Frank Orsolya
BÖLCSESSÉG ÉS AZONOSULÁS
(részlet)
Amikor Ernst Schumacher 1980-as A kicsi szép című könyvében
a méret kérdéséről beszél, valójában a jámborság korának letűntét
siratja, a technika, a nagyüzemi mezőgazdaság, a globalizált
kereskedelem nyakló nélküli terjeszkedését, a bolygó
feltartóztathatatlan kizsákmányolását, az ésszerű emberi cselekvés
hiányát panaszolja, és arról próbál meggyőzni, hogy józan belátáson
alapuló emberi összefogással letéríthetjük a világ társadalmait a
nemkívánatos kényszerpályáról. Az elvi lehetőség mellett érvelve -
gyakorlatias szerzőként - szinte minden területen konkrét, cselekvő
javaslatokat is előterjeszt. A nyugati világban és befolyási
övezeteiben fennálló társadalmi és gazdasági berendezkedés, valamint az
ehhez kötődő szellemi-gondolati háttér alapkérdéseit pásztázza. A
legfontosabb és legkézenfekvőbb talán az volna, ha felvetéseinek
gazdasági, gyakorlati kivihetőségére kérdeznék és ítélnék, erre azonban
képzettségem nem jogosít fel. Hasonlóan jelentősnek tartom azonban,
hogy átgondoljam az érvelés néhány olyan alapfeltevését, vagy
továbbtoljam néhány olyan látszólagos végpontját, amelyek az általános
filozófiai vagy pszichológiai gondolkodás nyelvén is megfoghatóak.
Van-e lélektani realitása a józan belátásnak, vagy az erre alapozott
összehangolt cselekvésnek? Heidegger közismert kijelentése ötlik az
ember eszébe, amely szerint a tudomány nem gondolkozik - szemmel
láthatóan a technika és a tőke, továbbá a kormányok sem gondolkodnak.
Ha megnézzük, merre mozdultak el a Schumacher
által felvázolt folyamatok 1980 óta, nemigen látunk mást, mint szédült
sebességű előrehaladást a kényszerpályán. Példaként itt arra az
esztelenségre utalnék, ahogyan Bill Gates hajtja előre a termelést és a
fogyasztást a mesterséges, sőt erőltetett elavulással, vagy ahogyan az
autógyárak a chipek használatával immár ellehetetlenítik a szerelést.
Ugyanígy hozhatnám példaként a nagyüzemi állattenyésztés, a napfényt
sosem látott, hormonadalékokkal hizlalt, ketrecben tartott csirkék
millióit. Az élet egyetlen területe sem érintetlen már. Ez a hajsza
pedig az elidegenedés egyre végletesebben uralkodó életérzésében visz
előre bennünket. Elidegenedünk tárgyainktól, egész világunktól. Nem
tudjuk, mit eszünk, mit iszunk, mi az a gázelegy, amit levegő gyanánt
belélegzünk.
A svéd környezetvédelmi miniszter vérmintájában 28 mérgező anyag nyomát
találták meg, miután ő azt vizsgálatra felkínálta. Nem tudunk
megfürödni a folyóban, méreg van a tojásban és a tejben.
A gyermeki elme igen jó mércéje világunk
elidegenedésének. A legtöbb kisiskolás nem képes világosan
elmagyarázni, és nem is tudja pontosan, milyen munkát végeznek a
szülei. A szülőknek nem foglalkozása van, hanem cége, a munkáért nem
pénzt kapnak, hanem átutalást. Az osztálytárs apukája nem az
anyukájának a férje. Gyermekeinket eleve hazugságban és idegenségben,
egyfajta kettős tudatban neveljük, amikor azt meséljük nekik, hogy a
tehén a mezőn legel, aztán a gazdasszony megfeji, és a tejet gyermekei
elé teszi, miközben a gyerek nem ezt tapasztalja, sőt ehhez még csak
hasonlóval sem találkozik. A gyerektől elvárjuk, hogy szépen írjon, de
ha mi felnőttek levelezünk, nem használunk sem tollat, sem papírt.
Elvárjuk, hogy ő pontos legyen, de ha mi valakivel találkozni akarunk,
mobilon egyeztetjük, mennyit késünk. A budapesti ember már nem
Budapesten él, hanem Csobánkán vagy Telkiben; illetve nem ott él, hanem
az autójában és a munkahelyén, Telkibe és Csobánkára csak megtér,
időnként. Végső soron pedig abban is van valami ijesztő - bármennyire
helyes vagy elkerülhetetlen ez a ránk váró lépés -, hogy hovatovább már
az országot sem a kormánya kormányozza.
Szinte semmi sem igazi, és ez az érzés
megbénítja és eltávolítja az emberek jelentős tömegeit - vagy saját
maguktól, vagy a többségi társadalomtól. Akiknek a lelkes és
kritikátlan elfogadás nem választható lehetőség, mert egyenlő az
önfeladással, két lehetőség marad: a bénult visszahúzódás vagy az, hogy
minden igyekezetükkel megpróbálnak létrehozni egy másik világot,
kiépíteni a jámborság, az élhetőség anakronisztikus szigeteit és -
vállalva az áldozatokat és kényelmetlenségeket - reménykednek, hogy a
szigetek egyszer majd összeérnek és kontinenssé nőnek.
