|
|
Levendel Júlia
AZ A MINDENFÉLE HABART LÉ
Móricz novellájában a mindig szűkölködő béres álmatlanul hánykolódik a
gazda lányának lakodalmát előző éjszaka - a meghívást, hogy elmehet a
lakodalomba, és annyit ehet, amennyi beléfér, élete legnagyobb
feladatának érzi. Fél, hogy nem tud megfelelni. Nyugtalansága ugyan
egy-egy jó étel ígéretére csitul, még el is mosolyodik... "Arra
gondolt, hogy ha egy kádba öntenék azt a sok krumplilevest, keménymagos
levest, meggy-, korpa-, lekvárciberét meg azt a mindenféle habart lét,
amit ő életében megevett - ajajaj, olyan nagy kád nincsen a világon,
még az egri érsek pincéjében sincs olyan hordó". S persze az életében
megevett jó étel egy ócska fazéknyit se tenne ki összesen.
Az olvasó itt maga is elmosolyodik: egy nagy
író, bizonyára elemi jósága és emberszeretete késztetésének engedve,
olyan látomást tulajdonít hősének, amire a nyomorúság foglya biztosan
nem képes. Hiszen egy lappal előbb azt írja Móricz Kis Jánosról, hogy
"láthatatlan ember volt", sohase "érdekes". "Se nem erős, se nem
gyenge, nem kicsi, nem nagy; nem sánta, nem begyes... Olyan volt, mint
egy ember; két szeme volt meg egy orra. Bajusza is volt. És sohasem
jutott eszébe semmi". Aztán meg: tessék! Ez a pont-pont-vesszőcske
ember elképzeli
az életében magába öntött híg-rossz löttyöket - egy hordóban az egész
moslékot. Méghozzá úgy, hogy a felsorolt ételek kedvetlenítő ízét, sőt
a kozmás-buggyant bűzt is éreznünk kell. Lehet, hogy fensőbbséges
mosolyunkkal védekezni próbálunk az érzéki varázslat ellen? Még hogy
ezt gondolja Kis János! A láthatatlan és gondolattalan Kis János! És
hajlamosak vagyunk feltételezni (én legalábbis), hogy Móricz ugyanazt
az írói paradoxont állította elő, amelyet Gogol óta oly sokan. Talán az
ő "semmilyen" Csicsikovjáról, erről a tulajdonságok nélküli modern
emberről kellett először elhinni, hogy a világirodalom
legszemtelenebb-szellemesebb ötletét kiagyalhatta. S ki ne hinné el
neki meg az ő teremtőjének?! Hiszen nincs itt írói melléfogás:
Csicsikov a maga csézájában éppen olyan "érdektelen", mint a zsíros
töltött káposztára - rengetegre!, ha nem is hatvan, de legalább ötven
gombócra - sóvárgó, és a nehéz étel bekebelezésétől szorongó Kis János,
de abban a pillanatban, amikor alkalmasnak találtattak a bemutatásra,
mondhatnám, amikor világra jöttek, illetve banalitásuk teljes
fegyverzetében kipattantak atyjuk fejéből, mégiscsak emberré lettek.
Képzelgésre, szenvedésre, hazudozásra vagy megszégyenülésre alkalmas
emberek. Az együgyű Kis Jánosnak fogalma sincs a saját tragikus
sorsáról, mert a "tragédia", a "sors" vagy a "fogalom" fogalma nem
érzékelhető-értelmezhető számára. Móricznak így kell őt megmutatni:
nézzétek, ennyire kifosztott, ilyen taszítóan gyámoltalan - hurcoljuk
hát helyette is a sors-felismerés terhét.
