kéziratban, illetve a Liget
folyóirat hasábjain megjelenő tanulmányok formájában; sőt, a könyv
alakban való megjelenés előtt "egy szuszra" elejétől végig elolvastam,
de csak nagyon kevés módosító javaslatot kellett tennem: Horgas Judit
olyan doktori hallgató és szerző volt, aki igen hamar a "maga hajóján
kezdett vitorlázni", és - erősen a Liget folyóirat szellemi
széljárásának megfelelően - az ökokritikában olyan területeket hódított
meg, amelyekről először épp az ő írásaiból értesültem. Ezért nem is
annyira "recenziót" írok, hanem a könyv jelentőségéhez, nyomatékához
méltó párbeszédbe igyekszem kezdeni a szerzővel, továbbgondolva néhány
olyan ötletet, amely olvasás közben támadt bennem.
Mint említettem, az ökokritika igen fiatal
elméleti megközelítés; az ökofilozófia fogalomkészletének felhasználása
irodalmi szövegek értelmezésében, tágabban tehát a "filozófia és
irodalom" témakörhöz tartozik, és tudomásom szerint Horgas Judit könyve
az első Magyarországon, amely ökokritikai szempontból elemez
reneszánszkori irodalmi alkotásokat. Az ökofilozófia pedig - mint
Horgas Judit könyvéből is megtudhatjuk - a közhiedelemmel ellentétben
sokkal több, mint "környezetvédelem": voltaképpen embernek és tágabb
környezetének szükségszerű és szüntelen interakciójával foglakozik, és
itt a "környezet" elsősorban abban az értelemben szerepel, amelyet a
hazai filozófiai szakirodalom általában "életvilágnak" szeret nevezni.
Az emberi környezet életvilágként való értelmezése mögött elsősorban a
fenomenológusok, főként Husserl, Heidegger és Jan Patoc`´ka munkássága
áll, különösen Husserl Lebenswelt, Naturwelt és Umwelt
fogalma. A számtalan fontos értelmezésbeli különbség ellenére az
életvilágot valami olyasmiként ragadhatjuk meg, mint amivel az ember
szemben áll, ám mégis mindig annak szerves részeként talál önmagára. Az
életvilág egyfelől úgy jelenik meg, mint ami minden elméleti vagy
tudományos megközelítés előtt már "kezdettől fogva ott volt",
mindenfajta értelmezés előfeltételeként, másfelől mint megértendő
feladat, amiért felelősek vagyunk, azonban az életvilág minden
formájában az ember számára adott világ: sohasem a maga
"nyerseségében", egyszerű közvetlenségében mutatkozik meg, hanem
mediációk útján, mindenekelőtt emberi jelek közvetítettsége révén.
Horgas Judit, miután áttekinti az ökológia, a környezet és az
ökokritika fogalmainak genealógiáját, tulajdonképpen arra vállalkozik,
hogy feltérképezze, az angol reneszánsz jelei - és elsősorban irodalmi
szövegei - hogyan közvetítették az életvilágot a kora újkor hajnalán és
hogyan közvetíthetik nekünk, 21. századi embereknek.
Ha pedig jelekről van szó, akkor az ökokritika
akarva-akaratlanul az ikonológiai műértelmezés szintén fiatal, úgy
három évtizede megjelent értelmezési hagyományához is kapcsolódik.
Horgas Judit három, egymással persze több ponton érintkező fő ikont
állít a figyelem középpontjába: a kert, az erdő és a sziget
jeleit. Ezek köré a "vezérjelek" köré épülnek a drámák és versek
elemzései, amelyek a főjeleket éppúgy értelmezik, mint ahogy a költői
szövegek jelentésrétegei is sorra megnyílnak a fő ikonok érintésétől. A
történeti vizsgálat pedig azt is jelenti, hogy Horgas Judit jelei
sorsát mindig a korszak kontextusában kíséri nyomon, méghozzá egyfelől
a ?krónika? értelmében vett történelem, másrészt a mítosz szemszögéből.
