|
|
Fák közt, padon - a Múzeum-kertben
HORGAS JUDIT, ÁCS IRÉN fotójával
A város szélére épített Nemzeti Múzeum környékén a 19. század
közepén még kis majorságok, falusi kunyhók düledeztek. Az akkori Széna
(ma Kálvin) téren és az oda vezető Ország úton tartották a heti
vásárokat, és az is előfordult, hogy az elcsellengő marhákat a múzeum
épületéből kellett kihajtani. A sarki fogadó, a "Két
pisztoly" állítólag azért kapta ezt a nevet, mert kevesebb
fegyverrel esténként nem volt tanácsos belépni. A múzeum előtt
vaskerítés állt, de a másik három oldalt hulladékdeszkából összetákolt
palánk szegélyezte, a külső udvarban homokbuckák, dudva és kóró
éktelenkedett.
Az épületet tervező Pollack Mihály gondos
terveket készített a kert rendezésére: angol parkot, magas törzsű
fákat, alacsony cserjéket, oszlopcsarnokot képzelt a külvárosi puszta
helyére. A szabadságharc kitörésekor a kis belvárosi terekről kiszorult
tömeg könnyen összegyűlhetett a hatalmas szabad területen, és elvegyült
a tavaszi vásárra érkező parasztokkal. 1849-ben a múzeum homlokzata
előtt robbanó lövedéket talán emlékeztetőnek szánta a Pestet ostromló
Hentzi generális, az ablakok betörtek, az osztrákok bevonultak, az
udvaron társzekerek álltak, majd agyonlőttek két ismeretlen
szabadságharcost és lakbéradót fizettettek az intézettel. Az
angolparkkal várni kellett.
Kubinyi Ágoston, a múzeumigazgató gyűjtést
indított, hangverseny-sorozatot szervezett, a ?zenélyeken" Erkel és
Liszt is vezényelt, gyűlt a pénz a kertalap javára. Még ez sem volt
elég, aláírási ívek köröztek, Lacháza gazdái 1000 facsemetét
szállítottak Pestre, Egressy Sámuel ajándékát, Sina Simon gödöllői
erdőjéből küldte a legszebb fákat. A fák mellé egymás után érkeztek a
szobrok, Berzsenyi Dánielét 1860-ban még titokban, hajnalban avatták,
mert az ünnepséget nem engedélyezték. Az utak mentén elhelyezett római
kori oszlopok, szarkofágok, kőkoporsók a hazai ásatásokon kerültek
felszínre. A kertben időzők sokáig nem szabadulhattak saját koruk emlékeitől:
nagy kopogással szomorú gárda vonul végig a múzeum udvarán - egy óra
múlt, s a csonka-béna rokkant múzeumi szolgák mennek hazafelé. A sok
csatát látott ősz hadfiak, kik most a múzeum látványosságait őrzik,
többnyire falábon járnak, s ez kopog olyan furcsán, olyan szomorúan.
A környék kiépülésével egyre látogatottabb kert a pestiek kedvelt sétatere lesz, gazdag, szép gyerekek mondén találkozóhelye, és olyan előkelő az egész, olyan finom, mintha Párisban volnánk a Champs-Elyséen, ezek a boldog békeévek, a gyerekeket svájci nevelőnők sétáltatják, de napsütötte vasárnapokon az egész család kivonul, ott
van a papa is. Lovaglócsizma van a papán, lakkból. Divatos kabát,
lovaglóostor. Gazdag papa. Fiatal papa. Olyan, mint egy vígszínházi
szalonszínész.
A második világháborúban súlyosan megsérült
az épület és a kert is, a restauráció elhúzódott, de az ötvenes években
ismét ott sétálhatott a pesti polgár, bár a lakkcsizma kiment a
divatból, és kevesebb gazdag gyerek ugrált a múzeum oldalához simuló
játszótéren. A múzeumlépcsőkön egyetemista nemzedékek nőttek fel - a
tavasz végi vizsgaidőszakban különösen jólesett elnyújtózni a naptól
meleg köveken, fejtámaszként használva a jegyzetkötegeket.
A hatvanas években hanyagul javított lépcsősort
fel kell újítani: szigetelési hiba miatt korrodál a vasbeton. A lépcső
anyagát adó homokkő már nincs se Magyarországon, se a környező
országokban, más terméskő vagy műkő kerül a helyére. Az épület elé
pedig 80 gépkocsi befogadására alkalmas mélygarázs, hogy az ott
dolgozók ne a kertben parkoljanak. A restauráció napjainkban megint
csak elhúzódik, a Múzeum kertjében évek óta nem játszhatnak a belvárosi
gyerekek. A Múziumot, ahogy a Pál utcai fiúk nevezték, egyszerűen einstandolták.
|