Művek bontakozóban

Dragony Tímea műfajerdeje

Szerző: Hollós Máté
Lapszám: 2011 április
 

 

Felvégi Andrea felvétele

-Aki otthonos a kortárs zenében, már ismerheti Dragony Tímeát. De a rovatunkban először szereplő ifjú hölgyet arra kérjük, mutatkozzék be.

-Nyíregyházán születtem, ott végeztem a zenei általános iskolát. Meghatározó indíttatást adott a Cantemus Kórus. Zongora és szolfézs szakon szülővárosomban végeztem a szakközépiskolát. Harmadikos koromban támadt kedvem a komponáláshoz. Debrecenbe kerültem Keuler Jenőhöz, közben az ottani konziban szolfézs szakos voltam, végül 2002-ben végeztem a Zeneakadémián Orbán György zeneszerző-osztályában.

-Általam ismert műveid többnyire kamarazenei apparátusúak. Fiókodban másra is akadnék?

-Igen. Még zeneakadémistaként kantátát írtam szopránra, kamarakórusra és szimfonikus zenekarra, majd vonószenekarra és énekszólamra négy tételben Shakespeare-szonettekre komponáltam egyik diplomadarabomat. Nagyobb lélegzetű még Hegedűversenyem.

-A Cantemus-élmény nem indított kórusművek komponálására?

-Szabó Dénes kissé nehezményezte, hogy inkább dalokat, mint kórusokat írok énekhangra. Egy-két kórusművet írtam 1997 és 2005 között, s tavaly a Mini Fesztivál kért föl kéttételes vegyes kari darabra:
a Dsida-megzenésítést idén mutatták be.
A Cantemusnak és a Pro Musicának mindenképpen fogok komponálni.

-S épp most mi bontakozik kezed alatt?

-Nem épp tervezett módon musicalen dolgozom. Ami a színpadot illeti, Bródy Sándor Lajos király válik-jából gondolkoztam kamaraoperán, s kamarazenei darabokat szándékoztam írni: hegedű-gordonka-zongora-triót, klarinét-zongora-, illetve gordonka- duót. De január elején felhívott Pintér Tibor színész-rendező, a szigetszentmiklósi Sziget Színház igazgatója, hogy hallott félkész -mintegy órányi - musicalemről, s bemutatná. Új szövegkönyvíróval láttam a munka folytatásához, s vagy augusztusban vagy jövő júniusban a sárvári Nádasdy-várban és a Sziget Színházban is színre viszik.

-Amikor komolyzene-szerző musicalírásra adja fejét, többnyire két cél vezeti: anyagi vagy népszerűségi. Munkált-e benned ilyesmi? Vagy épp olyan szakmai szándék, amely a színpadizene-írás -operára is kiterjedő - megújítását célozná, hiszen ha az opera igazán meg akar újhodni, bizonyos mértékig táplálkoznia kell a musicalből, a rock-operából is.

-Egyfelől a színházi világ mindig érdekelt. Másfelől a zeneszerző természetesen népszerű szeretne lenni, de ezt én nem könnyebb műfajokban való elmerüléssel képzelem elérni, hiszen úgy találom, hogy komolyzenei műveim is egyre népszerűbbek, mind többen jönnek a koncertjeimre. Anyagiakról pedig azért nem beszélhetünk, mert néhány fiatallal fogtunk össze ebben a kísérletben, s többet költöttünk rá, mint amennyit eddig kereshettünk rajta.

-Miről szól a musical?

-Akikkel dolgozni kezdtem, egy uralkodónő történetében gondolkodtak. Pintér Tibor kifejezetten Báthory Erzsébetről szeretett volna musicalt, így az ő legendája elevenedik meg a színpadon.

-A musical világában milyen szerzők, stílusok irányában tájékozódik a Báthory?

-Az operaház fantomja, a Jézus Krisztus Szupersztár, az István, a király, A muzsika hangja -ezeket különösen szeretem.

-S mivel foglalkozik a komolyzene-szerző Dragony Tímea?

-A Bródy-operán töröm a fejemet, de azt nem írhatom a musicallel párhuzamosan, mert komponálástechnikailag kizárják egymást. Így inkább hangszeres műveken dolgozom, számos előadói felkérésem van. Nemrég írt rézfúvós kvintettemet egészíteném ki még néhány tétellel. Félállásban a XIII. kerületi zeneiskolában tanítok szolfézst. A tanárkollégák biztatására pedagógiai céllal is komponálok. E gyerekdarabok egyszerűsége sajátos nehézséget jelent, de jó érzés, ahogy megszólalnak a tanítványok keze alatt, gyakorta országos versenyeken is.

-Nagyobb hangszeres darab nem készül?

-De. A diplomára írt Hegedűversenyem nyitótétele és gyors második tétele (Furioso) készen áll, de négytételesnek terveztem, sosztakovicsi modell szerint. A 3. és 4. tétellel idén szeretném kiteljesíteni.

-Könnyen visszatalálsz a darabba?

-Azt hittem, könnyebb lesz... De menni fog.

-Operaterved hol tart?

-Még az elején. Alighanem eltérek a kamaraoperai tervtől, mert a szimfonikus zenekart nem tudom nélkülözni. A szerepek hangfajait tervezgetem.

-Musicalírásodnak lesz hatása operai hangodra?

-Úgy gondolom, igen. Fontos számomra a szépség és az énekelhetőség.