Elektronikus Könyv és Nevelés

   

Könyvtár

   

Belső borító

 

Tartalomjegyzék

 

Rovatok

Könyvtár

Olvasáspedagógia

Tankönyv – taneszköz

Ifjúsági irodalom

Neveléstörténet

Kitekintés

Hírek

 

 

Fórum

 

Impresszum

 

Acrobat Reader 5.0 CE

 

Szabó Sándor

 

K

ö

n

y

v

t

á

r

Használjuk-e még? A tájékoztatás hagyományos eszközei

 

Könyvtárosok, könyvtáros hallgatók körében, ha egy referensz kérdés megoldásához keressük a megfelelő forrást, azt latolgatjuk, hogy a válasz megadásához milyen segédleteket célszerű igénybe venni, a válasz a legtöbb esetben: az Internet.

 

Napjainkban ugyan ma még többnyire egymás mellett élnek az információs források hagyományos, nyomtatott és elektronikus variánsai, de tapasztalhatjuk, hogy egyre gyakrabban az elektronikus változatok lesznek az egyeduralkodók. Tény, hogy felnő, vagy már fel is nőtt az a nemzedék, amely számára a képernyő használata teljesen hétköznapi tevékenység, nekik a számítógép jelenti a kapcsolatot a külvilággal.

 

Valóban, az Internet, vagy tágabban az elektronikus források nyújtják minden esetben a megoldást? S ha ez igaz, akkor el kell felejtenünk a tájékoztatás-tájékozódás hagyományos forrásait, az elmúlt évszázadok alatt kiépült nyomtatott formában használatos eszközöket, bibliográfiákat, enciklopédiákat, forráskiadványokat?

 

Meggyőződésünk, hogy az elektronikus források térhódítása ellenére a hagyományos eszközöknek is megvan és a jövőben is meg lesz a szerepük. Elismerve a számítógépes rendszerek vitathatatlan előnyeit, a nyomtatott segédletek, ha sokkal korlátozottabb mértékben, de a jövőben is a tájékoztatás nélkülözhetetlen eszközei lesznek, elsősorban

 

  • a társadalomtudományok, kiemelten a történeti aspektusú stúdiumok területén, valamint

  • az adattájékoztatás esetén, amikor egyszerűbb a hagyományos lexikont, adattárat felütni, mint egy adatbázisban keresni.

 

A használaton túl ismernünk kell a tájékoztatás hagyományos eszközeit, mert

 

1.

a tájékozódás segédleteinek rendszere, tipológiája jobban megismerhető, alaposabban tanulmányozható a hagyományos eszközökön keresztül,

2.

a források célszerű felhasználásához ismerni kell azok gyűjtőkörét, rendszerét, megbízhatóságát, s ez a nyomtatott változatokon könnyebben megoldható,

3.

az információs-tájékoztatási tevékenység során használt terminológia elsajátítása egyszerűbb a nyomtatott változatok tanulmányozása révén,

4.

a tájékoztatás során alkalmazandó stratégiák, keresési módszerek jobban gyakorolhatók, elsajátíthatók a nyomtatott művek kézhezvétele révén.


 

 

A fentiekről bővebben itt olvashat.

         

 

 

Tartalomjegyzék  |  Nyomtatható változat  |  Fel  ]