« Vissza: Polgári Szemle tartalomjegyzék 
A Bombardier az Airbus és a Boeing konkurenciája lesz
Bombardier macht Airbus und Boeing Konkurrenz
von Dirk Heilmann und Markus Fasse
WirtschaftsWoche, 3. Mai 2007


A kanadai Bombardier repülőgépgyár középtávolságú repülők gyártását tervezi. A kanadaiak új gépeiket 110 és 130 ülőhelyes kivitelben szeretnék forgalmazni a piacon, így termékpalettájuk a felsőbb kategóriák felé bővülne. A piac nagy és sok gyártót vonz, mégis a Bombardier talán túl későn szállt be a ringbe.

Michael McAdoo, a Bombardier Aerospace stratégiai igazgatója a cég belfasti gyárában tartott sajtókonferencián bejelentette, hogy az elkövetkező húsz esztendőben világszerte 11 200 repülőgépet szándékoznak eladni. Ez piaci értéken számolva nem kevesebb, mint 400 milliárd dollár. A cég a hangsúlyt a 60 és ennél több férőhelyes gépekre fogja helyezni, mert ezek gyártása – és egyben későbbi használata is – a leggazdaságosabb. Világszerte ma a legnagyobb kereslet a 100 és 149 ülőhelyes gépek iránt van. A kanadai gyártó már egy ideje bemutatta C-széria névre keresztelt új gépcsaládját, mely 15%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint más hasonló méretű gépek. A széria projektvezetője, Gary Scott közölte, megkereséseket várnak a vevőktől, hogy megkezdhessék a sorozatgyártást. Az első repülők leghamarabb 2013-ban kezdhetik meg működésüket. A C-program 2 milliárd dollárjába került a cégnek és az eddigi legközvetlenebb konkurenciát jelenti az óriásgépek előállításában élen járó Airbus és Boeing gyáraknak. Eddig a legnagyobb kanadai modell 90 férőhelyes, az első 100 üléses CRJ-1000 típust 2009-ben helyezik üzembe. A repülőtársaságok intenzíven érdeklődnek az új típusok iránt.

Heinrich Grossbongardt, hamburgi légi közlekedési szakember szerint ez az ipari szegmens nagy növekedési rátákat rejt, de ugyanakkor igen telített. A két óriáscég erőteljes piaci részesedéssel bír, az Airbus A-318 és A-319, valamint a Boeing 737-800 típusokat forgalmazza a fent említett kategóriákban. Ahhoz, hogy a Bombardier ilyen versenyben talpon tudjon maradni, éves szinten 150–180 darab gépet kellene eladnia. Sok cég próbál betörni a nagy repülőgépek piacára, a Bombardier későn tette ezt meg. A brazil Embraer tavaly a kisebb regionális repülőgépek piacán hódított el fontos pozíciókat a kanadaiaktól, most pedig Embraer 195 néven egy 120 férőhelye gépet is piacra dob. Az orosz Szuhoj cég Super 100 néven kezdi meg idén egy száz ülőhelyes gép gyártását és Kína is tervez egy hasonló méretű repülőt. A konkurens vállalatok a Bombardier-rel ellentétben olcsóbb fejlesztési és gyártási költségekkel dolgoznak, és a növekvő hazai kereslet is a javukra szolgál. A gyorsan fejlődő országokban ugyanis – mint Kína vagy India – nagy szükséglet van ilyen méretű belföldi járatokra.

A Bombardier 15 milliárd dolláros éves forgalommal az egyik legnagyobb kanadai cég. A fő tevékenységi ágazatok a vasút és légi járművek gyártása, melyből a 27 ezer főt dolgoztató utóbbi 8,2 milliárd dolláros forgalommal részesült a tavalyi évben. Ezzel a harmadik legnagyobb repülőgépgyártó a világon az Airbus és a Boeing mögött, de az Embraer is gyorsan növeli részesedését. A Bombardierhez tartozik a Canadair, a belfasti Shorts gyár és a Learjet is. Az utóbbi években a repülőgépgyártásban 8 ezer dolgozót bocsátottak el és helyettük külföldi beszállítókat, mindenekelőtt kínaiakat vesznek igénybe. Mexikóban felépült a Bombardier egy önálló gyáregysége, mely kiegészíti a magas jövedelmű országokban, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Kanadában folytatott termelést. „Ezen az úton fogunk továbbhaladni” – mondta Pierre Beaudoin üzemeltetési vezető.





© 2005-2011, Polgári Szemle Alapítvány