A foglalkozásokat a kerületben dolgozó logopédusok és gyógypedagógusok közreműködésével,
valamint Kálmán Katalin, a Speciális Oktató és Fejlesztő Intézmény igazgatónője
szakmai tanácsaival valósítottuk meg.
Akkor fel a Könyvek birodalmába!
Tüskevár: Kinek-kinek mitől fontos ez a könyv? Karayné
Pavalacs Zsuzsa logopédus a Gyöngyszem óvoda integrált beszédhibás csoportját
invitálta képzeletbeli utazásra a Berekbe. Mint mondta is, minden érzékszervüket
meg kell mozgatni a gyerekeknek, ettől fejlődik beszédük, gondolkodásuk. Gőzösre
szálltunk, és elsihuhuztunk egészen a Tüskevárig. Miután a gyerekek még nem
ismerhették ezt a könyvet, az egyik kislány szerint csakis Rózsa királykisasszony
lakhat itt. Együtt eveztünk Tutajossal és Bütyökkel, és megismertük a Berekben
élő növényeket, állatokat, ahol a tavirózsában tündér lakozik. Szénával tömött
kispárnával még egy igazi nádkunyhóba is bekuporoghattak a gyerekek. Én sajnos
nem fértem be:-). A sok élmény hatására nagyon szép képek születtek.
Novotny Béláné Éva le sem tagadhatta, hogy iskolai könyvtáros.
Rengeteg könyvvel, újsággal érkezett. Fekete István sok könyvet írt, így ezeket
is figyelmébe ajánlotta a gyerekeknek. Az újságok képein pedig láthattuk a kanalasgémet,
sast, tavirózsát, miközben madárhangokat hallgattunk. Sor került a regényben
szereplő ismeretlen szavak megbeszélésére is. A gyerekek két verssel készültek,
ami a nádas világáról szólt.
Al Aniné Nánássy Anzsi még engem is meglepett. A természetről beszélgettünk,
az emberekről, növényekről, állatokról. A tapasztalás fontosságáról, hogy hogyan
vált két felelősségteljes fiatalemberré Bütyök és Tutajos. A meglepetés egy
relaxációs gyakorlat volt, melyet a gyerekek már ismertek, gyakran alkalmazzák,
ha elfáradnak. A lazítás után, a zene és hangok segítségével képzeletbeli világba
kerültünk, ki-ki milyen képet látott. Nyuszi ugrált a réten, szél zúgott a fák
között..
Micimackó: Vajon kik laknak a Százholdas pagonyban? Bencze
Vera logopédussal a Szivárvány óvoda beszédhibás gyerekei keresték a lakókat,
akik bizony titokzatos ajtók mögé bújtak a könyvtárban. De már a pagonyba se
volt könnyű eljutni, mert először a varázslepedőt kellett megszerezni hozzá.
Sok-sok játék, vers, mozgás után végre minden lakó előkerült. És ezek után egy
varázsversikével a kosárban lévő labdák csoki tojásokká alakultak. Volt nagy
meglepetés!
Pál utcai fiúk: Kerepeczky Éva vérbeli drámapedagógus,
és maga a könyv is egy kincsesbánya, nem véletlen, hogy annyi nyelvre lefordították,
és olyan sikeres. Valami régi padláson lelhette a tárgyakat, mert volt itt gukker,
itatóspárna, tintatartó, petróleumlámpa, ami a könyvben szerepelt. Mozdulat
és mozgássorok segítségével ismerték fel a gyerekek a szereplőket. Majd megalakult
a vörösingesek és a Pál utcai fiúk csapata, érvek csatája következett, hogy
kinek miért fontos a grund. A feszült hangulat levezetésére a vitás kérdést
homokbomba csatával és birkózással döntötték el a gyerekek. Ilyen még nem volt
a könyvtárban!
Ezután kiléptünk a könyvtár falai közül. A programsort egy rajzpályázattal
zártuk, melyben kedvenc olvasmányélményüket rajzolhatták meg a gyerekek. 113
rajz érkezett, melyet Csik Árpádné Mara néni készített elő zsűrizésre,
és a Kondor Béla Közösségi Házban, január 4-ig lehet megtekinteni. Mindenkinek
ajánlom a figyelmébe! Nem volt könnyű dolga a zsűrinek sem. Rózsavölgyiné
Tomonyák Gitta művésztanár és Kiss Marianna a Műv.Ház igazgatónője
komoly fejtörés után a fődíjak mellett különdíjak tömegét osztotta ki. De senki
nem ment haza üres kézzel! Könyvjelzők, noteszek, tollak várták a többieket,
melyet a Nagy Könyv Programiroda küldött.
Magam is sokat tanultam, tapasztaltam a programok alatt. Emberséget, toleranciát,
szeretetet, ami sugárzott felém, a másság elfogadását, és újból megerősödött
bennem az a gondolat, hogy mindenkire szükség van, az élet így teljes.
Budavári Klára
Támogatóink:
Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma
Nemzeti Kulturális Alapprogram Könyvtári Szakkollégium
Nagy Könyv Programiroda
|