|
|
Somos Béla
AZ A RENGETEG GYEREKJÁTÉK
Nagy sárga folt középen egy középkori város piactere. Nyüzsög a nép -
hogy fér el ott ennyi! Mind mást csinál, néhányan mégis hasonlót.
A tér közepén kút, vastag láncon a kávára
támasztott vödör, valaki iszik belőle. A kút melletti asztalon,
asztalokon fehér fejkendős asszonyok halat mosnak, vagdosnak,
rakosgatnak. Mögöttük óriási fonott kosárban óriási hal, messzire
fehérlik a hasa, nyolcvan kiló is megvan talán.
Millió és millió határozatlan névmással tele a
világ, valaki, valami, valahol, valamikor, valahogyan, sorolnád tovább?
Emlékfoszlányok teszik élővé a látványt, a háttérben magasodó sárga
vakolatú ház első emeleti ablakában ül valaki, kilóg, lelóg a lába, és
grimaszol.
Hogyan indul neki a világ fölfedezésének és
összerakásának, a színek, a formák, az arcok vezérelhetik, vagy a
véletlen csupán, kinevez kályhának valamit, elindul onnan. A
labirintusban falakba ütközik, visszajut oda, ahol a kályha volt. De
már nincs meg a kályha, átváltozott valami mássá.
Az a rengeteg lehetőség, ami körülveszi, a
választás kényszere megbéníthatja a gyávát. A százból egy választása
kilencvenkilenc elvesztését jelentheti, ha ezerből csak egy lehet,
akkor még nagyobb a vesztés.
Ezer darabos világocskám hogyan áll össze eggyé, ki mondja meg? Ki segít?
Két gyerek ül egymással szemben a földön,
golyóval játszanak, botocskával rajzolnak, lehet találgatni, mit
csinálnak, az arcuk nem látszik.
Mankón ugrál be valaki a térre, lábának fehérbe
bagyulált csonkja a levegőben, mellette, kicsit odább egy másik ember a
kezére erősített talpakon vonszolja magát, fölnéz odalentről, nincs
kire néznie, a lába mögötte vonszolódik, kaszál. Valódi koldus, valódi
koldusok ezek mind, nem bérkoldusok, a város tartozékai, nem halhatnak
éhen.
Egy piros nadrágos, kövérképű és nagyhasú ember
nálánál is nagyobb hasú boroshordón ül, mintha lovon, oly peckesen, s a
dárdájára, mint nyársra tűzött sült vaddal - nyúllal? fácánnal? -
büszkélkedik. Pirospozsgás az arca, élettől kicsattanó. A hordót két
bohócsipkás legény taszigálja szemben az árral. Az ár - talán - böjti
menet, a kiskerekű piros lapra helyezett széken a szimbolikus szenvedő
látható, a szekeret - a vastag köteleket a vállukra, kezükre feszítve -
két barna-fehér ruhás nő, talán apáca vonszolja. Tátott szájú inas
bámul a menetre. Piros-sárga-fehér zászlóval ugrál integetve - az utat
jelezve - egy másik legényke.
Bigéznek odafönt, ahol ritkásabb a sűrű, vagy
búgócsigáznak, két ostorfélével biztatják az orsót, melyik tudja
tovább, ekképp versenyeznek.
Mindenki játszik valakit, azt hiszi magáról,
hogy ő, pedig csak képmutató, képmutogató, középkori mutatványos ember.
Nem tudni mindenkiről mindig, mit játszik.
Talán csak ül a földön, a téren, a padon, a szobájába zárkózva és
játszik. Fejben sakkozik, a fejében játssza el a színdarabot, vitáját a
boltossal, az apjával, úgy, ahogy volt, s úgy, ahogy szerette volna,
hogy legyen. Ha eszébe jutott volna az a szó, ami kellett.
Ki ne játszott volna még olyat, hogyha ezt
megteszi, akkor ez és ez biztosan megtörténik? Ha nem - nem. Vagy éppen
akkor nem történik meg?
