|
|
Ács József
A TÚLÉLÉS TERRORJA
A háború előtti utolsó percekben Az ember tragédiája
filmváltozata készül: föld alatti komplexum betonfalai közt
visszhangzik az utolsó rendezői instrukció. Lucifert Latinovits Zoltán
alakítja, szürke öltönyben, napszemüvegben. Befűzik a filmet, vetítés a
mélygarázsban.
Újra ketyeg a birodalmi óra, riadó hírei futnak
szanaszét. Kronosz helyett kairosz: a folyosó falára felszerelt vörös
jelzőfények együtt lüktetnek egy tápoldatban dobogó szívvel. Ha csak
önmagában vizsgáljuk, morfondírozik a biológus, tulajdonképpen minden
élőlénynek egyenlő joga van az élethez. Szikéjét végighúzza a kisállat
hasán, a bőr szétnyílik: odabenn minden szerv koromfekete. A tudós
elgondolkodva pillant fel. Nem várt ilyen gyors sikert. Ezek a
tengerimalacok mégiscsak tehetetlenek, hatalmunk van fölöttük, mert az
élet alacsonyabbrendű formáit ismerjük fel bennük. Abból, ami történik
velük, semmit sem értenek.
Fekete doboz a vezérlőpulton, kábelek futnak
belőle szanaszét. A parancsokat továbbító vezetékek, kapcsolók, relék
emberekben folytatódnak, akik engedelmesen követik, amit az élet
magasabb rendű formái diktálnak nekik, mely formák magasabbrendűségét
kellőképpen bizonyítja a jól működő tápláléklánc, melynek függelékei,
járkál fel-alá Latinovits. Szerencsés az a kor, melyben egyéni és
kollektív érdek ennyire egy, ahol az érvényesülés ennyiféle lehetősége
kínálkozik!, kiáltja. Ehhez csupán fel kell ismerni a lehetséges
cselekvés csatornáit és módozatait, ami némi intelligenciát kíván. A
rend szabályaival szembeszegülni éppolyan ostobaság, sistergi, mintha a
városban ügyet sem vetnénk a házfalakra, és rajtuk átfúrva magunkat
toronyiránt próbálnánk közlekedni: gyermeteg, atavisztikus és
anakronisztikus törekvés, mely azoknál jelentkezik, akikben az
intelligencia csupán másodhegedűs (itt elmosolyodik) - mert ellenállni
annak a rendszernek, mely mindent fenntart és definiál, csakis a
fantázia birodalmában lehetséges, ahol az ellenállás valamennyi
eredménye is csupán képzeletbeli.
Tonnák lódulnak a levegőbe. A fennálló rend tulajdon fennállásával igazolja létjogosultságát.
A vetítővásznon elfeketedik a kép, majd hirtelen filmszakadás: égető, vakító fehérség.
Aki mindazt képes áttekinteni és szabályozni,
amitől a többiek függenek csupán, az a világ királya - hatalmának
sugárzásából hosszú távon anélkül részesedni, hogy fenntartásában
valamiképpen szerepet ne vállalnánk, nem lehet. Aki mozgató szeretne
lenni és nem mozgatott, ne csodálkozzon, ne fintorogjon, ha cselekednie
kell - ha látja, hogy annak, amit tesz, következményei vannak, máris
megbizonyosodott arról, hogy nem álomvilágban él. Mennél súlyosabbak a
következmények, annál közelebb került a primus movenshez:
érezni fogja, hogy körötte forog a világ, s már nem a peremvidéken
sodródik, ahol a lemaradókból, lustákból, alkalmazkodni képtelenekből
összeállt törmelék őrlődik-kenődik-hengeredik a rájuk nehezedő tettek
súlya alatt, melyeket csupán elszenvednek, de nem értenek, hanem az
értők társaságában emelkedik mind magasabbra és magasabbra és kerül a
világ tengelyének közelébe. Aki e fénylő középpont felé törekszik,
annak fel kell ismernie, hogy a szerkezet magasabbrendű az
alkotóelemeinél és egyenlőség nincsen: a teher a gúla alján a
legnagyobb: ott moccanni lehetetlen. De aki fent van, az sem tehet meg
bármit: tudnia kell, hogy a gúla jóvoltából tett szert emberfeletti
erejére, s ennek az erőnek egy részét cserében köteles a gúla
összetartására fordítani: a társadalom alája rendelt részének
mérnökeként el kell érnie, hogy a függésben lévő emberi életek
kapcsai-horgai épp a kívánt módon fogóddzanak egymásba. A túlélés
parancsának nagyköveteként nem ismerhet kíméletet és nem gyakorolhat
kegyelmet.
