Vissza a tartalomjegyzékhez

Szóró Bence
Hitelcsapda
Gyakorlati tanácsok autóvásárláshoz

„Hároméves Suzukimat le szeretném cserélni, és ki is néztünk már a családdal egy új Opelt. Elmentem a szalonba, ahol az eredetileg hárommilliós autót a feléért számolták volna be. Így nemhogy az önerõt nem tudnám állni a beszámításból, de még nekem kellene fizetni, hogy megszabaduljak az autóhitelemtõl…” Ilyen és ehhez hasonló panasszal sajnos gyakran találkozhatunk ismerõseink körében. A kérdés, hogy mire kell figyelnünk egy új vagy használt autó kiválasztásakor és a hitelszerzõdés aláírása elõtt, hogy néhány év múlva és késõbb se a rossz szájíz maradjon csak.

Amit legelõször meg kell néznünk, hogy az autó, ami most megtetszik, vajon évek múlva is ki fogja-e szolgálni az igényeinket? 3-4 év után a legnehezebb kiszállni a most még elõnyösnek látszó pénzügyi konstrukciókból. Ha van rá esély, hogy fél évtizedet nem bírunk ki a most választott járgányban, akkor ne fogadjunk el hitelt 7-10 évre! A törlesztõrészlet és a futamidõ megválasztása kritikus pont, amit nem lehet kizárólag az aktuális helyzetünk alapján eldönteni. Például a hitelekhez képest alacsonyabb törlesztõrészletekkel bíró lízingkonstrukciók 5 évnél hosszabb futamidõ esetén már garantáltan nem fogják követni a gépjármû értékvesztését. A szalonautó ára az elsõ kilométer után minden túlzás nélkül akár 20 százalékot veszít az árcédulán szereplõ összegbõl, és ha ennél kevesebb önrésszel léptünk szer­zõdésbe, akkor a tartozásunk még jó darabig fedezetlen marad. Így fordulhat elõ az is, hogy egy 46 hónapos autó eladásakor még az eladó fizet…
Tudnunk kell továbbá, hogy a régebbi autómodellek kiárusításakor, beszámítási akcióban, de egy „mezei” autóvásárlásnál is, a kereskedõ úgy tud biztosítani pár százezer forintos árelõnyt, hogy a lízingcég fizeti meg neki jutalék formájában. Vagyis nem kedvezményt kapunk, hanem kamatostól fizetjük vissza! Aki próbált már az eladóétól eltérõ hitelcéget vinni a vásárláshoz, tudja, hogy megnövekszik a vételár, mert a kereskedõ nem kap jutalékot a hitel vagy a lízing után. Ajánlatos emiatt elsõként körbejárni a lízingajánlatokat, hitelfeltételeket is, és azt megvizsgálni, hogy a legjobb ajánlatok mely kereskedõknél érhetõek el.
Nem várt költségre akkor is számíthatunk, ha idõ elõtt akarjuk leadni az autót. Nagyon fontos ezért - nem csak a lelépési díj miatt - átolvasni a hitel- vagy lízingszerzõdést, nehogy garázsunkban maradjon a régi gép.
Az autó kiválasztásánál pedig érdemes ugyanannak a márkának ugyanolyan kategóriájú használt autóit és a kategória más használt autóit is megnézni legalább egy internetes katalógusban. Ebbõl következtethetünk, hogy milyen értékvesztés jellemzõ a típusra, a kategóriára és a felszereltségre. Eközben elgondolkozhatunk azon, vajon nem érné-e meg inkább egy kisebb presztízsértékû, alig használt autót venni, ahol már megfizette valaki az értékvesztés legnagyobb részét. Ez a megoldás lehetõvé teszi, hogy eggyel drágább kategória általában megbízhatóbb és jobban felszerelt darabjaiból válogassunk.
Példának okáért mostani áron egy új 1,3-as, háromajtós Suzuki Swift kicsivel 2 millió alatt kapható akcióban 2,5 millió helyett. Ugyanez 2 és fél évvel öregebb változatban 1,1 millió körül szerepel egy internetes keresõben. Ez majdnem 50 százalékos veszteség az elsõ 2,5-3 évre vonatkozóan, amit aligha képes követni egy fizethetõ pénzügyi konstrukció. Ha ezt ráadásul kereskedõnél szeretnénk beszámíttatni, akkor áron alul kell megszabadulnunk tõle, hogy õk el is tudják adni.
Összességében véve a legtöbb vásárló jobban jár, ha addig nem vásárol autót, míg nem tud legalább 20 százalékot pénztárcából fizetni. Így hosszú futamidõ nélkül is viszonylag alacsony havi költség vár rá, és több esélye van bonyodalmak nélkül cserélni az autót.
A végleges döntés elõtt pedig végezzünk egy kis számolást az autó fogyasztási adataival, a kihasználtság mértékével és a kötelezõ biztosítási tarifákkal, hogy semmiképpen se érhessen meglepetés bennünket az elsõ lelkesedés után.