Más szóval, 1980 óta csak annyi változott, hogy
tovább nőtt, ijesztő méretű lett az "eltolódás". Olyan változás ez,
amivel voltaképpen senkit sem lehet vádolni - nincs egyetlen személy
vagy érdekcsoport, akinek vagy amelynek a ténykedéséből ez fakadna. Az
egyes döntéseket sem lehet minden esetben tudatosan megtévesztőnek,
szándékosan erkölcstelennek ítélni, mert meghozatalukat értékrend
vezeti, amellyel a döntéshozók nagy része lénye mélyéig azonosul. A
probléma épp annak a gépezetnek a tehetetlenségében rejlik, amellyel
ezeket az értékrendi prioritásokat beleépítették szervezeti és működési
módokba - ezeket Schumacher könyve számos ponton leleplezi - úgy, hogy
a szereplők számára megkérdőjelezhetetlen evidenciaként jelennek meg. A
tehetetlenség egyébként is fontos szó itt, amely szervesen kapcsolódik
a méret kérdéséhez. Kicsi és nagy, cselekvés vagy sodortatás, sőt,
felelősség vagy választott vakság dilemmáját sűríti magába. Egyben azt
a pontot is jelzi, ahol Schumacher hősiesen vitába száll egy egész
történeti korral, mint egy matróz vagy búvár, aki a víz alá bukva
egymaga próbálja eltéríteni a hajót a jéghegy felé vezető útjából.
Bár a szöveg 1980-ban a nyugati országok és a
harmadik világ viszonylatát szem előtt tartva íródott, van mondandója a
mai Magyarország számára is. Tipikusan igaz és félő, hogy igaz lesz ez
a magyar mezőgazdaságra, a vidéki életre az uniós csatlakozás idején.
Az életnek ma is fennáll - a korábbinál jóval inkább - az a dinamikája,
amelyet Schumacher leír, nevezetesen, hogy egy állítólag mindentudó és
mindenekfölött hatalmas, ugyanakkor javarészt arctalan újraelosztó
gépezet - maga a globalizált termelés és kereskedelem - kiveszi az
emberek kezéből a döntések szabadságát és felelősségét, az emberek
tömegeit függésbe dönti, majd igen silányul vagy sehogy sem gondoskodik
róluk.
A nyugati világ integrációjának mozgatója
valójában - és ezzel nehéz nem azonosulni - az, hogy megőrizzük, amink
van: a békét és a jólétet. Ez a "jólét" azonban sokkal kevesebb, mint a
jólét, mert könyörtelenül és vakon maga mögött hagyja mindazokat, akik
nincsenek jól, miközben testileg és lelkileg tönkreteszi azokat, akik
úgy tudják, jól vannak. Másfelől meg sokkal több mint jólét, hiszen
anyagi javakból a nyugati világ (Magyarország társadalmának egy részét
is beleértve) aránytalanul és irreálisan többet birtokol, mint ami
szükséges, vagy ami jár.
Alapja egy abszurdum: a végtelenségig hajszolt növekedés, ezért ez a
világ hamis tudatban él, és emiatt hisztérikusan hárít. És mivel hárít,
egyre romlik a valósággal fenntartott kapcsolata.
A valóság mellőzött aspektusai között találjuk a leszakadó embertömegek
létét és az emberi értéket, amit képviselnek; azután mindazok üzenetét,
akik ilyen vagy olyan formában "nem állnak be"; továbbá az esztelen,
globális növekedés képtelenségét; végül pedig ezen egyetlenegy bolygónk
végtelen kizsákmányolásának katasztrofális és egyre közelebbről
fenyegető következményeit.
A béke és a jólét mellett szerepel az
integráció által oltalmazott vívmányok között egy harmadik is, amelyet
másfajta hangsúllyal kell említenünk. Tárgykörét Schumacher egész
könyvében kerüli, pedig - hogy úgy mond-
jam - minden bábuja ezen a sakktáblán mozog: ez pedig a liberális
demokrácia. A liberális demokráciát szokás ugyan csepülni is meg
értelmesen kritizálni is, ám nem szabad elfelejtenünk: az
intézményrendszer legszebb és legfontosabb hagyományai közé tartozik,
hogy a kritikus viszonyulást megengedi és elviseli, sőt, bátorítja is.
Szeretném hát a kritikai azonosulást
olyan terminusként javasolni, amellyel leírjuk a liberális demokrácia
bizonyos időszakaiban kitermelt viszonylatot, és amit egyben a
viszonyulás ideáltípusának tekinthetünk.
A kritikai azonosulás alanya mindenekelőtt:
azonosul. Intelligenciája, fenntartásai, autonóm gondolkodása ellenére,
és annak megőrzésével mégiscsak azonosul ahelyett, hogy kívül maradna.
