|
|
Tényfékező -
Dalos Margit
DRÁGÁIM
Igazán kedves tőletek, hogy elküldtétek ezeket a képeket, bár
némelyikről nem tudom, hogy ki van rajta: vagy a kép homályos, vagy az
emlékezetem, de ha a testvéreim eljönnek, biztosan megtudok ezt-azt, a
nővéremnek mindenképpen többre kell emlékeznie.
A lánygyerek a nagy fűrésszel mintha valóban én
lennék, s hogy őszinte legyek, ezt nem is bánnám, szükségem is van egy
ilyen képre. Pontosan egy ilyenre, amit elnézegethetek, és azt
gondolhatom, hogy ez az én nagyapám, és engedi, hogy a fűrészt fogjam,
és úgy tűnik, hogy szeret, látszik az arcán, és aki fényképez, az is
biztosan szeret, mert különben minek fényképezne. Ezen a képen rendben
van minden: gyerek, nagyapa, kapu, ereszcsatorna, a kövekből kirakott
járda, a járdára kirakott asztal, a kerítésen belüli lombok, a gondosan
megmunkált nagykapu, amibe precízen kiskaput is tettek, a bevakolt
kerítés pontosan illeszkedik a kapuoszlophoz, a kapuoszlop meg a
kapufélfához, a kapu egyik szárnyához meg a levelesláda. Itt tudtak
mindenről és mindenkiről: hogy hányas már a kisgyerek lába, mi volt az
első szó, amit kimondott, hány évgyűrűje van a fűrészelt fának, hány
darab raklap van a sarokban felstószolva, és ahogy nézem, bennem is
tudás támad, hogy hogyan voltak lerakva a járdai kövek, tudom az egymás
utáni szabálytalanságokat, tudom a topogást, bicegést, botlásokat;
számon tartották, hogy hány bibi van a térden, az orron, a könyéken.
Ebháj, kutyamáj, holnapra már nem is fáj. Nem is fájt, már aznap sem
fájt, meg különben is kele-kele fűzfa, bodogai nyárfa, azt hiszem,
énekelni mindnyájan tudtunk, énekeltünk az udvart betöltő
kalácsszagban, tejbepapi szagban, a nagypapáék paprikás ebédszagában
meg a vörösboros fröccs buborékos fröcskölése fölött. Jó volt a
buborékokba beleénekelni. A hangok pukkasztották szét a buborékokat.
Azért a ti gyerekkorotok boldog volt, mondta
anyánk, és nem tudtuk, hogy miért mondja, hogy mire gondol egyáltalán,
de ez a kép itt kisegít: anyánk emlékezése fékezhette a tényeket,
megállította, mint egy fotómasina, anyánk tudatában boldogan
mosolyogtunk, mint ez a gyerek és ez az ember a képen.
Jól jön nekem ez a fotó. Felvállalom. Mert az
egyik ajtó mögött a kacska köveken túl ott lehet az egészséges, fiatal
anyám, és nevetve nézi a fényképezkedést, az egész mulatságos
beállítást, igazából mi ketten is azért nevetünk, mert ő nevet az ajtó
mögött.
Lehetséges, hogy később, hatéves koromban is
azért kívántam rá annyira a fűrészelésre, mert a kezemben még élt a
nagy fűrész megmarkolásának emléke? s vele együtt felidéződött
mindnyájunk nevetése, főleg anyámé, mert hiszen ő volt a világ
tengelye: tőle működött minden; jókedv, öröm, biztonság, jóllakás és
séta.
Lassan fordult ki a világtengely: időnként
meg-meglódult vagy visszafelé forgott: anyánk nagyon beteg lett. A
betegség nemcsak az ő testét és lelkét zilálta szét, hanem az egész
világot: fölborult a rend, mindent evett a rozsda, a kapuk tárva
nyikorogtak, a raklapokat fölégették, a kövezett járdákat kikezdte a
fagy, ha énekeltünk is, csak úgy bolondul összevissza és magunknak,
senki nem tudta, hogy hányas a lábunk, mert minek: mire cipőt vehetünk,
már úgyse akkora lesz. Gyújtóbombák és láncos bombák is estek. A
tetőcserepeket levitte a légnyomás.
A tárva lengő kapukon át jöttünk-mentünk,
szomszédoltunk egymásnál az utca gyerekeivel, s amikor Tecáék udvarában
megláttam a nagy halom hulladékfát, amit Smercsák néni hozatott, és a
bútortörmelékeket, bombától szétvágott ablaktokokat, ajtókereteket, egy
mosópadon próbálta szétdarabolni, leküzdhetetlen vágyat éreztem, hogy a
fűrészt a kezembe vegyem, hiába csikordultak a fákban maradt szegek,
csavarok. Smercsák néni azt mondta, ez nem gyereknek való, és nem adta
a fűrészt, hiába kérleltem hoszszasan. De tudtam, hogy az idő nekem
dolgozik, nem mentem el az udvarból sehová, s amikor Smercsák néni
bement, hogy valamit ebédeljen, a fűrészt megragadtam - meghitten jó
volt a fogása -, s a szikkadt, szálkás lomok közül felkaptam egy csodás
holmit: ez is poros volt és föld színű, de a szürkeségen színek
derengtek át: mintába kanyarított tompa színek. Láttam, hogy ez egy
gyönyörű fotel karfája lehetett: egy kipárnázott, a végén ívben hajló
karfa, simulékonyan feküdt a padra, az íves vége kínálta magát. A bal
kezemmel a karfát szorítottam, a jobbal markoltam a fűrészt - ó, én
akkor már nagyon sok mindent kifigyeltem - és izmaimban, zsigereimben,
és most már tudom: az emlékeket tároló valamennyi zugomban ismerős
boldogságot éreztem: most nevetni kéne, most anyám is nevetne, ha
látna, de azért izgultam, hogy meglát a Smercsák néni, és a fűrészt
elveszi, hát gyorsan rátettem a vasfogakat a karfára, és tolni, majd
húzni akartam, de a fogak a textilen megugrottak, egyenesen a szorító
hüvelykujjam begyének, azon is végigugrattak, hosszú, súroló-roncsoló
sorozatban. Nem vágásból folyt a vér, hanem egy márványos, színjátszó
mintázatból, ami tűrhetetlenül csípett, égett, lüktetett. A fűrészt
gyorsan visszatettem, és nyomott a kudarc nagyon. Szégyenemben nem
szóltam senkinek. Azaz anyámnak szóltam volna, de láttam, hogy a
fájdalomtól megint szinte nincs magánál, láttam, hogy a rendből
régesrég kibillent konyhánkban a kifeszített szárítódrótba kapaszkodik.
Az ujjam még nagyon sokáig fájt, főleg amikor
mosakodtam vagy a harisnyámat húztam, de aztán már azért nézegettem
kedvtelve, mert a feldagadt ujjbegyemmel és a mintába kanyargó
fűrészfog-nyomokkal majdnem olyan volt, mint az ívben meghajló,
kipárnázott fotel-karfa.
Kell nekem ez a kép. Szükségem van rá. Köszönöm, hogy elküldtétek, csókollak mindnyájatokat:
Sára
NEM ELKÜLDENI. TÚL KITÁRULKOZÓ. NYAVALYGÓS. ÚJAT ÍRNI.
|