←Vissza
MOTIVÁCIÓ - TANULÁS - TANÍTÁS

Gyakran halljuk, hogy a mai diákok körében nem igazán sikk a tanulás. Sokan vélik úgy, hogy egyre nehezebb gyermekeink tanuláshoz való viszonyát befolyásolni. Sokan az okokat külső tényezőkben keresik. De vajon valóban meghatározó szerepe van a környezeti tényezőknek, vagy ez csak a látszat, és mégiscsak erőteljesebben hat a belső késztetés hiánya.
Napjainkban, amikor közismert az élethosszig való tanulás szükségessége, erősíti a címben megfogalmazott kérdést, hogy "miért is tanulunk jól, vagy rosszul."?
Erre keresi a választ Réthy Endréné, az ELTE oktatója könyve, melyből rövid bevezető után megismerhetjük a téma történeti előzményeit, azokat az elgondolásokat, megfigyeléseket, tudományos kutatásokat, amelyek az emberi tevékenység lelki, szellemi mozgatórugóit vizsgálják. Az alig több mint fél évszázados múltra visszatekintő motiváció-kutatás eredményei, a tanulmány szerzője szerint, leginkább a reformpedagógiák gyakorlatában jelentkeztek.
A szerző bemutatja a különböző pedagógiai irányzatoknak a motivációval kapcsolatos elképzeléseit. Megtudhatjuk, hogy a személyiségre ható számtalan tényező közül melyek válhatnak motiváló erővé. Szemléletes táblázat ad áttekintést arról, hogyan osztályozhatók az elgondolások a tanulási motivációról. A pedagógiaiak mellett a pszichológiai iskolákhoz kapcsolódó elméletek (egydimenziós, kétdimenziós, többdimenziós modellek) ismertetése is helyet kap a könyvben.
A paradigmaváltás a motiváció kutatásában, illetve a tanulási motiváció értelmezésében a szerző véleménye szerint az 1980-as években következett be. Ennek legfontosabb ismérve az a gyökeres szemléletváltás, amelynek köszönhetően a kutatások középpontjába a motiváció, mint összetett jelenség került.
A kötet gerincét azok a vizsgálatok adják, amelyeket négy különálló, de egymással szoros kölcsönhatásban lévő területen végeztek a tanulási motiváció hatásmechanizmusának bemutatására. Megismerhetjük a tanulók széleskörű véleményét saját tanulási motívumaikkal kapcsolatban, valamint e motívumok szerkezetét. A kutatások tárgya a bölcsészhallgatóknak vizsgateljesítményükkel kapcsolatos attribúciói. A könyv 8. és 9. fejezete a pedagógusokkal foglalkozik. Bemutatja a pedagógusok elképzeléseit tanítványaik motivációjáról, majd a tanárok motiváló tevékenységét elemzi.
A könyvből olyan izgalmas kérdésekre kapunk választ, hogy a képességek, a belső mozgatóerők, illetve a külső hatások játszanak-e nagyobb szerepet a tanulásban, vagy hogy létezik-e és ha igen, a folyamatban mi a szerepe az egyén önszabályozásának.
A könyv záró fejezetében a szerző tömören, s rendkívül világosan összegezi vizsgálódásainak eredményeit.
A könyv függelékében található irodalomjegyzék önmagában is jelentős teljesítmény. A motivációra és a tanulással foglalkozó több száz hazai és külföldi irodalom, a kérdéssel foglalkozó számára biztos kiindulópontot jelent a további kutatásokhoz. Végül a könyv ritka értékei között említjük a világos, érthető stílusát.
Réthy Endréné kiváló munkáját gyakorló pedagógusoknak, pedagógusjelölteknek, de még érdeklődő szülőknek is ajánljuk


Csébi Józsefné
Réthy Endréné: Motivációtanulás, tanítás. Miért tanulunk jól vagy rosszul. Bp. 2004. Nemzeti Tankönyívkiadó 299 p.
Csébi Józsefné