Így tudjuk meg, vagy inkább döbbenünk rá, mit tett az ember már akkor
is az életvilággal, a hazai földdel éppúgy, mint az újonnan felfedezett
és meghódított területekkel - ezekben a részekben derül ki igazán, mit
jelent a "természet fürge meglopása". Például - Thomas Kyd Spanyol tragédiájának
kerti jelenete kapcsán - hogy a merinójuhok Spanyolországot "szó
szerint felzabálták - akárcsak Morus Tamás Angliáját" (127), Prospero
bizonytalan elhelyezkedésű szigetéről szólva pedig a szerző azt az
ökológiai katasztrófát mutatja be, ami - többek között - a
Húsvét-szigetet pusztította el. Ugyanígy jutunk a Titus Andronicus
sötét vadonából, a windsori ligetből, az athéni, az ardennes-i vagy a
mozgó birnami erdőből az Erzsébet-kori erdő- és vadgazdálkodási
törvények világába, és - elsősorban a melankolikus Jacques
szarvas-siratásának visszhangjaként - azt is megtudhatjuk, hogy
Nagy-Britanniában hány őshonos szarvas-faj élt, sőt, hogy a Spanyol tragédia
szerencsétlenül járt fiatalemberét, Horatiót gyilkosai milyen fenyőre
akaszthatták fel. E históriai mozzanatokat vagy fauna- és
flóra-történeti adalékokat az olvasmányos, néhol iróniába hajló próza
olyan elevenséggel és szemléletességgel mutatja be és állítja
párhuzamba a költői-drámai szövegekkel, hogy - azt hiszem - akár az
elsősorban Stephen Greenblatt nevével fémjelezhető "új historizmus"
nevű irodalomkritikai iskola is szívesen adoptálná a szerzőt. A
históriához hasonló fontossággal szerepelnek Horgas Judit
szövegértelmezéseiben a mítoszok is, amelyek Shakespeare korában az
olvasók és színházi nézők képzelet- és gondolatvilágában - sokszor a
történelmi "tényekkel" éppen, hogy egyenrangban, vagy azoktól
megkülönböztethetetlenül - még ugyanolyan elevenen éltek és
szolgálhattak evidencia-értékű viszonyítási pontokként, mint a mai
közönség számára a hollywoodi filmek jellegzetes történetei és alakjai:
a Superman, a Pókember vagy a Terminátor. Ha egy mitológiai alak
felbukkan, Horgas Judit nagy gonddal nyomozza ki származását, s ezzel
nemcsak kiegészíti az ökokritikai-ökofilozófiai diskurzust, hanem még
különleges kihívást is kínál számára, hiszen, mint ismét Patoc`´kától
tudjuk, mítosz és filozófia voltaképpen két szembenálló reflexív
módozat: "A mítosz mindent tud előre; egy archetípusról szól, egy már
megtörtént eseményről, amely csak megismétlődhet. Ezzel szemben a
filozófia nem tud semmit, kivéve a világ alapvető formanélküliségét".
Így vonul fel előttünk Horgas Judit könyvének lapjain mint természeti
erők és erkölcsi értékek megszemélyesítői Aeneas, Artemis, Akteon,
Adonis, Venus, Szent Hubert, Hermész, Pán, Diána és még sokan mások.
Shakespeare, Fletcher, Kyd, Marlowe, Wyatt vagy Spenser alakjai őseiket
és rokoni köreiket is megtalálják.
A mitológiai, történeti és drámai-költői
párhuzamok bemutatása mellett e nyom- és jelkövetés jelentősége azonban
még a közvetlen szövegértelmezésen is túlmutat. Ahogy a
Shakespeare-kritika, valamikor a 20. század közepén, lassan
eltávolodott a pszichológiai karakter-értelmezéstől, és - nem vonhatva
ki magát a század általános nyelvi és szemiotikai fordulata alól -
egyre inkább a metaforák, az ikonok, a szimbólumok és általában a jelek
vizsgálata felé fordult, úgy vált világossá, hogy a reneszánsz kori
szövegekben kivételes eredményességgel követhető nyomon, miként
változott meg az ember viszonya saját jeleihez a kora újkor kezdetén.
Mint - elsősorban Erwin Panofsky és Michel Foucault nyomán - többen
rámutattak, a viszony átalakulása elsősorban a képekhez
fűződő relációk megváltozása mentén alakult ki, és itt - Horgas
Judittal messzemenően egyetértve - nemcsak a festett vagy költői
képeket sorolom ide, hanem a reneszánsz színpad "szín-képeit", drámai
helyzeteit is. A képekhez fűződő viszony megváltozása pedig a
gondolkodás, a filozófiai felfogás átalakulásához vezetett. Ha -
természetesen roppant leegyszerűsítéssel - a görög gondolkodást úgy
írjuk le, mint ami elsősorban a dolgok felszíne mögött meghúzódó
szubsztanciát kereste, a középkort pedig mint ami belső erőket, elvont
fogalmakat és lényegi eszméket talált a külső megjelenési forma mögött,
akkor a korai újkorban épp a felszín és a külső vált jelentőssé.
Természetesen változatlanul a dolog "belső" megismerése volt a cél,
azonban a külső ennek immár nem feltétlenül az útját állta, amelytől el
kell tekinteni, hanem a kép, a feltáruló reprezentáció szerves
kapcsolatba lépett azzal, ami a "mélyben van": a kép akár a "felszínén"
is hordozhatja a lényeget, de a megismerés még egy kevésbé szerencsés
esetben sem tekinthet el a dolog külsejének, szemmel is jól látható
viselkedésének tanulmányozásától, mert az a megismerés egésze számára
tartalmaz nélkülözhetetlen üzeneteket.
|