Mondanom sem kell, villan meg a fény Latinovits
napszemüvegén, hogy ha a fennálló rend magasabbrendűségének forrása az,
hogy fennáll, akkor annak, aki ellenáll neki, méltó helye csakis a
nemlétezők közt lehet. A túlélés parancsa néha ölésre kényszerít. Aki a
rend nevében öl, abban a rend öl, ahogy a kéz, amely lesújt, a kéz
gazdájának parancsára cselekszik. Elvégre ha nem forrnánk tökéletes
egységbe a renddel, fenn sem állna: a kéz sem firtatja, miért emelik
ütésre újra meg újra. Ha firtatná, már rég felemésztették volna a
lebomlás, a feloszlás erői. A szervezet, ameddig él, nem kérdez, csak
végrehajt, és addig él, amíg ez így marad. Ütsz vagy ütnek? Akit ütnek,
az szétporlad, feloszlik, megsemmisül a formáló erő alatt. Aki üt, az
acélt kalapál mindennél keményebbre és egyszerre kovácsolja egy érem
két oldalát: a világot és önmagát.
De a keménység nem minden, fiatal barátaim,
támaszkodik egy gurítható térképasztalnak Latinovits. Az igazi
próbatétel az átalakulás törvényeinek ismerete. Minden változásnak
elébe kell menni! Az idők forgásának nem ellenállni kell, hanem vele
haladni: mindennél hatalmasabb erő az! Légy mozgató, s ne mozgatott: ez
az aranyszabály ezredszerre is! A hatalom fenntartása olyan
kártyajáték, ahol, ha szabad így fogalmaznom, állandóan ütésben kell
lenni. Aki passzív, aki sodródik az eseményekkel, rajtaveszt. De sebaj:
az alkalmazkodni képtelenek alkotják majd azt a tehetetlen tömeget,
melynek erejét a hasznunkra fordíthatjuk. Amit eladdig kárhoztattunk,
most helyeselni, sőt támogatni fogjuk: mi van ezen csodálkoznivaló?
Hiszen a munkadarabot hol innen, hol onnan fogjuk meg és ugyan ki várna
például olyan háborodott következetességet egy asztalostól, hogy csupán
egyféle szögelő mozdulat ismételgetésétől remélje munkája
véghezvitelét? Pedig vannak ilyen, úgynevezett elvi emberek,
hajol előre megvető mosollyal. Ők is jók valamire, dől hátra, nagyon is
hasznunkra vannak... csak hát egy kalapácstól vagy egykarú emelőtől sem
várjuk, hogy fűrészelni lehessen vele. Ahogy néha nincs szükség
kalapácsra és egykarú emelőre, néha rájuk sincs szükség. Ezt persze nem
hajlandóak belátni, mert az képzelik, hogy a világnak elvi emberek
kellenek. Ez az értelmiség nagy és örök tévedése. Már az is nevetséges,
hogy értelmiségnek nevezik magukat, hiszen az értelem hordozója, már
bocsánat, de... én vagyok. Én vagyok a változóban az
örök, nem azok az elvek, amiket ezek képviselnek. Én nem elvekre, hanem
az emberek azon tulajdonságaira építek, melyeket ők rossz
tulajdonságoknak neveznek, sőt főbűnökként mutatnak be egymásnak -
ennél több védekezés aztán nem is igen telik tőlük. Bocsánat, kortyol a
whiskyjébe. Ők idealisták, én realista vagyok. Meghagyom nekik a
hivatalos változatot, nekem jó lesz a tényleges.
Ajtók nyílnak és csukódnak. Vasbeton és
koszlott műanyag. A sápadt lámpafényben színészek állnak. Latinovitsot
viszik vissza a szanatóriumba, mondja egyikük. Ezek a tirádák benne
sincsenek a darabban.
A sáros aszfalt csillog, mintha
szentjánosbogarakat vagy aranypénzt szórtak volna szét. Ennek a filmnek
semmiféle költségvetése nincsen. Talán még az előhívást sem fogják
tudni kifizetni. Fontosabb dolgokra kell most a pénz.
Visszafelé játszott filmeket vetít a tévé.
Vizet szippant a kancsó, a váza felugrik a földről és összeforr. A
kisállat hasán szaladó penge alatt összezárul a seb. Hátha még semmi
nem végleges. Hátha még mindent jóvá lehet tenni.
|