|
|
Bíró Béla
SHAKESPEARE A VÉGEKEN
(részlet)
Kállay Géza az irodalomért a filozófia, a filozófiáért az irodalom
szeretetével rajong. Ez a kettősség nemcsak attól óvja meg, hogy az
elmélet ismert túlzásaiba essen, de attól is, hogy a művészek
hagyományos elméletellenességét a kelleténél komolyabban vegye.
Az irodalomtudomány divatos irányzatainak
képviselői ugyanis, Heideggerre alapozva, úgy vélik, hogy "nyelvünk
határai világunk határai", az emberi valóság "faltól falig nyelv".
Kállay Gézát - bár őt magát is főként a nyelv határvidékei érdeklik -
irodalom-érzékenysége megkíméli ettől a tévképzettől. Wittgenstein
filozófiáját továbbgondolva eleve úgy véli, hogy a nyelv nem pusztán
kifejezi, hanem megjeleníti, sugallja, sejteti azt a valóságot, mely
pusztán nyelvi eszközökkel soha nem fejezhető ki, legalábbis
megnyugtatóan nem. Vagyis a kimondhatatlan feltérképezése a mögötte
rejlő valóság fogalmakon túli megragadását is segítheti.
De Dantóval sem azonosul, aki szerint a
filozófiának sikerült, illetve sikerülhetne úgymond "kisemmizni" a
művészetet. Danto arra gyanakszik, hogy "...a filozófiák végső soron
büntetőintézmények, melyek leginkább egy szörny féken tartását szolgáló
- azaz valamiféle súlyos metafizikai veszélyt elhárítani igyekvő -
labirintusra emlékeztetnek...", s úgy véli, hogy éppenséggel "az
esztétika az az eszköz", mely a művészettel "elbánhat". A posztmodern
művészetelmélet látlelete Danto megfogalmazásában így hangzik: "A
művészet végső beteljesedése [...] saját filozófiája." "S ha ez így van
- teszi hozzá -, akkor bizonyos értelemben a művészet véget ért",
hiszen "...a tárgyak (a műalkotások - B. B.) nullához közelítenek,
ahogyan elméletük a végtelenhez közelít, vagyis voltaképpen nincs is
más, mint elmélet, a művészet végül feloldódik az önmagára vonatkozó
tiszta gondolatban, s csak saját elméleti tudatosságának tárgyaként
őrződik meg valami belőle."
Kállay Géza könyve ezzel szemben azt sugallja,
hogy a művészet és az elmélet nem falhatják fel egymást, sőt, meg sem
lehetnek egymás nélkül. A művészet és a filozófia (és filozófián ebben
az összefüggésben továbbra is az ún. tudományosan megalapozott
elméletet értjük) egyszerre jelenik meg, együtt formálódnak már Platón
óta (a rajongás és a gyűlölködés által egyensúlyban tartott) folytonos
kölcsönhatásban. De bármily közel kerülnek egymáshoz, egy valamiben
mindig és elkerülhetetlenül különbözni fognak: a tudomány csak végső
fokon érheti el azt, ami a művészetnek éppenséggel a kiinduló pontja: a
teljességet. A tudomány mindig csak a világ valamely részletét
vizsgálja, még akkor is, ha olyan a "teljességgel" rokon értelmű
fogalmakat vizsgál, mint a "lét" vagy a "világmindenség". Ezek esetében
is kénytelen elvonatkoztatni. A művészet ezzel szemben, koncentráljon
bár a valóság mégoly apró részletére is, egy önmagában teljes, mert a
létezés egészére nyitott képet jelenít meg, melyet az olvasó minden
befogadás során teljes, mert intuitív egységben szemlélt világgá formál.
A művészet és az elmélet manapság tapasztalt
"egybeolvadása" ezért nem föltétlenül végérvényes, és azt sem
föltétlenül jelenti, hogy a művészet pusztán az elmélet tökéletlenebb
változata, vagy hogy a tudományt az alapjául szolgáló művészi intuíció
puszta sterilizálásának kellene tekintenünk. Jelentheti viszont, hogy a
pusztán logikai-mennyiségi alapelvekre épülő modern tudomány
módszertana a valóság egészének leírására ez idő szerint egyszerűen
alkalmatlan. Az egyes tudományok világképei sem egyenként, sem
összességükben nem szolgáltathatják a világ képét. A műalkotásként
fölfogott filozófia sem egyéb, mint a filozófia narratívává formált,
azaz valamely elbeszélő médium által közvetített, eredendő egysége.
