|
|
Szvetelszky Zsuzsanna
RAJZÁS
(részlet)
David Attenborough meséli az Élő bolygóban, hogy a
lombos erdők fáinak széles lemezű leveleit mennyire szeretik a hernyók
(a lédús, világoszöld levelek sokkal ízletesebbek, mint a fenyőtűk). Ám
a fákat se kell félteni: felkészültek a rohamra. Leveleikben olyan
pocsék ízű csersav képződik, hogy sok hernyó - érthetően - nem hajlandó
megenni. Ám, mint minden más védelmi rendszer, ez is roppant költséges,
hiszen nagy részét fölemészti a fa "bruttó termelésének", amit
magasztosabb célokra, mondjuk ágak és levelek építésére fordíthatna.
Így hát a fa nem is "kotyvaszt" ilyen elhárító anyagokat kisebb
támadások esetén. Nagyobb invázióknál azonban cselhez folyamodnak az
ostromlottak. A tölgy például gyorsan csersavat állít elő a megtámadott
levelekben, ami ugyan közvetlenül nem öli meg a hernyókat, de arra
kényszeríti, hogy másszanak csak arrébb, keressenek máshol ízletesebb
falatokat - eközben azonban leleplezik magukat a lesben álló madarak
előtt, amitől a hernyócsapatok száma máris csökken.
De nem ez a legnagyobb furfang. Ha a roham
súlyos, a fa figyelmezteti társait is a fenyegető veszedelemre:
különleges, az emberi orr által nem érzékelhető "küldönc" anyagokat
bocsát ki. A másik fa veszi az adást, és válaszképpen tannint állít elő
leveleiben, még mielőtt a hernyók elérnék.
A társasság eme lenyűgöző jelenségénél talán
még rejtélyesebb, amikor a trópusi erdők nagy területén egy faj összes
egyedei egy időben virágoznak. Olyan szélsőséges virágzási
periódusokról van szó, amikor egyes kivételes fafajok évtizedenként
csak egyszer hoznak virágot. A folyamat korántsem véletlenszerű: ezt
kell tenniük, ha kölcsönösen meg akarják termékenyíteni egymást. Ám
hogy milyen ösztönzés váltja ki a virágzást, arra még keresik a választ
a tudósok.
Nagy titok ez, ha nem a legnagyobbak egyike:
amit a sokaság csinál, együtt és egyszerre, miért különbözik olyannyira
attól, amire az egyes magatartásából, egyszerű szorzással, kivetítéssel
vagy más eljárással következtethetnénk - miért kiszámíthatatlan?
Talán azért (nevelem magam az optimizmusra),
hogy maradjon valami, ami még manipulálhatatlan, irányíthatatlan. Oly
sok mindent teszünk egyszerre, tudatalatt közvetített, áttételes
parancsszavakra! Együtt kapcsoljuk be a motorfűrészt is, a marketing
parancsszavára: nem az erdész dönt, hogy mennyi fát vághatunk ki és
mikor, hanem a társadalom. Már nemcsak asztalra és székre van szükség,
hanem bulvár- és rejtvényújságokra is, autentikus fajátékra,
lambériára, olajra, gumira, gyantára, divatos fakerítésre,
fakacsalábra. Fafejű, szemellenzős döntéshozók fogyasztatnak velünk -
többek között - fát is, és már rég nem látjuk miattuk az erdőt. Pedig
hallhatnánk is, ha akarnánk Reményik Sándor A szent vegetáció című verséből, hogy "erdők suttognak bennünk".
Ha egyre kevesebb körülöttünk a bordapáfrány, a
pézsmaboglár vagy a fehér pimpó, az egyértelműen annak a jele, hogy
erdeink veszélyben vannak. Ezek a "specialista növényfajok"
visszaszorulásukkal jelzik a nagyobb egység visszaszorulását - és ezzel
együtt eltűnnek azok az akciók, amelyeket csak a tömeges populáció
alulról építkező, önszervező ereje hozhat létre. Minden sokaság újabb
alrendszerként épül be még nagyobb egységekbe, és minden
"rész-rengeteg" eltűnése a nagy "egész-séget" fenyegeti. A
szociálpszichológia évtizedek óta tűnődik a spontán mozgásokat beindító
impulzusok mibenlétén (az angol swarming
kifejezés ezek egyikére, a "rajzásra" vonatkozik), manapság pedig egyre
jobban figyel a természettudományok eredményeire. A hálózattudományok
mellett az elméleti biológiát is óvatosan megközelítve, akár a
botanikával, nemegyszer a geológiával is kacérkodva.
Nem metaforára van szükség: Alan Sokal és a
francia posztmodernek emlékezetes perpatvara óta magára valamit is adó
társadalomkutató tartózkodik a vaktában beidézett természettudományos
párhuzamoktól. Maguk a konkrét leírások támogatják az
embertudományokról való újfajta, komplex gondolkodás kialakulását.
Somogyi Zoltán Erdő nélkül?
című könyvében például az erdő sokféleségét mutatja be, sokféle erdő
leírásával. Könnyelmű lenne a szociálpszichológus, aki a
csoportlélektant ripsz-ropsz mixelné a populációdinamikával - de új
szempontok alapján gondolkodhat a rajzó sokaságról a társadalomtudós,
aki elolvassa Somogyi laikusok számára is élvezetes könyvét.
Tényleg, milyen is lenne erdő nélkül? Semmilyen
modell vagy szcenárió nem fogja megmutatni nekünk, hova vezet
erdőirtásunk, amely már a Holdról is látható. A bioszférával való
kísérletezgetést ugyanis nagyban nehezíti, hogy csak egy van belőle, és
számos esetben méréseinkkel el is pusztíthatjuk, amit szeretnénk
megmérni.
Somogyi nem erőlteti sem a statisztikát, sem a
világvége-retorikát. Nem száraz és nem könnyes, egyszerre veszi
komolyan az erdőt és az olvasót. Például leírja, mi is az őserdő - az
ember közreműködése nélkül keletkezett (az "ősidők homályos korában"),
mentes a beavatkozásától, ma is érintetlen eredetiségében áll fenn -,
és mi az, ami nem tekinthető annak: a maguktól felújuló, akár
évszázadokon keresztül fejlődő erdők sem, noha természetes erdők ezek
is - mint például a szlavóniai kocsányos tölgyerdők. De rengeteg-féle
rengeteg van: szálalóerdők, műerdők, véderdők, másodlagos őserdők -
annyiféle, hogy nehéz is megfelelően elnevezni és jellemezni.
|