« Vissza: Polgári Szemle tartalomjegyzék 
Az öreg kontinens új ereje
The Old World’s New Vigor
By Jack Ewing
Business Week, May 3, 2007


Van valami új az európai levegőben: az optimizmus. Az évi átlagos 2,8 százalékos növekedés vetekszik az amerikaival. A munkanélküliség csökken, miközben az export értéke rohamos ütemben növekszik. Még Németországban is rendkívül magas a fogyasztói és befektetői bizalom, ahol egyébként nem mennek a szomszédba egy kis pesszimizmusért. Európa, mely eddig merevségéről volt híres, hirtelen a lehetőségek földjévé lépett elő. De nehogy a politikusoknak kezdjük el mindezt köszöngetni. A rájuk tartozó politikai reformok terén ugyanis nem sok előrelépés történt. A sikertörténetért valójában Európa legjövedelmezőbb vállalatai, köztük a Business Week 50 listáján szereplő vállalatok a felelősek. E vállalatok felül tudtak kerekedni az európai üzletmenet legendássá vált hátrányain.

Hogyan tették mindezt? Gyakorlatilag ugyanúgy, ahogy minden más cég tette volna a világ legkülönbözőbb pontjain. Első látásra egy a reformokra szinte immúnis, Franciaországban működő acélvállalat nem lenne esélyes a lista első helyére. A Vallourec mégis rendkívül jól teljesített, megszabadulva a veszteséges üzletrészektől, termelésének egy részét a tengerentúlra helyezve, valamint az által, hogy berobbant az olajipari felszerelések és vezetékek piacára. E formulát követte számos más európai vállalat is. A termelés kihelyezésével nemcsak a költségek csökkenthetők, de az exportból származó bevételre negatív előjellel kiható erős euró következményei is kikerülhetőek. Új tevékenységi területek megnyitásával pedig több lábra állhatnak. Az utóbbi három évben a dollár gyengélkedése komoly nehézségeket okozott az európai üzleti szféra számára, mely nyomás alatt a versenyképesség javítása érdekében meg kellett lépniük az átszervezéseket. Európa sikerének egy része azonban a világgazdaságnak köszönhető. Számos energetikai vállalat, bank, pénzügyi intézmény szerepel a listán, melyek teljesítménye nagyban függ a globális fejleményektől.

Habár a jelenlegi fellendülés nem egy kis ciklikus hullámhegynek tekintendő, még sok tennivaló van az öreg kontinensen, hiszen számos tényezőt tekintve Európa még mindig le van maradva az Egyesült Államok mögött. Az egyetemek túlzsúfoltak, így nem olyan képzettek friss diplomásaik, mint a tengerentúlon. A kutatási központok nem rendelkeznek a megfelelő anyagi támogatással, a szakszervezetek pedig továbbra is rendkívül erősek. Európa gazdasági fellendülése igazából akkor kerül próba elé, ha a világgazdaság növekedése lelassul. Akkor majd megtudhatják a vállalatok, hogy elég nagymérvű változtatást hajtottak-e végre. BusinessWeek 50, Europe (mi az első húsz helyezett közlésére szorítkozunk):

1. Vallourec (Franciaország, acélipar)

2. Rio Tinto (Egyesült Királyság, alapanyagok)

3. Drax Group (Egyesült Királyság, közművek)

4. Nobel Biocare Holding (Svájc, egészségügy)

5. Statoil (Norvégia, energetika)

6. Belgacom (Belgium, telekommunikáció)

7. Inditex (Spanyolország, fogyasztási cikkek)

8. Reckitt Benckiser (Egyesült Királyság, fogyasztói cikkek)

9. MAN Group (Egyesült Királyság, pénzügyek)

10. SAP (Németország, számítástechnika)

11. Deutsche Börse (Németország, pénzügyek)

12. H&M Hennes & Mauritz (Németország, fogyasztási cikkek)

13. Randstad Holding (Hollandia, személyzeti tanácsadás)

14. Anglo Irish Bank (Írország, pénzügyek)

15. NEXT (Egyesült Királyság, pénzügyek)

16. Arcelor Mittal (Hollandia, alapanyagok)

17. Capita Group (Egyesült Királyság, nehézipar)

18. Barclays (Egyesült Királyság, pénzügyek)

19. Altadis (Spanyolország, fogyasztási cikkek)

20. Scottish & Southern Energy (Egyesült Királyság, energetika)





© 2005-2011, Polgári Szemle Alapítvány