Vissza a tartalomjegyzékhez

Fülöpné Gali Zsófia
Van bőr az arcukon
Bodies kiállítás: kegyeletsértés vagy trendi szórakoztatás?

A kipreparált holttesteket felsorakoztató Bodies kiállítás az év legsikeresebb rendezvényének bizonyult, melyet a nagy érdeklõdésre való tekintettel december 31-ig meghosszabbítottak. A kultúripar térnyerésével a kiállítások szórakoztatóipari látványosságokká és jól jövedelmezõ biznisszé válnak.

A Szépmûvészeti Múzeum és több hazai múzeumunk felfutása mellett az idei év nemcsak a klasszikus mûvészet és muzeológia számára jelentett sikert. A Bodies kiállítás keretében egy újfajta kiállítástípussal ismerkedhettünk meg májustól. Ahogy az angol elnevezés is mutatja (magyarul „Testek”), a kiállítás tárgyai ezúttal nem mûvészeti alkotások, hanem emberi preparátumok. A magát természettudományosnak aposztrofált „vándor”- projekt igen sok kérdést és ellenszenvet indukált világszerte. Annak a bizarr ötletnek a kivitelezésére, miszerint széles tömegek számára lehessen bemutatni emberi holttestpreparátumokat, az a technológiai újítás adott lehetõséget, amelyet Günther von Hagens német anatómus fejlesztett ki még a hetvenes években. Lényege, hogy elõször a vizet vonják ki a testekbõl, majd folyékony szi­likongumival töltik fel, amely megköt, így rugalmas állapotban jelentõs roncsolódás és torzulás nélkül õrizhetõk meg a szövetek. Az ötletre az amerikai Premier Exhibitions részvénytársaság csapott le, amelynek fõ profilja nem annyira tudományos, mint inkább szenzációhajhász, kontinenseken átívelõ vándorkiállítások kreálása (másik termékük a nálunk is ismertté vált Titanic-kiállítás). Jelen üzleti ötletük az embernek a halállal, holttestekkel kapcsolatos természetes borzongásán és kíváncsiságán alapszik, amely elegendõnek bizonyult ahhoz, hogy a világ eddigi számos pontján összesen 8 millió embert vonzzon.
A holttestek hihetetlenül naturális, mondhatni „szörnyen” kreatív módokon vannak kipreparálva. Akinek van kedve hozzá, láthat tetõtõl talpig lenyúzott teljes emberi bõrt, kétszáz szervet, tizenöt teljes emberi testet bõr nélkül különbözõ pózokban, és a teljes test anatómiai metszeteit (precíziós szeleteit). Mivel anatómiai szempontból valóban egyedülálló információkat tartalmaz a szakavatottak számára, nem volt nehéz megnyerni a budapesti kiállítás fõvédnökének Csillag András egyetemi tanárt, a Semmelweis Egyetem Anatómiai, Szövet- és Fejlõdéstani Intézetének vezetõjét. És hogy miért nem kifejezetten szakkiállításként mûködik a projekt, a szervezõk válasza az, hogy „mindenkinek meg kell ismernie saját testét, vagyis az emberi testet”. Az, hogy szakkiállításként a tárlat nem jövedelmezne ilyen busásan, nyilván nem szerepel az érvek között.
A rekordlátogatottság ellenére számos kritikát kap folyamatosan a projekt, Prá­gában például maga az anatómiai társaság bojkottálta a kiállítást morális okok miatt. Fõként azért, mert a kiállított testek a kínai Daliani Orvosi Egyetem kórházából származnak, és legális forrásukról semmilyen dokumentum nem áll rendelkezésre. A kórház állítása szerint a testek eredeti tulajdonosai a kórházban természetes úton elhunyt, hozzátartozók nélküli személyek. Az USA-ban betiltották a kiállítást, mivel kiderült, hogy nagy valószínûséggel volt kínai politikai foglyok is vannak a preparátumok között, akiknek az elhalálozása tisztázatlan körülmények között történt, sorsukról a hozzátartozók sosem értesültek, földi maradványaik a végsõ kegyelet helyett az üzleti világ és a show-biznisz eszközeivé váltak.
A „Bodies - A kiállítás” címû rendezvény magyarországi szervezõje a Live Nation Kft. honlapján közzétett nyilatkozata szerint „a kiállításon látható preparátumok Kínából származnak.
A Premier Exhibition Inc. nem tudja önállóan, hitelt érdemlõen bizonyítani, hogy a kiállításon bemutatott egyes szervek és testrészek nem kivégzett raboktól származnak. A társaság csak kínai beszállítója, a WHO által is elismert oktatókórház, a Daliani Orvosi Egyetem anatómiai tanszékének vezetõje által kiadott nyilatkozatokra támaszkodhat”. A hazai cég másutt arra emlékeztet: a törvények nem teszik lehetõvé, hogy a preparátumok gazdáival kapcsolatos személyes adatokat és/vagy a haláluk okát közöljék. A Live Nation Kft. egyébiránt úgy hirdeti magát, mint amely „sok egyéb tevékenysége mellett kiegészítésként és unalomûzésként vállalja mindenféle bulik, országos turnék, rendezvények, céges elhajlások, görbe esték rendezését és technikai kivitelezését a gondolattól a megkönnyebbülésig”.
Túry Ferenc, a Magatartástudományi Intézet vezetõ professzora szerint a kiállítás csak egy vetülete annak, ahogy az emberi testbõl ma gátlástalanul üzletet csinálnak. „A Bodies kiállítás tulajdonképpen hullák kipreparálásáról szól, amit a szervezõk egyszerûen az emberi kíváncsiságra apellálva, holmi oktatói célzat ürügyén védenek meg. Ezt nem tartom helyénvalónak, mert a testnek, illetve a személyiségnek meg kell adni egy alapvetõ tiszteletet, még akkor is, ha természetes halállal halt meg, és akkor is, hogyha netán életében beleegyezett abba, hogy majdan kipreparálhatják. Ez az egész nem más, mint egyszerû hullarablás, és nem sugall mást, mint hogy az ember nem több hetven kiló szerves anyagnál” - vallja Túry doktor.