|
|
Belső ruhatár
KÁMÁN BALÁZS Sötétben a hangok
Ezt így még nem hallottam. Ezt a rengeteg hangot.
A forró nyári nap késő estéjén megelevenedő város lármáján is átsüvítő
világűr-zajt. Tudtam, hogy ilyenkor alkonyat után minden kiereszti,
ontja magából a hőt - nemcsak a beton, a vakolt tégla, a kő, az üveg, a
cserép, a bádog, de még a locsolóvíztől is meleget párálló fű; hát még
az emberi test -, ám ebben a mégiscsak másféle, már nem izzasztó,
inkább borzongató melegben mintha egyszerre megelevenedne, amit addig
eltikkasztott, leterített, kiégetett a tűző nap. Sötétedés után
mozgalmasabbak és hangosabbak az utcák meg a házak. Ezt tudtam. Hogy a
szemközti villából és a kis kertünket két oldalról kerítő három- meg
négyemeletes házak kitárt ablakain ilyenkor gáttalanul ömlik,
összeadódik, visszhangosan örvénylik a mindenféle zaj: jól
megkülönböztethető az alumíniumfazék meg a fedő csörömpölése a
porcelántányérokétól, az evőeszközök meg a poharak koppanása, az is,
hogy kövön vagy parkettán törik az edény, de eldönthetetlen: a
kétségbeesett-vad ordítás, hogy "hagyjál!? érted?? hagyjál
békén!", valódi vagy tévébeli. A pofoncsattanást, a visítást, "állat!?
szemét állat!", és a riadtan mélyebbre váltó, szinte hörgő hangot, "te
akartad? nem nyugszol? sohase nyugszol addig? te akartad",
telefoncsöngés vágja el - márpedig akkor játszott. A felrepedt száj, a
vércsík - lehetetlen nem képzelni - maszkmesteri munka. Vagy mégis
igazi? A telefon csöröghet itt, a szomszédban, és csöröghet a filmben.
A részletek, külön-külön minden effekt cserélhető: ez most adásban
megy, ez meg a tegnapi adás élő utánzata; a pofon és a hörgés valódi, a
telefon és a fenyegetés, "megöllek!? a végén úgyis megöllek!",
játszott. Vagy épp fordítva. Vagy az egész filmjelenet - vagy ott,
abban a lakásban nem is szól a tévé. Másik ablakból pisztolylövés,
lónyerítés, egy lángoló tanya zihálása hallatszik. Még a konyhából a
szobába kiáltott kérdés, hogy "kérsz dinnyét?", a leginkább élethű. Az
is mesterkélt.
Sötétben valahogy akadálytalanabbul terjed a
hang, utcától utcáig, háztól házig, a mentő vagy tűzoltó szirénázása
például nagyon messziről hallatszik. De a távoli suttogások is elérnek.
Monitorzúgás, macska-surranás, egy mosógép a lefolyóba ereszti a vizet,
hallom a hörbölést, aztán a centrifuga rángását. Az oszlopok között
kifeszített vezetékek úgy zizegnek, mint a csillagok. Legalábbis
hasonlóan. A csillag-cirpelés ugyanis féktelenebb, tombolóbb, az
elcsöndesedést ígérő sötétet keresztül-kasul hasogatják az egyenként
talán finom duruzsolásnak tetsző hangok - csakhogy
nincs egyenként.
Ültem még éjfél után is a kert-teknőben -
körben a házak, fölöttem az űr, így szinte minden hang fentről jött, és
mintha csupa fül volnék, pontosabban egyetlen nagy fül a párnázott,
hátradönthető, fehér műanyagszékben, és kényszeresen válogattam,
csoportosítottam a hangokat. Ez tücsök-, ez inkább kabócazene, ez
denevér suhogás lehet, mert a madarak már réges-régen elültek, egy
utcával arrébb kutya ugatott, autóduda jelzett három rövidet, valaki
csiklandósan kuncogott. Még zörögtek lábossal és mosógéppel, a
televíziók is öntötték a robotharc zajait - fém horpadt, üveg
csörömpölt, lángszóró süvített, a kormos arcú, haját varkocsba fogó,
borostás hős időről időre szerelmesen brummogott, a lány meg
biztatóan-ingerlően mézes szavakat csorgatott a férfi mellére -, az
egyik lakásban valami heavy-metal dübögött, "nem lehetne
csöndesebben?!"; láttam az elhúzó repülőgépek piros villogását, de azok
némán haladtak fölöttem. Mintha a Tejút ködgomolyainak zizegése és a
csillag-bacchanália elnyomhatná a motor meg a propeller
dobhártyarepesztő hangját.
Nem olvadozhattam ámultan, lehetetlen
volt akárcsak meghatódni a túl zajos, túl zsúfolt színjátékon, mert
füllé változott énemnek mindent tehetetlenül fogni kellett. Olyan
kiszolgáltatottan füleltem és lajstromoztam a hangokat, ahogyan az
utcai plakátok szövegét olvassa az ember, ahogyan védtelenül rányitja
szemét minden mocsokra - és közben gyanítottam, hogy mégiscsak azért
hallom az űrpor-szitálást, a csillag-zsivajgást meg az éterben fúvó,
pihegő, surranó, csupa láthatatlan valaminek a csápolását, ujjongását
és jajongását, mert most fül vagyok, minden létező radarnál
rafináltabb, fehér kerti székbe pottyantott fül, s mert sötét van. A
sötétség maga, mint a bálna, nyelte és engedte a mindenséget. A be- és
kiáramlás süvítését hallottam.
|