Voltaképpen ezzel kísérletezett Wittgenstein és Heidegger is.
A művészet ma is azért szükséges, mert vannak
dolgok, melyekhez a logika, a nyelvészet, és a természettudományok
eszközeivel nem férkőzhetünk közelebb. Az irodalom nyelve, mely nem
ellentmondásmentes logikai struktúrákból építkezik, mint a tudomány,
hanem éppenséggel a lét és a nyelv ellentéteiből, alapvetően a
paradoxonok nyelve. Az állítás, mely képes bennünk a létezés
legteljesebb intenzitását felidézni, valamilyen értelemben mindig
paradox. A közvetlen valóságot azonban törvényszerűségek irányítják. S
ezek pontos leírására a tudomány racionális és empirikus módszerei az
igazán alkalmasak. Csakhogy ezek a módszerek a horizontig
meghosszabbítva éppúgy paradoxonokra vezetnek, mint a művészet
alkotásai. A világ mint Egész tehát a tudományos megközelítésnek
(legyen szó filozófiáról, természet- vagy embertudományokról) makacsul
ellenáll: kétértelműnek mutatkozik. A paradoxont mint a világ
szerkezeti alapelvét legharmonikusabban a művészet képes magába
építeni, oly módon, hogy azt önnön szerkezeti alapelvévé teszi.
De mert a tudomány gondolatmenetei a horizontig
meghosszabbítva (és mi a filozófia, ha nem éppen ez a meghosszabbítás?)
paradoxonokba torkollnak, a filozófia és a művészet annak ellenére is
kiegészítik egymást, hogy ugyanahhoz a dologhoz, a világhoz ellentétes
irányokból közelítenek. Az egyik a kezdet, a másik a vég felől.
Kállay Shakespeare-könyvének legnagyobb erénye,
hogy külön-külön, minden dráma kapcsán rátalál azokra az ellentétekre,
amelyek a formál-logikai megközelítésnek makacsul ellenállnak, és
ezekből bontja ki, nemcsak a műalkotás jelentését, de azt a filozófiai
gondolatot is, amely az ellentétekben implicite megjelenik.
Az ő Shakespeare-je hosszú évszázadokkal
előttünk fedezi fel Wittgenstein és Heidegger filozófiájának magvát. A
szerző ezt minden elemzett dráma kapcsán (hogy egy Kállay által nem
kedvelt szókapcsolattal éljek) szinte már "kétséget kizáróan"
bizonyítja. A felismerés azonban nem korlátozható Wittgensteinre és
Heideggerre, a bizonyítási eljárást a korábbi korok Shakespeare-kutatói
is elvégezhették volna, sőt gyakorta el is végezték. Marx és követői is
Shakespeare-ben látták a marxizmus egyik legjelentősebb előfutárát
(lásd Almási Miklós drámaelméleti munkáit), ahogyan Shakespeare
drámáiból a teológiai gondolkodás is a Gondviselés működésének
"hiteles" megjelenítését olvasta ki (lásd: Martin Lings). S ez a
lehetőség nyilvánvalóan az eljövendő korok kutatói előtt is nyitva áll,
azaz Shakespeare-ben ők is koruk legjelentősebb filozófusainak
legfontosabb előzményét pillanthatják majd meg.
Shakespeare életművében következésként és
lényegileg a filozófia történetének teljes múltja és teljes jövője
benne foglaltatik. Shakespeare elmélyült tanulmányozása - persze a
Kállay-féle felkészültséghez hasonló elmélyülésre gondolok - akár
fölöslegessé is teheti a filozófiai stúdiumokat. Vajon, ha valaki
nagyon nekiveselkedik, kedvence életművén - lehet Szophoklész, Dante,
Cervantes, Rabelais, Stendhal, Balzac, Tolsztoj, Dosztojevszkij vagy
Csehov - ugyancsak képes volna mindezt bemutatni? Egy idő óta különben
is közhellyé vált, hogy a művészeti alkotások nem változatlanok az
időben. A későbbi (művészeti és filozófiai) remeklések részévé válnak a
valamikor létrejött műalkotásnak - ahogyan a korábbiak, amelyeket
követtek, vagy éppenséggel elutasítottak. Ezek akkor is "részei" a
műnek, ha a szöveg közvetlenül nem utal rájuk. A szerzői és az olvasói
tudat metszéspontjában létrejövő konkrét-aktuális műalkotás mintegy
beszippantja, magába építi őket.
|