- Mi volt, Öreg, a legjobb?
- Játszani.
- És aztán? Hagyd a gyerekkort!
- Játszani.
- Vágyni a nagy világba?
- Játszani.
- Készülni szent csatákra?
- Játszani.
A kép tónusa köröskörül sötét, falusi feketébe
öltözött, fejkendős asszonyok arca fehérlik. Háború és béke, nappal és
éjszaka, játék. Jó játék. Ha behunyod a szemed, éjszaka van.
- Bort, pénzt, nőt tékozolni?
- Játszani.
- Az istenekkel dacolni?
Az ember, szívesen használ közbevetéseinek
jelölésére gondolatjelet. Ki tudja, mikor találták fel? Mióta
használják ilyen intenzíven?
- Játszani.
Mindegy, össze kell rakni a világot ezer
darabból, ez a dolgom, határidős munka, nem lehet lazsálni. Három nap
van rá, mint a mesében? Három hét? Három év?
A tér hátsó felén utca nyílik, ki tudja, hova
vezet. Egymás kezét fogva körjátékot játszanak rajta kicsike emberek.
Énekük nem hallatszik, elnyeli a messzeség, nem jut el a tér közepére
sem. Négyen vagy öten, három férfi, két nő. Mellettük, melléjük barna
ruhás zarándokok érkeznek. Távoli helyről, bizonyosan. Búcsújáró hely
volna?
- S ha jött csoda, akármi?
Mi ez az egész, itt vagyok egy németalföldi
város piacterén, vézna, szánalmas figura, vagy sörhasú, elégedett,
ugrabugra bolondozó, vagy feketeruhás vándor, kocsit húzgáló gyerek
vagy bámészkodó léhűtő? Halat mosó aszszony?
- Játszani.
Ki-mi vagyok ezen a világon, amit kívülről és
felülről nézek a hűvös szobából? Az a rengeteg töredék, amiből össze
kell eszkábálnom a látványt, megtalálva az összefüggést a részletek
között, megvan mindegyiknek a helye, meg kell találni a szomszédosokat,
mindig a szomszédost, annak is a szomszédosát. Kitüremkedések és
bemélyedések az asszociációk eszközei.
Az a rengeteg részlet, amiből áll az egész, nem
helyettesíthető fekete-fehérrel, nem cserélhető váltópénzzel, nem
mérhető rőffel, hüvelykkel.
- Költőkkel égbe szállni?
Van, akit a színek vezérelnek. Összegyűjti
csokorba a pirosat, sárgát, zöldet, s a segítségükkel próbál eligazodni
a kuszaságban. De valami mindig közbejön, hiába az a rengeteg
lehetőség, valami közbeugrik a rengeteg erdőből, egy árnyék, egy emlék,
egy róka, egy mókus, egy semmi.
Ha mégis találkoznak a színek, és megvidámítják
egymást, a találkozás öröme hamar emlékké lesz. S új örömre szomjaznak
a sejtek, az a rengeteg sejt, ami alkotja a világot, a növényeket, az
embert.
S újra keres, kutat, válogat a pillanatok között, a színek között, a formák között.
Jó lenne megtudni az arcok értelmét, a
jelentésüket. Az arcmemóriát talán lehet tudatosan is fejleszteni, de
hogyan? A ráncok alapján? A mosoly árnyalataiból? A gödrökből, és talán
abból, ahogy a szem visszatükröz? Valami ráismerést, közös emléket, egy
közös pillanatot? Az ajak ívét, a színét, a fényességét?
A magányban talán nem is a magány a
legrosszabb, hanem hogy nincs senki a közeledben. Nem az, hogy nincs,
hanem hogy remény is alig van, hogy legyen.
De az ember egymaga is megállja a helyét. Meg
kell állnia. Befizetni a csekket, enni időben és rendszeresen. Muszáj?
Nem muszáj.
