|
|
Tallár Ferenc
AZ IDEGEN ÉS A MÁSIK
(részlet)
"Az ellenség éppen a másik, az idegen - írja Carl Schmitt -, és
lényegéhez elegendő, hogy különösen intenzív értelemben
egzisztenciálisan valami más és idegen, úgyhogy szélsőséges esetben
konfliktusok lehetségesek vele..." Ezek szerint az ellenség nem
erkölcsi, esztétikai vagy gazdasági, hanem egzisztenciális minőség,
"minden résztvevő egyedül maga döntheti el, hogy az idegen más-léte a
konkrétan fennforgó konfliktushelyzetben az egzisztencia saját
fajtájának tagadását jelenti-e, és ezért az idegent elhárítja, vagy
harcban legyőzi, hogy megőrizze az élet saját létszerű fajtáját". Ma
divatos szóhasználattal ezt úgy mondhatnánk, hogy a politikai ellenség,
azaz "az egzisztencia saját fajtájának tagadása" elsősorban identitásunk kérdése. De ki idegen, másik,
aki egy nép identitását fenyegetheti? A Schmittre jellemző formális
meghatározás alapján erre nem adható konkrét tartalmi válasz, ám a 20.
század egyik meghatározó, és Schmittől távolról sem idegen
diskurzusában megjelölt a par excellence idegen: az örök vándor, a hazátlan, az utakon bolygó zsidó.
Szemünk előtt kell ezt tartani, ha fel akarjuk mérni annak jelentőségét, hogy Taubes épp az idegenben
látja a zsidó eszkatológia központi fogalmát, amely Pál politikai
teológiájának szellemi hátterét adja: "Az idegen az apokaliptika első
nagy ősszava, és teljességgel új az emberi beszéd történetében
általában". Az "idegen-lét azt jelenti: valahonnan máshonnan származni,
az Ittben nem otthon lenni. Ez az Itt az idegen és a nem otthonias. Az
az élet, amely ebben az Itt-ben tartózkodik, az idegenben találja
magát, és az idegen sorsát szenvedi el." Ám az idegenség felvállalása
egyúttal megbarátkozás az idegenséggel. Épp az idegenségnek, a meg nem
felelésnek és az egybe nem hangzásnak a zsidóságon belül eleven
tapasztalata ad különös jelentőséget az idegen, a jövevény befogadásának.
"A jövevényt ne nyomorgasd; hiszen ti ismeritek a jövevény életét,
mivelhogy jövevények voltatok Egyiptom földjén." (2 Móz 23,9).
De Izráel nem csak Egyiptom földjén volt
idegen. Az Úr első szava Ábrahámhoz, Ábrahám kiválasztása, egyúttal
Ábrahám kihívása és elhívása is: "Eredj ki a te földedből, és a te
rokonságod közül, és a te atyádnak házából, a földre, amelyet én
mutatok neked". (1 Móz 12,1) Azóta Ábrahám fiai, miként az Ember az Édenből való kiűzetése óta, úton
vannak, a cél felé tartva, de a cél előtt, eredet- és végpont között,
az idegenségben bolyongva. Így születik meg - írja Taubes - a nép új
eszméje, melyben a nép és a föld közötti kapcsolat eloldozódik. Hiszen
az út köztes létében, s még inkább az egyiptomi, majd a babiloni
fogságban "hiányzik a földbe gyökerezettség és az államiság köteléke.
Épp így teljesedhet ki azonban a prófétálás, mert az intézmények és a
hatalom, melyek saját országában akadályozták, a száműzetésben
hiányoznak. Ezékiel, a száműzetés prófétája számára világossá válik,
hogy az államba és a földbe eresztett gyökérzet elhibázott volt, és így
teljességgel kiszakítja a nép fáját régi, földi birodalmából, és minden
természetes növekedés hallatlan kifordításával, gyökereivel felfelé
ülteti el újra." A nép új, "magasabb, szellemibb és intenzívebb"
létmódja jön így létre, amely azonban nem politikai, és a földi lét idegenségéből kiszakadva lel új hazára Isten országában.
A transzcendálás mozzanatát, égi és földi,
szent és világi sajátos feszültségét közvetíti az Újszövetség
eszkatológikus vonulata is. Ahogy az Úr elszólította Ábrahámot
földjéről, kiszólította rokonságából és atyja házából, úgy szólítja ki
Jézus is tanítványait. De a kihívás-elhívás tipológiai azonosságával a
minket érdeklő ó- és újszövetségi analógia természetesen nem ér véget.
Ahogy a babiloni fogság idején Izráel fája kitépetik a földből, hogy
gyökerével az égnek fordítva ültessék el újra, úgy szakítja ki Jézus
igehirdetése és a ráépülő vallási gyakorlat most az egyes embert
a maga földjéből és partikuláris erényközösségéből, hogy egyedül Isten
elé állítsa, akinek majd "mindegyikük magáról ad számot" (Róm 14,12).
Így jön létre - mondja Troeltsch - az "Istenben lehorgonyzott"
individuumok "radikális vallási individualizmusa", mely a "magát
Istennek erkölcsi engedelmességgel átadó, és ez által az individuumot
metafizikailag lehorgonyzó és elpusztíthatatlanná avató hitből" fakad,
s egyúttal lehetővé teszi a partikuláris közösségük idegenségéből
kilépő, individualizált egyének új típusú szolidaritását, a keresztény communitas kialakulását. Az Újszövetség nagyszabású individualizációs folyamata először az idegenségbe, a világon kívülre, a liminalitásba
taszít tehát, hogy ott, a határon, horgonyomat az "egészen Másba"
vetvén, a Másik válaszra váró, felém forduló idegenségében végül a
sajátomra leljek, és meghaladva minden barát/ellenség szembenállást, az
idegenben társamra találjak.
Amikor imádkoztok - mondja Jézus -, ne tegyetek
úgy, mint a képmutatók, akik az emberek szeme láttára szeretnek
imádkozni a zsinagógában meg az utcasarkon, hogy mutogassák magukat.
Bizony mondom nektek: megkapták jutalmukat. Te, amikor imádkozol, menj
be a szobádba, zárd be az ajtót s imádkozz titokban mennyei Atyádhoz. S
mennyei Atyád, ki a rejtekben is lát, megjutalmaz." (Mt 6,5-6) Nem az
számít tehát, kinek mutatkozol embertársaid szemében és ítéletében,
hogy miképpen "szerepelsz" a zsinagógában és az utcasarkon. Aki Isten
elé lép, többé nem egy társadalmi identitás
hordozója: nem rabszolga, nem szabad, nem farizeus, nem szadduceus, nem
vámos. Sem rokona, sem ismerőse, sem utódja, sem boldog őse senkinek.
Kilépve státusaiból és szerepeiből, az "új ember" elhagyja a kölcsönös
elvárások intézményesült világát.
|