|
|
Farkas Attila Márton
FAHRENHEIT 9/11
MAGYARORSZÁG
(részlet)
Mostantól más hangon beszélünk
A mindmáig "balliberális" néven emlegetett hazai mainstream sajtó uralkodó beszédmódját a kilencvenes években még az Amerikából importált és "politikai korrektség" (politically correct,
PC) névre keresztelt ideál: a mindenfajta másság elfogadása, a
kulturális relativizmus, a multikulturalizmusra épülő tolerancia, a
kultúrák, rasszok, nemek, vallások, ideológiák, szubkultúrák és
alternatív életmódok, a "sokszínűség" dogmája határozta meg. A PC
céltáblája ennek megfelelően a konzervativizmus, a nacionalizmus, az
etnosovinizmus különféle formái voltak - idehaza ezt a céltáblát a
politikai jobboldal hagyományai, kultúrája és beszédmódja, valamint a
történelmi egyházak képviselték. A "píszí" apostolai, mint az Egyesült
Államokban, nálunk is úton-útfélen igyekeztek leleplezni a bármifajta
"kirekesztés" burkolt és finom, olykor egészen szofisztikált formáit
is, amivel különféle nyelvi tabuk, helyenként új szóhasználat lépett
életbe. A kilencvenes évek elejétől egy valamit magára adó liberális
politikusnak, publicistának, vagy értelmiséginek bizonyos dolgokról nem
volt ildomos beszélni, bizonyos szavakat, kifejezéseket azok rossz ízű
társításai, áthallásai végett nem illett többé használnia. Legalábbis a
nyilvánosság előtt.
Nos, ennek lett vége 2001. szeptember 11-ével.
A terrortámadást követően ugyanis éppen a píszí vált elsőszámú
akadályává, hogy kollektíve meg lehessen bélyegezni a muszlim vallást
és kultúrát, illetve a muszlim hitű etnikumokat. "Igazolást nyer az a
tudományos köntösbe bújtatott félelem, amit a politically correct
jegyében minden tisztességes liberális (a szó legtágabb értelmében)
igyekezett elhessegetni magától (és másoktól)?" - írja Petőcz György az
ekkor már többek által kifogásolt "túlzott toleranciára", "túladagolt
liberalizmusra" utalva. A lejárt szavatosságú közéleti szlogenekhez,
jelszavakhoz, terminusokhoz hasonlóan immár a "politikailag korrekt"
fogalma sem nélkülözi az iróniát, az átvitten vagy akár konkrét
formában megjelenő idézőjelet - ami azelőtt szinte elképzelhetetlen
volt. Míg a píszí elleni kirohanások korábban kizárólag a jobboldali és
szélsőjobboldali publicisták írásait jellemezte, mostantól akár
szitokszóként tűnhet föl a "másik táborban" is: "Vagy itt van a
?politikai korrektség?, korunk egyik pestise, ami Amerikát és a valóban
szabad világ többi részét már közel húsz éve fertőzi. Jól hangzik, a
gyűlölködni vágyó jobboldal gyűlöli, úgyhogy biztos jó dolog. Nem az."
- írja Seres László, aki pár évvel korábban még a PC élharcosának
számított. Mondhatjuk: nem píszí immáron píszínek lenni.
Ennek megfelelően 2001. szeptember 11-e után
egymást követik a politikailag teljes mértékben inkorrektnek tekinthető
írások azokban a sajtóorgánumokban (is), amelyek korábban a PC
"missziós telepeinek" számítottak, s e váltás révén a "balliberális"
sajtó lényegében "baloldali és liberális véleményeknek is helyt adó
neokonzervatív" sajtóvá alakul. Ezeknek a cikkeknek a szemantikai
magvát elsősorban is a gyarmatosítás legfőbb ideológiai pillére képezi:
a nyugati kultúrfölény a nyugati értékeket elfogadni nem tudó/nem akaró
barbárokkal, az elmaradott primitívekkel szemben, illetve a
fejlettebbet, a magasrendűt megillető többletjog. "A népek
önrendelkezési joga csak szabad társadalmakat illet meg, vagy olyan
társadalmakat, amelyek a szabadságot akarják intézményesíteni;
diktatúrákat ez a jog nem illet meg" - írta a húszas években
Oroszországból Amerikába szökött individualista írónő, Ayn Rand, és
igaza van: nincs, nem létezhet alanyi jog intézményes terrorrezsimek
létrehozására. "Ha van tanulsága a WTC, a Pentagon elleni
merényleteknek, az izraeliek elleni napi palesztin terrornak, akkor az,
hogy a szabadság ellenségeinek összefogása, a Jeruzsálem projekt
mindanynyiunkat fenyeget, ezért nem szabad földet, teret adni a
szervezett erőszaknak." Vagyis a primitíveket sújtó kollektív
büntetésről van szó. Seres László e cikkében a klasszikus
etnosoviniszta álláspontot képviseli: "A kultúrák nem egyenrangúak: az
erőszakot, a globális terrort tűrő/támogató kultúra nem lehet
egyenértékű, nem élvezhet egyenlő jogokat az ellentétével, azzal,
amelyik tiltja a terrort, és békét, szabadságot, egyéni önrendelkezést
hirdet. Ha mindkét kultúrát ?civilizációnak? nevezzük, akkor bizony
civilizációk harca ez a javából."