Mert a létünk: társas lét, az ügyeink közügyek és hinni kell benne,
hogy együtt jól csinálunk majd valamit, mert csak együtt lehet. Az
ügyeket csak úgy lehet előrevinni, ha választunk egy eszmét, amelyet
jobbnak vélünk, mint a többit, és választunk egy csoportot, meg egy
gyakorlatot, amely ezt az eszmét valamiképpen igyekszik a világ
dolgaiba beoltani. Eszme és gyakorlat: máslényegű dolgok;
összeillesztésük keserves munkájával telik el - jobbik esetben - az
életünk. Kritizálni: imperatívusz, de tartozni is. Tartozni azonban
csak oda érdemes, ahol kritizálni is lehet; csoportban embernek
maradni, emberként a csoportban maradni.
Másodsorban a kritikai azonosulás gyakorlója
létmódjaként fogadja el a szüntelen megelégedetlenséget anélkül, hogy
ezen folytonosan megütődne. Az emberi elme mindig nyugvópontra és
tökéletes, beteljesedett megoldásra törekszik, paradox módon ez a vágy
tüzeli örök mozgását és nyugtalanságát. Ebben az egzisztenciálisan is
értelmezhető és igen messzire mutató ellentmondásban fogalmazható meg a
kritikai azonosulás mint viszonyulás roppant értéke. A kritikai
azonosulás vallója ugyanis nem fogad el és nem vet el: nem elégedett,
de nem dobja ki az ablakon a munkadarabot - ezúttal saját társas létünk
keretét. (Épp ezért ez meglehetősen kényelmetlen létállapot.) A
kritikai azonosulás híve hűséges, de józan: nem veti magát sértett
kiábrándulással az ellenoldal karjaiba, miután saját eszménye
tökéletlenségével, a megvalósulás hiányosságaival szembesül. A kritikai
azonosulás nem azonos a fanatizmussal, ellenkezőleg, egyfajta védőoltás
a fanatizmus ellen. Képes reflektálni és meghaladni az elme
vágyakozását a nyugvópont, a Gestalt kiteljesítése iránt, amennyiben
gyanús vagy félő, hogy ez olyan döntéshez vezetne, amelyet később
megbánnánk. A kritikai azonosulás struktúrája a folyamatos javítgatás,
a "piecemeal social engineering" 19. századi angol ideálja, az a
viszony, amelyben nem várjuk, hogy igyekezetünk tárgya egyszer majd
tökéletes lesz, és akkor végképp megpihenhetünk, hanem elfogadja az idő
múlását és az ezzel szembeszegezett emberi munka szükségességét,
valamint a tökéletlenséget és befejezetlenséget (végső soron az
időbeliséget) mint létállapotot.
Akinek kertje van, tudja ezt. A kertet nem
lehet befejezni. Aki házat gondoz, ápol, takarít és tataroz, javítgat
és újítgat, az is tudja. De kritikai azonosulásban működnek legjobban
emberi kapcsolataink is (persze nem házastársunk jellemét kell
folyamatosan kritikailag bütykölni!) - önnön személyiségünkön,
házasságunkon, gyermekeinkhez és szüleinkhez fűződő kapcsolatainkon,
érzelmi és életviteli szokásainkon mindig van javítgatni való. Ez így
van jól. Amivel ennyit bajlódunk, arról biztosan tudható, hogy nagy
értéket képvisel a szemünkben. A kritikai azonosulás - bár megnyugvást
nem ad - igen termékeny és tartható viszonyulási forma, ha előzetesen,
valamilyen alapvető értékek kedvéért elköteleztük magunkat amellett,
amivel fenntartani kívánjuk.
A liberális demokrácia legfontosabb hagyományai
közé tartozik, hogy az efféle kritikai azonosulás terepéül szolgál.
Sőt, talán fő ismertető jegyének, sine qua nonjának, mércéjének is
nevezhetjük. Épp ez az, amiért felvetődik a kérdés: vajon liberális
demokrácia-e még, amivel itt, ebben a történeti időben szemben állunk,
vagy már csak a halotti maszkja. Hiszen a méretek irreális
növekedésével maga a kommunikáció lehetősége sorvad el, miközben a
megkívánt azonosulási mód - amelyet ezer metakommunikációs csatornán
közvetít a vezetettek felé a vezetés, valamint a vezetés bálványai és
eszmei irányítói - egyre inkább a dogmatikus azonosulás
felé hajlik a kritikai azonosulás helyett. Mégpedig a mindent letaroló,
és szükségszerűen, tudatosan etikátlan profithajszolás diktatúrájával
való dogmatikus azonosulás követelése felé. Ha pedig így van, akkor itt
a gazdaság felülírja a politikumot, a liberális piacgazdaság a
liberális demokráciát.
Márpedig a liberális demokrácia egyik lényege, magja, a fogalom középpontja történetileg is épp a kommunikáció,
mondhatnám a raport a polgár és a vezetés között. A liberális
demokrácia varázsa a párbeszédben áll, hogy a vezetés - elvileg -
kiszolgáltatott a vezetetteknek, és ezért kénytelen érzékeny lenni.