←Vissza

A Mozgó Világ internetes változata
rolrol

Győrffy Iván

Újraélesztés

A Magyar Televízió az év utolsó negyedévében költségtakarékossági intézkedéseket léptetett életbe. Számos közszolgálati műsor ritkábban jelentkezik, mások csak ismétlésekben kerülhetnek adásba mindaddig, amíg januárban újra meg nem telik a feneketlen buksza. Ez természetesen nem érint olyan széles népigényeket magas színvonalon kielégítő és a médiatörvényben is kitüntetett helyet elfoglaló elsőrangú "közszolgálati" produkciókat, mint amilyen a NÉVShowR.
A nyelvtörő címet viselő esztrádműsor Lagzi Lajcsi eltüntetése óta a köztévé első számú versenyzője, már ami a nézettségi adatok versenyét illeti. A közszolgálati funkciók betöltésére azonban minden ízében alkalmatlan, ennek ellenére kéthetente vasárnap fő műsoridőben hosszú órákra elterpeszkedik több mint másfél millió néző nappalijában. Sikerét nehéz megérteni - de mi sem könnyebb ennél. Hiszen ki szeretné látni, hogy az innen-onnan összekapart sztárok miként gazdagodnak az adófizetők pénzéből további értékes nyereményekkel? Másfelől ki ne szeretne szemtanúja lenni annak, hogy reagálnak ismert tévéarcok váratlan vendégek érkezésére, kiszámíthatatlan helyzetekre, izgalmas ajándékokra? Ki kíváncsi a két műsorvezető gyenge, bakikkal tűzdelt felvezetéseire, logikai kapcsolatot ritkán mutató kérdéseire? Ugyanakkor ki ne hallgatná örömmel az elmaradhatatlan anekdotákat, és ki ne drukkolna annak, hogy a csillagok között lebegő médiaistenről végre kiderüljön, ő is csak hús-vér ember?
A NÉVShowR mindezeket egyszerre ígéri, sőt ennél többet is mutat magából. Ahhoz azonban, hogy tisztában legyünk valódi küldetésével, sajnos le kell szállnunk a televízió alvilágába. Ezekben a bugyrokban nem a guelfek és a ghibellinek harcának emblematikus figuráit, válogatott árulókat és szentségtörőket lelünk, mint Danténál. A maga műfajában sokkal borzalmasabbat: olyan tévéműsorokat, illetve olyan személyiségek médialenyomatát, amelyek méltók a feledésre, és a velük való szembesítés felér néhány válogatott kínzással. Mert a Skorpió jegyében világra jöttek születésnapi műsorába meghívott, nagyon kedves és aranyos Csűrös Karola mögött bizony ott rejtőzik a közszolgálati tévé krampusza, a Szomszédok című teleregény. Az egykor hihetetlenül népszerű - a kereskedelmi televíziók megjelenése óta számolt hétéves televíziós örökranglistán is dobogós helyet elfoglaló - ős-szappanopera máig súlyos lelki sérüléseket okoz halhatatlan közhelyeivel és a gulyáskapitalizmus kérlelhetetlen ostorozásával. Nagyon kilógott a lóláb, amikor a műsorvezetők az évekig tetszhalott Szomszédok kulisszatitkairól faggatták a vendégművésznőt, és a hajdani sorozatból (némi asztaltáncoltatással) megidéztek két másik színészt is. Ahelyett, hogy érdekfeszítő magánéleti afférokat vagy a pályafutás fontosabb momentumait tekintették volna át, valójában olcsó propagandát készítettek a Szomszédok reanimált változatának, a nemrég műsorra került Életképeknek. Úgyszintén kétélű fegyver volt Árpa Attilát meghívni a műsorba. A magát felettébb unó fenegyerek kóros pótcselekvésekkel, az asztalra kitett aprósütemények mértéktelen fogyasztásával és mobiltelefonja nyomogatásával igyekezett túlélni a felvétel tartalmatlan óráit. Az operatőr ilyenkor ráközelített, a vágó bennhagyta az árulkodó kockákat, a rendező és a szerkesztő pedig áldását adta az egészre. Talán ezzel akarták enyhíteni azt a nyomasztó édelgést, amelyet a két közszolgálati műsorvezető mutatott be a kereskedelmi csatorna egykori kreatív igazgatójának? Egy biztos: a valóságshow-k "szülőatyjaként" ünnepelt Árpa meghívásával félreérthető gesztust tettek a hasonló műfajú és nívójú programok célközönségének, a hirdetők számára kedves, de az MTV által igencsak elhanyagolt ifjabb korosztálynak. (Ez lehetett a szándékuk a sikeres kereskedelmi tehetségkutató műsor, a Megasztár egyik szereplőjének invitálásával is.) Egyúttal defibrillálták a boldogult emlékű első Való Világot és ikertestvérét, a Big Brothert, mindmáig látható mutációikkal együtt.
