|
|
Mesterházi Márton
ÍR EMBER SZÍNPADON
Sean O?Casey (1880-1964)
(részlet)
Drámaírásban a legnagyobb ír klasszikus. A számba jöhető versenytársak
közül Farquhar, Synge, Behan életműve töredék, Sheridan, Shaw inkább
angol, Beckett inkább francia, Yeats inkább költő, Fallon inkább költő
és hangjáték-szerző... O?Casey teljes életművű, mindenekelőtt drámaíró
és ír.
Fiatalon könyvet írtam róla - ma már nem tartom
hibátlannak -, később az itthoni fogadtatásáról. A napokban elolvastam
új életrajzát. Mégis: milyen rég töprengtem róla, s arról, hogy miért a
legnagyobb (drámaíróban, klasszikusban, írben).
A kétéltű ember
1884-ben született szegény család legkisebb, tizenharmadik
gyermekeként. Művelt, olvasott, latinul is jól tudó, ír nemzeti
érzelmű, Parnell-hívő apjának korai halála után megismerte a
szegénynegyedek legszörnyűbb nyomorúságát. Iskolába nem járt,
kiskamaszként maga tanult meg olvasni. Tizenöt évesen szép sikerrel
játszta amatőrként Dolan atyát Boucicault népszínművében; ekkor már
kemény munkával támogatta a családot. Megtanult írül, a nemzeti ügy
híveként rendőrattakkal szétvert búrpárti tüntetéseken vett részt.
Huszonévesen fölfigyelt az ír valóságot kritikusan ábrázoló Synge-re és
az ír költészetet megújító Yeatsre. Harmincéves kora után sorozatos
tragédiák érték: 1914-ben meghalt legkedvesebb fivére, Tom, 1918-ban
egyetlen nővére, Bella.
Legalábbis így meséli a nagyszabású, hatkötetes
önéletrajz. A meséket a szakma is, az író halála után még egy
évtizeddel is szó szerint elhitte. Hiszen az életrajz, különösen az
első három-négy kötet, remek írás.
Azután az irodalomtörténészek gyanút fogtak, és
a levéltárak, az egyházközségek, az iskolák, a temetők, a különféle
egyletek (elképesztő mennyiségű) dokumentumai s a még élő tanúk
bebizonyították: sok minden másképpen volt. O?Casey 1880-ban született
a család nyolcadik (ötödik élő) gyermekeként; a papa brit-párti
unionista volt, és inkább bigott, mint polihisztor; a család
lecsúszott, de azért nem a nyomornegyedek legaljára; a kisfiú járt
iskolába (éppen Bella tanította), és kilencévesen jól vizsgázott
írás-olvasásból. A kamasz sem színészként, sem munkaerőként, sem
búrpárti tüntetőként nem jeleskedett. Csak huszonhárom évesen vetette
belé magát az ír nemzeti mozgalomba, ám akkor olyan dogmatikus hévvel,
hogy a mozgalmat alapító Douglas Hyde felhívására messze kerülte az
Abbey Színházat, éppen Synge miatt. És Yeatset sem igen olvasott. Tom
is, Bella is éppen tíz évvel a megírt időpont előtt halt meg.
Mi ez? Botrányos hazudozás? Az első kutatási
eredményeket köszöntő mérges hökkenet után a szakma tudomásul vette,
hogy ír módra átejtették. Majd higgadtan fölmérte, hogy az önéletrajz:
regény, méghozzá - különösen az első három-négy kötet - csakugyan remek
írás, amelyben (mint Murray írja) "O?Casey újabb emlékezetes karaktert
sorozott az általa teremtett dramatis personae seregébe: a nyíltszívű, belemenős, ékesszóló ?Seant?."
De miért "fikcionalizálta" önmagát? Nem sokkal
1929 után, amikor a regényt elkezdte: értelmet, logikát, szerkezetet
kellett találnia az életének, mely "magától", írói beavatkozás híján,
kudarcba szaladt.
Lássuk tehát a legfontosabb tényeket.