Sötétben bujkáló arcok egy halomban egymás
hegyén, hátán, egymásra tolakodva. Kíváncsi, kárörvendő, irigy, rosszat
kívánó, keserű arcok. A kép bal szélén és az utca végén és a jobb
szélén.
- Ne az öregségtől félj - mondja az öreg -, hanem, attól, hogy iriggyé válsz. Tűnődve néz a levegőbe.
Még hozzáteszi:
- Az az öreg, aki irigy.
Keresem a többi játékot és a játékosokat,
tudtommal kétszáznál többnek kellene lenniük. Túl sok a felnőtt és
kevés a játékos gyerek a képen, hol van a fogócskázó, a bújócskázó, az
egymáson "bakot ugró", hol a labdázó, a fára mászó, hol a boltost,
pandúr-rablót, vasutast, katonát, papás-mamást játszó, hol a boton
lovagló, hol a fűzfa sípot fújó, a golyózó, az ickező, a snóblizó, a
csúszkáló, az ugráló, az ugróiskolát játszó, a fára mászó, a
madárfészket vadászó, a sárkányt eresztő, a virágot szedő, a homokvárat
építő, a lepkét kergető, az indiánt játszó, a csapatost játszó, a
karikázó, a tégladarabbal a kőre vagy bottal a földre rajzoló, a
gólya-viszi-a-fiát játszó, a kockázó, a kártyázó, az ostort pattogtató,
a kerítést mászó, a bukfencező, a számháborúzó, a versenyt futó, a
lepkét kergető?
Próba-szerencse az élet - ahogy a pszichológusok mondják - ?try and error?,
talán nem is így mondják, dehát régen tanultad, elfelejthetted már,
hogy mi is az élet, talán a véletlenek szerencsés összjátéka, ha jó,
vagy a ballépések summája, ha semmi sem jön össze, de olyan nincs - aki
csinálja, aki megy, az találkozik a jóval is, meg a rosszal is, ki mire
emlékszik jobban, ez a kérdés.
Fogytán az idő, amit arra kaptál, hogy sok kis
darabkából rekonstruáld a képet, s azt képzeld majd, hogy a te műved, s
egy kicsit tényleg a tiéd, de csak abból építkezhetsz, amit kapsz,
képet, formát, színt, illatot, arcot, háztetőcserepet, madártollat.
Színesebb képet őrzöl, mint ami itt alakul, ott
több sárga és zöld és piros lehetett. És levegősebb, tágasabb minden.
Valami városon kívüli táj, tó, fák, ég is lehettek.
Tévúton jársz?
Építesz valamit, s egészen más az, mint aminek hiszed?
Mi lesz ebből a sok kis mozaikból?
A széle körül sötét, barna és fekete, csak a közepére hullik valahonnan valahogyan valami fény.
Félbehagyni?
Az is egy út.
Még nem. Még nem hagyhatod abba.
Türelem. Ez a hívószó.
Ha nincs versenytárs, teremts magadnak!
Fuss!
Próbálj meg versenyt futni az idővel.
Csak néhány darabkát kell még helyére tenned.
Nincs (is) többre időd.
Hát akkor mi?
Látod, nem a Gyermekjátékok ez.
Mi? Akkor mi?!
Utána kellene nézni? De hol?
Nézz utána. Rohanj el a múzeumba! Nézz utána a
lexikonban, hátha benne van... Keríts valami albumot! Nem tudod, mi?
Bruegel, biztosan. A sok kis figurából, a játékosságból, a tiszta naivitásából tudhatod.
Igen, igen!
Nem a Gyermekjátékok
volt-lesz, nincsen annyi szín, s a kétszázharminc gyermek sincsen, s
közöttük az egyetlen felnőtt, nincsen ott az az asszony, aki vödör
vizet önt a verekedőkre.
Az a rengeteg gyermek, az egykori, persze ott van, de felnőtt.
A Gyermekjátékok (1560; 118 x 161 cm, olaj, deszka) helyett a Farsang és Böjt harca (1559; 118 x 164,5 cm, olaj, deszka).
Bruegel.
Puzzle.
|