|
|
DRAMATIZÁLÁS
Ahogy szeptemberben, sőt már augusztusban, júliusban elértek a "2005-ös
József Attila emlékév" eseményeinek elő-hírei, ahogy nap nap után
láthatóan - mondom: még csak nyárközép volt - és mindjárt áradással
fenyegetően emelkedett a kampány-szint, védekezőn embriópózba
gömbölyödött a lelkem, ugyanakkor anyaállati védelmezhetnékem támadt,
és annyira ösztönösen - esztelenül -, hogy a józan, önkorlátozó, a
belátó, és a jelenségekre rálátó kérdések eleve értelmüket vesztették.
Hogy jövök én bármiféle kisajátításhoz? Sehogy. Hiszen éppen a tömeges
kisajátítás és a leleményes "felhasználás" rémisztett meg, hiába is
magyarázgattam magamnak, hogy lesznek majd, akik értőn és érzékenyen
mondanak, írnak, filmeznek, játszanak, festenek, kiállítanak, s ki
tudja még mi mindent csinálnak a József Attila-i életmű alapján, hogy a
centenáriumi ürügy jó, sőt eredeti értékek létrejöttéhez is segítségül
hívható - hiába, hogy egy idő után képes voltam méltányosabban gondolni
a várhatóra, hogy valamelyest mégiscsak világosodott az elmém, azért az
a réges-régi, túlontúl ismerős űzöttség, és a velejáró világidegenség
nem szűnt - még igazán mindenek kezdetén jártunk, amikor megéreztem,
hogy megint csak defenzív ellenállásra leszünk képesek, de bármennyire felemás, kétségbeesett, talán nevetséges is, legalább erről
az ellenállásról nem mondunk le: a Liget tehát semmilyen formában nem
vesz részt az emlékév eseményeiben. Úgy hisszük, a József Attilától
tanult, az ő szellemében alakított és gyakorolt helytállás (hányféle forgószélben!, s most, amikor a saját hely hiánya jobban riaszt, mint valaha) ebben a konkrét helyzetben - ne-künk - hallgatást kell jelentsen.
A védekezés és menekítés pozícióját keresve
persze rétegek, szintek és tagok mind megmozdultak bennem és egymásra
csúsztak, talán abszurdabban és valamiképp már absztraktabban, mint az
egykori valóságban - kétségtelen, egymást látta most a kisgyerek, ki
voltam 1951 nyarán, szüleim meghurcolása, a kútvölgyi elfekvő
szanatóriumba helyezése
idején, mikor első könyvemként felfedeztem a vászonkötéses, Cserépfalvi
kiadású József Attila-öszszest, és bekarikáztam a szívemnek különösen
kedves, nyilván élni, sőt a létezést megérteni segítő verseket. A
ceruzakörökbe pedig öntudatosan azt írtam: ESZT, nehogy valamiképp
megfeledkezzem feladatomról; azokat a kiválasztott és megjelölt
verseket csakugyan megtanultam, jól jöttek, mikor sötétben egyedül
mentem haza az elvadult Városmajoron át, vagy amikor ?56 elején Horváth
Ferencet hallottam az Irodalmi Színpadon, hogy "lábom alatt álmatlan
forogtak, ütött gyermekként csendesen morogtak a sovány levelek", és
egyszerre volt az én legszemélyesebb tapasztalatom a versben felbukkanó
idegen férfi képe meg a színházi közönség robbanni kész feszültsége, a
"Jöjj el, szabadság!" forradalmat hívó, akkor épp nem csöndes, nem
bensőséges, nem sóhajtásszerű, mert a kor és hallgatók igényéhez
igazított, nyíltan mozgósító kiáltása - nézi tehát a gyereket az a még
mindig nagyon fiatal felnőtt, aki szerelmével ?68 tavaszán folyóiratot
akar indítani Eszmélet címmel, miután már beadták kiadóhoz első közös,
József Attila költészetéről írt könyvük kéziratát, és a felnőtt is
mindvégig magán érezheti a riadt, csöndes, engesztelhetetlenül szigorú
kislány tekintetét. ?71-ben, egy másik elfekvőben, a Petőfi Irodalmi
Múzeum kézirattárában (ami akkor, nekem magánzárka is volt, meg a
"fejlesztés" miatt mindjárt proszektúraféle: éppen beszerelték a
fémvázas, rácsos, alumínium-tepsis kézirattartókat), a József
Attila-hagyaték "feldolgozása" közben végképp megszabadultam a
kegyeletes vagy bálványimádó érzületektől. Még kapkodott lábaimban is
éreztem - érzem most is - a hideg ég leheletét, de a saját bensőmből, a
saját hangomon szóló parancs, hogy "légy fegyelmezett!" - és újra meg
újra a párja, hogy "fájdalmad szerényen éld át" -, aztán mindenek
tetejébe a halálos komolyan vett, csöppet sem irodalmian eltartott, nem
pózos-szavalható mindenséggel mérés követelménye - nos, az efféle már
nem csak élni segített. Nehezítette is az életet. Még szerencse, hogy
nem írtam verset, legalább a költői hatással nem kellett viaskodnom.
Nem volt mitől szabadulni, elhagyni, levetkőzni. Nem hiszem, hogy
egyáltalán "hatás"-nak mondható ez a szellemi szervülés - a Petőfi
Múzeumban már pontosan tudtam, hogy a kultusz-gyakorlatok ellenében
kivételes lehetőségem is van. Az élettelenítő kartotékozást aligha
bírtam volna másképpen. Persze láttam, követtem, ahogy a gyönyörű,
harmóniában tartott kézírás összekuszálódik, aztán az erőlködés
lenyomatát, hogy megint, valahogy össze lehessen fogni, ami
szétszaladni, végképp felbomlani készül, a neki-nekifohászkodást, a
kudarcot, az eltökélt önfeladást - mindez nagyon közeli, személyes,
sokkoltató intés volt nekem, s egyszer csak merészen úgy képzeltem, nem
hódolok be a tárggyá halt ereklyéknek; ha már sikerült megmenekednem,
hogy a költői életmű irodalmiasítsa az életemet, tovább is mehetek:
visszaáramoltathatok, én adhatok valami életfélét, mert egyedül az
elevenen tartott kapcsolat élő - igaz, gondokkal teli. Ügyeskedni meg -
részt venni, igazodni, nyomulni, s közben bensőségességet álmodni -
senkinek, a macskának se sikerülhet.
L. J.
|