Vissza a tartalomjegyzékhez

Bagyarik Cecília
Csapdák turistáknak
Hogyan rontja a maffia az országimázsunkat

A múlt héten letartoztattak három férfit, mert erôszakkal több mint 400 ezer forintot fizettettek ki svéd turistákkal néhány italért. Ez az eset ismét ráirányította a figyelmet arra, hogy a vendéglátósok egy része csupán megkopasztani való balekot lát a külföldiekben. Bizonyos helyeknek arra is jól bevált módszereik vannak, hogy a pénzes kuncsaftok akkor is hozzájuk térjenek be, ha esetleg nem is oda indultak, és sokat költsenek akkor is, ha ez nem állt szándékukban.


Képünk illusztráció
Fotó: Somorjai László

„Tudni kell azt, hogyha két fiatal lány a Váci utcán kedvesen belénk karol, azt nem biztos, hogy a magyarok híres - a külföldieknek szóló prospektusokban is szereplő - vendégszeretete miatt teszi”- mesélte lapunknak Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főosztályvezetője. De úgy látszik, a turisták egy része nem tud eleget. Többek között a német nagykövetség is rendszeresen kap beszámolókat a hozzánk érkezők átveréséről. „A külföldi, legtöbbször egyedülálló férfiakat fiatal hölgyek szólítják meg az utcán, majd becsalják őket az étterembe vagy éjszakai klubba, ahol aztán a fogyasztás után sokszorosan túlszámlázott árat kell fizetniük az ételért és italért. Ha megtagadják a fizetést, akkor erőszakkal való fenyegetéssel követelik tőlük a pénzt. Ha esetleg nincs a turistánál elég pénz, akkor elkísérik a legközelebbi bankautomatához, ahol felügyelet alatt kell pénzt levennie” - mesélte lapunknak a követség munkatársa.
Egyre többen tartják kötelességüknek, hogy felvilágosítsák a hazánkba érkezőket. Például idén a Sziget Fesztiválra jött britek prospektust kapnak, amelyben többek között arról tájékoztatják őket, hogy mit kell tenniük, ha ellopják az útlevelüket (hová kell menniük, milyen fényképre és mennyi pénzre van szükségük az új útlevél kiállításához). Azt is kedvesen tanácsolják nekik, hogy ha ellopják a pénzüket, akkor az otthoniakat is megkérhetik arra, hogy küldjenek utánpótlást a Western Unionon keresztül.
A német nagykövetség által kiadott tájékoztató szerint „a legtöbb veszélyt, amelynek egy turista Magyar­országon ki van téve, jó adag óvatossággal és józan ésszel sikeresen el lehet kerülni”. Figyelemre méltó, hogy az Amerikából érkezőket is arra kéri a követség, hogy használják a józan eszüket. Legyenek például óvatosak a látszatra segítőkész taxisofőrökkel és a barátkozási szándékkal közelítő hölgyekkel, mert ők díjazásban részesülnek azért, ha elviszik a turistákat bizonyos helyekre. Az amerikai nagykövetség azon - többnyire éjszakai - vendéglátóhelyek listáját is közli a hozzánk érkezőkkel, ahol már átvertek amerikai állampolgárokat. Emellett felsorolják a csalók tipikus módszereit is (természetesen hangsúlyozva azt, hogy a legtöbb helyen tisztességesek a vendéglátók, és a turisták elégedetten távoznak). Megemlítik, hogy az amerikai állampolgárok beszámolója szerint előfordulhat túlszámlázás, és az, hogy erőszakot alkalmaznak a számla kiegyenlítésének az érdekében.
A már említett svéd férfiak átverése is mintha az amerikai nagykövetség által leírt forgatókönyv szerint történt volna. Tafferner Éva, a BRFK szóvivője lapunknak elmondta, hogy augusztus 2-án fél 11 körül egy Dohány utcai szórakozóhelyen a három külföldi férfitól 445 ezer forintot követeltek a fogyasztott italokért. Míg egyikük készpénzt vett fel egy közeli bank automatából, a többieket tulajdonképpen túszul ejtették. Jelenleg az ügyben emberrablás megalapozott gyanúja miatt - a gyanúsítottak előzetes letartóztatása mellett - nyomoz a BRFK.
Tudni lehet azt is, hogy a svéd férfiak egy taxis aktív közreműködésével kerültek az adott helyre. A feljelentésükben azt állították, hogy csupán négy sört és egy kis bort fogyasztottak. Az éjszakai klub tulajdonosai több médiumban azzal védekeztek, hogy tulajdonukban vannak olyan felvételek, melyek azt bizonyítják, hogy ennél jóval több italt ittak meg, és nemcsak ők, hanem a közelükben lévő hölgyek is fogyasztottak. A legtöbb ilyen helyre betévedő vendéggel elfelejtik ugyanis közölni, hogy a konzumhölgyek fogyasztása is az ő számlájukat terheli, valamint fizetni kell az olyan privát szolgáltatásokért is, melyeket az illető nem is rendelt meg.
A belvárosi éjszakai szórakozóhelyeket is rendszeresen ellenőrzi a fogyasztóvédelem - mondja Kathi Attila. Mivel az alkalmazottak rendszerint jól ismerik a vendégkört, ezért az ellenőrök többnyire külföldi turistának adják ki magukat, és a rendelés leadása után még hosszabb ideig tartózkodnak az adott helyen. Ilyenkor rendszerint rendőrhatósági védelemről is gondoskodnak elérhető közelségben. A közelmúltban egy belvárosi szórakozóhelyen 45 ezer forintot számláztak a fogyasztóvédőknek olyan tételért, amit meg sem rendeltek, így 2,5 millió forint bírságot szabtak ki.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz idén még csak 4-5 ehhez az ügyhöz hasonló bejelentés érkezett. Mindenki egyetért azonban abban, hogy a be nem jelentett esetek száma nagyon magas, főleg amiatt, hogy az áldozatok nagy része szégyenli, ami történt. Legtöbben nem szeretik nagydobra verni, hogy átverték őket és azt pedig különösen nem, hogy ez egy night klubban történt.
A külföldiek védelmét szolgálja az is, hogy a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) működtet egy 24 órás bejelentő rendszert. Róna Iván, a hivatal vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy úgynevezett Contact Center számát minden Magyarországra beérkező turista szöveges üzenetben megkapja. Segítségével van lehetőség üzenet küldésére, de konferenciabeszélgetésre is, és fel lehet venni a kapcsolatot például a rendőrséggel is. „Az ilyen visszaélések természetesen ártanak Magyarország turisztikai országképének, de hangsúlyozni szükséges, hogy az MT Zrt. Contact Centeréhez beérkező évi több mint 35 ezer hívásnak csupán 3-4 százaléka a segélyhívás” - állítja Róna Iván. A panaszok legtöbbje autólopás, autófeltörés, BKV-ellenőrök büntetése és éttermi túlszámlázások kapcsán történik.
Ahogyan a német nagykövetségen az országképpel kapcsolatban megfogalmazták: „néhány kivételtől eltekintve a magyarországi vendéglátó- és szórakozóhelyek megbízhatóan dolgoznak és hozzájárulnak országuk pozitív turisztikai imázsához, ugyanakkor néhány eset is elegendő ahhoz, hogy csorbát szenvedjen Magyarország jó híre, mint turistacélpont”.