Emberünk a lakodalom előtti este is, hogy
hazatér az aratásból, korpaciberét vacsorázik. Közben félrerúgja a
lábszárára kapaszkodó, nyávogó macskát, ahogyan majd ébren hánykolódva
is nagyot rúg a fekhelyül szolgáló szalmadikóba. De Móricz tudja, és
tudatja velünk, hogy "a szegénységet rúgta el magától". Szegény Kis
János napközben se érzékelte a környező világot, "nem látta a nagy
búzatáblát, se a körülötte dolgozó embereket, nem ismert senkit,
semmit, nem volt múltja, jövője" - minden porcikájával, "egy vadállat
makacs dühével", önkéntes éhezéssel készült az "emberi léten felüli
feladat"-ra: először is kárpótolja magát. Most az egyszer őrajta múlik,
mennyit képes elvenni. Mert amennyit elvesz, kimerít a tálból és magába
gyömöszöl, a vén Sarudynak annyival kevesebbje lesz. Bosszút állhat. Az
évtizedekig nyelt, világnagy kádba se férő mindenféle habart lé képzete
mellett így felsejlik az egyetlen este elfogyasztható temérdek kövér
étel - ha nem is moslékként összeöntve, de végtelenül sorakoztatva. A
belátható világ - Sarudy birodalma - is átalakul: elnyelhetővé
tömbösödik; "képes lett volna... hogy a kévéket úgy eregesse le magába,
mint cséplőgépnél az etető a dobba".
A kudarc döbbenetét és szégyenét elmetszi a
gyors halál - s noha Kis János utolsó szavaival is csak átkozódni tud
("Dögölj meg, kutya", vicsorogja magának), semmilyen életét pedig
hangtalan (!) végvonaglás zárja, Móricz nem ereszti el olvasóit nagyúri
közönnyel: képzeletünkre már visszacsinálhatatlanul rátelepedett a
rengeteg összeöntött étel. És rémülten gondolnunk kell, muszáj, a
magunk elfogyasztotta szörnyű halomra - medencényi lehet? vagy egy
egész tómedret megtöltő? Az irdatlan mennyiséghez képest szinte mindegy
is, hogy valaha rossz vagy jó volt. És mennyi - állítólag láthatat-
lan - levegőt áramoltattunk át a tüdőnkön! Mennyi ruhát nyűttünk el,
nőttünk meg híztunk ki, mennyi vizet használtunk!... Állj, ostobaság az
egész!, hiába, már feltartóztathatatlanul nyomakodik minden: milyen
rengeteget léptünk, sík terepen vagy lépcsőn le, lépcsőn fel, kaptatva,
futva, andalogva; és lám, csak egy arasznyi ugrás, és elszabadultan
árad képzeletünkben a megélt rengeteg kín, a testi fájdalmak és a
torkot szorító, mellkasra nehezedő, a ki tudja, hol fészkelő lélek
szenvedése, ami a legkínosabb betegségeknél is gyötrelmesebb lehet;
vannak, tudom, akik megcsömörlötten kiszámolják, hogy hányszor
szeretkeztek, vagy ellenkezőleg: sopánkodnak, hogy csak ennyi volt, s
legfeljebb még ennyi várható. Úgy egy emberöltővel ezelőtt kezembe
kerültek azok a vízszintesen-függőlegesen vonalazott füzetek, amelyekbe
lejegyeztem csecsemő gyerekeim életműködésének mérhető adatait, többek
között, hogy mennyit szoptak, s bizony vigyorogva számoltam:
összeadtam, aztán az eredményt megtoldottam a lefejt és elvitt - persze
be-
csült - mennyiséggel; büszkén konstatáltam, hogy legalább nyolc
hektoliter volt a produktum, s noha a számolósdira nyilván
keserű-keserves állapotomban került sor, azért nem hihettem, hogy ennek
egyáltalán köze van a szoptatáshoz.
Azt mondják, a haldokló előtt - akár a perc
törtrésze alatt - lepereg egész élete filmje. Nem inkább úgy van, hogy
aki egyszerre kénytelen érzékelni, ami adagolva, tagolva, emberi
léptékűre osztva is talán sok volt, az szörnyethal a roppant teher
alatt?
|