1913 augusztusában a Jim Larkin alapította Ír
Általános és Szállítási Munkás Szakszervezet sztrájkot hirdetett. (Jim
Larkin az ír munkásmozgalom legnagyobb hatású alakja; új szakszervezete
- az ír munkások óriási többsége szakképzetlen lévén - az évtized
legfontosabb kezdeményezése, melyet a tőkések4 azon melegében meg
akartak semmisíteni.) Az ír munkások mellett az angol szaktársak álltak
ki, meg néhány bohém értelmiségi (Yeats is), a tőkések mellett az
államhatalom (több súlyos rendőrattak történt), a sajtó, a klérus és a
nemzeti mozgalom néhány jelentős alakja. A sztrájk 1914 februárjáig
tartott, addigra kiéheztették.
Szinte mindnyájunk életében adódik olyan
megaláztatás, amely alapvető választásainkat is meghatározza. O?Casey
életében ez a vereség volt az, és Jim Larkin lett a romolhatatlan
babérú hős. Larkin később kommunista (jellegű) pártot alapított, ahová
az író nem követte, de a Szovjetuniónak, a kommunista mozgalomnak és
személy szerint Sztálinnak mindvégig híve maradt, s a pártlapnak5
olykor kínosan harcos cikkírója. Ideológiailag képzetlen volt, a Kommunista kiáltványt olvasta, hatott rá a romantikus pátosz, viszont hinni erősen, dogmatikusan hitt.
1916. április 16-án kitört a Húsvéti Fölkelés,
melyben a nemzeti mozgalom 1300 önkéntese mellett az 1913-as
sztrájkolók alapította Polgárhadsereg 300 harcosa is részt vett. Az
ostobán vezetett, de túlerőben lévő angol csapatok egy hét után
leverték, s a brit kormány elképesztő durvasággal torolta meg a
fölségsértést.6 Az írek 1918-ban tömegesen szavazták a nemzeti
jelölteket a parlamentbe, mely függetlennek nyilvánította önmagát és
országát. Következett az angol-ír gerillaháború 1919-21, a
fegyverszünet, az angol-ír szerződés ("a felosztás"), az ír
polgárháború 1922-23.
O?Casey krónikus szaruhártya-gyulladása miatt
csökkentlátó volt, tehát hazaszaladt a fölkelés hírére; a kivégzetteket
röpiratban siratta el; a keresztény-nemzeti irányba haladó országot
cikkekben próbálta a szocialista alternatívára figyelmeztetni; majd a
vérontástól és a politikától megcsömörlötten minden erejét a
színműírásnak szentelte.
1923, 1924, 1926: a három "dublini"
tragikomédia7 bemutatójának évei. O?Casey kirántotta az ír nemzeti
színházat, az Abbeyt a csődből, cserébe kollégákat, barátokat, értékes
színi tapasztalatot szerzett. Nem egy irodalomtörténész szerint ezek a
legjava művei, és soha többé nem írt hozzájuk foghatót.
1928-ban Yeats kategorikusan alkalmatlannak nyilvánítja Az ezüst kupát,
O?Casey Angliában írt új és újító darabját. A dühödt levélváltást
nyilvánosságra hozzák, az ideiglenesnek szánt angliai tartózkodásból
végleges lesz. Az angol bemutató "irodalmi siker", anyagi bukás:
O?Casey éveken át alig képes eltartani gyarapodó családját.
1934-ben, New Yorkban két hónapig élvezi a
szakma tiszteletét, O?Neill és irodalmár-társai barátságát, a sikert.
Riporterek hada dönög körülötte, kaján kedvében ír módra túlszínezett,
sőt, valótlan önéletrajzi mozzanatokkal
- például a fegyveres ellenállói múlt legendáival - eteti őket.
Azután megint a küzdelem (olykor a küszködés)
évei következnek. Az írói és anyagi megbecsülést az önéletrajz 1939-től
1954-ig sorjázó kötetei hozzák meg lassanként, a darabok inkább
tisztesen mint sikeresen szerepelnek.
Írországban a de Valera rezsim masszív
gyűlölettel fogadja műveit: az önéletrajz első két kötetét betiltják, a
darabok műsorra tűzése ellen (színpadi cenzúra nem lévén) a klérus
tiltakozik - eredményesen; s ami közönség elé kerül, az bizton
számíthat a rosszindulatú kritikára.
1956-ban a budapesti és a szuezi krízis miatt
O?Casey lezárhatatlan vitába keveredik kisebbik fiával, Niallal, aki
néhány hónappal később meghal fehérvérűségben. A bűntudat nehezen
enyhül, a gyász gyógyíthatatlan.
1964 az író halálának éve.
|