De a NÉVShowR nyilvános szívmaszszázsra irányuló harmadik próbálkozása volt a legfájóbb. Bordaropogtató kísérletet hajtottak végre, ezúttal már a közönségen. Torgyán József köznapi ésszel fel nem fogható beválogatásával ismét dicstelen képkockákat pergettek le a nézők agyában: napirend előtti felszólalásokat a parlamentben, nagygyűléseket patakvérrel, tumultuózus Bem rakparti hatalmi harcokat és egyéb kisiklásokat a friss magyar demokrácia félmúltjából. Nem mulasztották el, hogy felidézzék az Uborka című viaszbáb-műsor feledhető adásait is, és azonmód Torgyánnak ajándékozták alteregóját. De ez mind semmi. Nemhiába hangsúlyozta Dömsödi Gábor - a nála csaknem húsz évvel fiatalabb Hajdú Péternél szándékoltan konzervatívabban viselkedő és öltözködő műsorvezető -, hogy Torgyán úgynevezett "humorista munkássága részeként" van jelen a képernyőn, hiszen politikusokat eszük ágában sincs meghívni, valóban bohócot csináltak a Kisgazdapárt egykori vezetőjéből. Másként hogyan értelmezzük azt a jelenetet, amikor (felesége előzetes hozzájárulásával) alulöltözött Playmate-lányokat ültettek Torgyán ölébe, és a nézőtérre visszavonulva arra kérték az ismét ügyvéddé lett politikust, "legendás szónoki képességeivel" szórakoztassa a nagyérdeműt és a kényszeredetten vihogó lányokat? De ha tényleg ez volt a szándékuk az ízléstelen bemutató szöveggel, a (chilei?) cseresznyét szervírozó Komár Lászlóval és a többi audiovizuális ingerkedéssel, miért asszisztáltak szótlanul vagy alákérdezve Torgyán öndicsőítő szólamaihoz, és miért tömjénezték olyan gátlástalanul a vendéget? Miért olvasott a fejére Dömsödi egy - Marcus Aurelius sztoikus egykedvűségét is megszégyenítő - idézetet, amelyből, úgymond, kitűnik Torgyán "árszpolitikája"?
A NÉVShowR szemrebbenés nélkül képes közkinccsé tenni olyan jeleneteket és szimbólumokat a múltból, amelyek csak erős idegzetű nézőknek ajánlhatók. Nosztalgiaműsornak kevés, szórakoztató show-nak azonban elviselhetetlenül sok utalást találhatunk temetetlen halottakra, amelyeket mindenáron újra kell éleszteni. Ezen véletlenül sem a tiszteletre vagy sajnálatra méltó személyeket, hanem a mögöttük felsejlő vizuális tartalmakat érthetjük. A közszolgálati műsor nem rendelkezik a halottfeltámasztás lényegi ismérvével, azzal az isteni karizmával, amelyik lehetővé teszi, hogy aki felkelt, az járjon is. Azaz ne csak megbolygassa a másvilág lakóinak nyugalmát, és ezzel az élők birodalmában is borzongató rémületet keltsen, hanem képes legyen maradéktalanul integrálni a lét határvonalán átlépőt új közegében. Elképzelhető-e a bibliai Újszövetség kontextusában, hogy a Jézus által (Isten fiának megöletését és feltámadását előrevetítve) feltámasztott Lázár az isteni akarattal szembeszegülve azonnal visszatérjen a halottak közé? Bár az evangéliumok és a kapcsolt szövegek között nem találunk utalást a beszédes nevű Lázár ("Isten segített") további sorsát illetően, nem lehet kétségünk afelől, hogy a csoda erejének köszönhetően egyhamar nem vetült rá a halál árnyéka (egyes források úgy tartják, még harminc évet élt). A keresztény hagyomány ennek megfelelően nem hagyhatta magára: a 13. századi Legenda Aurea szerint a keresztre feszítést követően testvéreivel, a később szentekké lett Mártával és Mária Magdolnával együtt a hitetlenek hajóba zárták őket, de Isten segítségével Marseille-ben partot értek, és még sokáig hirdették az Úr igéjét. Sőt Márta Lázár példájára hivatkozva szintén feltámasztott egy halott ifjút.
Lázár történetével ellentétben a szintén nagy nyilvánosság előtt elkövetett, de erőtlen és teljesen értelmetlen halottfeltámasztás nélkülözte a szükséges legitimációt. Ott az isteni hatalom, itt a közönség jó értelemben vett szolgálata jelentette, illetve jelenthette volna a megerősítést, ami arra képesít, hogy felülemelkedjünk a köznapi valóságon. A NÉVShowR pusztán mennyiségi alapon elvégezte a rábízott feladatot: elég sokan látták keserves kínlódását. Ez azonban kevés volt ahhoz, hogy elhitesse: igazán szükséges volt kiszólítani a barlangból Lázárt, senki sem rettent meg a látványtól, és a mutatvány végeztével a feltámasztott vagy csupán újraélesztett illető megmaradt az élők világában.
A Magyar Televízión, úgy tűnik, már a "csoda" sem segít.
 

NÉVShowR, MTV 2004. október 31., vasárnap 19.55. Műsorvezető Dömsödi Gábor, Hajdú Péter; producer Hajdú Péter; főszerkesztő Román Péter; szerkesztő Palkó Tünde, Román Zsuzsa; díszlettervező Bara Ákos; építész Fórián Péter; berendező Bara Ildikó; fővilágosító Farkas Ferenc; zenei vezető Bolba Tamás; koreográfus Kátai Róbert; látvány Vona Litex Kft.; vágó Dósa Zoltán; vezető operatőr Halla József; gyártásvezető Tasnádi Ferenc; technikai rendező Fliszár Péter; rendező Kovács Gabriella; készítette Happy Film és Média Kft.
© Mozgó Világ 2004 | Tervezte a pejk