Seres egy későbbi írásában még ennél is
továbbmegy. Az Abu Graib börtönben történtek kapcsán azt fejtegeti,
hogy bár a "botrányos és kellőképpen el nem ítélhető kínzási ügy nagyon
sokat ártott a terror elleni harcnak", még ez is a nyugati
kultúrfölényt igazolja, hiszen a kínzásokat "a katonaság illetékes
szervei maguk kezdték feltárni, éspedig idén januárban. Működésbe
léptek a szabad társadalom intézményei..." Mellesleg érthetetlen a nagy
nemzetközi fölzúdulás, hiszen a kínzás a muszlim kultúra része, szinte
az arabok lételeme, ahogyan azt maguk is beismerik: "...és ahogy
szaporodtak Bush elnök bocsánatkérései (még a jordán királytól is,
akinek országában rendszeresek a kínzások), úgy nőtt a soha máskor fel
nem háborodó arab utca haragja: hogy mernek ezek bocsánatot kérni? És
mi mikor halljuk végre egy muzulmán vezetőtől, hogy míg ?a kínzás
szerves része az arab hagyománynak, a mai napig alkalmazzák arab
börtönökben? (al-Zafír, bejrúti lap), addig Amerika és a Nyugat azonnal
felelősségre vonja a bűnösöket?"
A legtovább talán Határ Győző megy el. Miután
kifejti, hogy a muszlim bölcselet nem jutott túl az általa "nyelvi
idiotizmusnak" nevezett (egyébként minden kultúrában megjelenő),
homofónián alapuló archaikus etimologizáló filológián, valamint, hogy
az iszlám semmit nem képes létrehozni évszázadok óta, azt fejtegeti,
hogy a Nyugatnak fegyverrel kell az egész muszlim világot
megrendszabályozni, mivel az a létére törő ősellenség. A végén kitér a
megvívandó nagy háború egy másik okára is: "A nyugatiak zömének fogalma
sincs arról, hogy az iszlámnak esze ágában sincs
elfogadni/elrendelni/intézményesíteni a születéskorlátozást. Afrikában
- ahol térítő hadjáratával az iszlám visszaszorította mind a
katolikusok, mind az anglikánok missziós térítését, a biológiai hódítás
veszélye fenyeget; az aszály és éhínség sújtotta Fekete Földrész
nemcsak azt várja el a Fehér Embertől, hogy tömje a száját, hanem azt
is, hogy népesedési statisztikájában kitörő örömmel fogadja a 12-14-16
gyermekes néger családok nekipendülését. Ha ennek százados veszedelmét
a Nyugat felfogja, akkor rádöbben arra, hogy miért kell agresszív módon
fellépnie a fundamentalista iszlámmal szemben minden arcvonalon; miért
kell a születéskorlátozást rákényszerítenie, és miért kell, elsőként,
támadólag fellépnie. A Nyugat szekuláris társadalmának feje felől
nemcsak a ?karddal (értsd: atomlövedékkel) térítő? protofasiszta iszlám
fenyegetését kell egyszer és mindenkorra elhárítania, hanem ki kell
kényszerítenie az iszlám együttműködését a fogamzásgátlás globális
végrehajtásában - hogy ezzel elejét vegyük a katasztrofális
népességrobbanásnak a bolygón." Ez már nem a civilizált világot a
barbároktól féltő defenzív álláspont. Itt már nem csupán a nyugati
világ önvédelméről van szó, sőt, még csak nem is a primitívek
civilizálása érdekében fojtatott gyarmati háborúról. Bizony
elgondolkodhatunk, hogy pontosan mit is értsünk a "fegyverrel való
születésszabályozás" fogalmán.
|