Vissza a tartalomjegyzékhez

Bagyarik Cecília
A híd túl messze van
Káosz a Megyeri híd körül

Az augusztus végén átadásra kerülõ Megyeri híd mûszaki szempontból bravúrnak számít, kérdéses ugyanakkor, hogy be tudja-e tölteni funkcióját, hiszen budai szakasza a „semmibe” vezet, és máig nincs terv arra, hogy milyen csatlakozások épülnek ki hozzá. Természetesen politikai csatározásokra vezethetõ vissza, miért is nem tudtak elkezdõdni az MO-ás budai szakaszának munkálatai.

A budapesti körgyûrû tervei már 1943-ban ott feküdtek vitéz dr. Vásárhelyi Boldizsár asztalán. A tényleges kapavágásokra azonban csak a nyolcvanas évek végén kerülhetett sor. Az M0-ás körgyûrûhöz nyilván hozzátartozó két Duna-híd közül a hárosi építése ’90-ben befejezõdött, és az északi híd tervezése is már ’93-ban elkezdõdött. Mégsem sikerült a 2007 végére tervezett átadás. A kilenc hónapos csúszás közlésekor - talán azért, hogy elvegyék a drámai bejelentés élét - Kóka János internetes szavazást hirdetett meg a híd nevérõl. Az ötletet két amerikai komikus hitelesítette, amikor ringbe szálltak azért, hogy az õ nevüket viselje az építmény. A nyertes Ste­phen Colbert lett 17 millió szavazattal, õt követte másodikként Jon Stewart. Honfitársainkat sem kellett amúgy félteni a keresztelõparádéban: Chuck Norrist, a texasi kopót tartották leginkább érdemesnek arra, hogy a nevét hazai vizeken is megõrizzék az örökkévalóságnak. Bár az ötlet és eredménye bejárta a világsajtót, mégsem Colbert büszkélkedhet a végeredménnyel, hanem egy internetes szavazó, aki a „megyeri” jelzõt javasolta, miután a híd a két „megyer”-t - Káposztást és Békást - köti össze.


Az elõre láthatóan akár évekig is funkción kívül álldogáló alkotást augusztusban adják át, hogy Újpest és Budakalász, a 2-es és a 11-es fõút között létesítsen összeköttetést. Csakhogy ahhoz valahogy fel is kell rá hajtani. Már a híd tervezési szakaszában lehetett tudni, hogy budai oldalon nem lesznek meg a szükséges csatlakozások. Az eset egyébként nem egyedülálló, hiszen kezdetben a hárosi és a Lágymányosi híd is a semmibe vezetett.
„A hídépítésnek akkor van értelme, ha azzal egy ütemben vagy nagyon hamar összekötik a 10-es úttal” - emlékeztette lapunkat Tarlós István, Óbuda egykori polgármestere, hogy csapatával többször is megfogalmazták fenntartásaikat. Demszky Gábor viszont úgy emlékezett az esetre az ATV Egyenes Beszéd címû mûsorában, hogy az utolsó pillanatig könyörgött Tarlóséknak, foglaljanak végre állást, hogy a felkínált hat nyomvonal közül melyiket tartják elfogadhatónak, mert enélkül nem tudnak elkezdõdni az M0-ás budai szakaszának munkálatai.
„Demszky Gábor még a mûszaki alapfogalmakkal sincs tisztában” - háborog Tarlós. Indoklása szerint egy budapesti kerület nem is adhat ki létesítési engedélyt, csupán tulajdonosi hozzájárulást, plusz véleményezési joga van. A kerület annyit fogalmazott meg véleményként, hogy az ország legnagyobb lakótelepétõl, a békásitól biztonságos védõtávolságot kell tartani a beruházások alkalmával. Csak nagy nehezen, 2007 januárjában született meg a hetedik változat, amely új nyomvonalat is jelent egyben - ez Budakalász felõl kerüli meg a barlangokat, és végig alagútban halad -, és Óbuda önkormányzata az elsõ adandó alkalommal el is fogadta. Lehet, hogy Demszky elõre fél a várható közlekedési káosztól? - teszi fel a kérdést.
Bár elõre nem számítható ki pontosan, biztosra vehetõ, hogy az új híd beüzemelése hatalmas dugókat fog okozni a budai régióban, fõleg a Szentendrei és a Bécsi út forgalma fog megnövekedni. A térség polgármesterei a negatív hatások kiküszöbölése érdekében létrehozták az M0-ás Érdekvédelmi Szervezetet, egyelõre 18 település részvételével.
„Nagyon örülünk neki, hogy a körgyûrû folytatódik, viszont különbözõ környezetvédelmi és közlekedési problémákra szeretnénk felhívni a figyelmet. Ahhoz, hogy ez a nagyarányú forgalom kezelhetõ legyen, szükség lenne mentesítõ és elkerülõ utakra, súlykorlátozásra, gyalogátkelõk, forgalomelterelõ szigetek megépítésére. Érdemi, komoly válaszokat eddig nem kaptunk a felvetéseinkre, csak tanácsokat, például azt, hogy pályázzunk. A pályázatokra kapott néhány millió forint azonban nem oldja meg a problémát” - magyarázta el a Heteknek az összefogás értelmét a szervezet elnöke, Dietz Ferenc, Szentendre polgármestere.
A híd keleti csatlakozása Budapest úthálózatához jobban megoldott, ennek ellenére elterjedt, hogy Újpest akár kész megakadályozni a híd forgalomba helyezését. Persze, ha minden az elõzetes tervek szerint halad, a kelet felõl épülõ M0-ás is néhány hónapon belül csatlakozni fog a Megyeri hídhoz. Derce Tamás, Újpest polgármestere azonban igen fontosnak tartana néhány beavatkozást a híd forgalomba helyezése elõtt vagy esetleg közvetlenül utána. A kerület elsõ embere lapunknak elmondta, hogy forgalomtechnikai átszervezésre lenne szükség azoknál a csomópontoknál, ahol a hídról fel- és lemegy majd a forgalom, azért, hogy ne növekedjen a balesetek száma. A polgármester kihangsúlyozta, hogy ezeknek a változtatásoknak a megvalósítása nem a kerület feladata, ennek ellenére két keresztezõdés áttervezését a kerület már elvégezte.
És hogy tovább borzoljuk a fõvárosiak idegeit, érdemes megemlíteni, hogy az uniós támogatások odaítélésének a szempontjából 2010-tõl más megítélés alá fog esni a fõváros, így hamarosan a közlekedést érintõ új beruházásokra kerül sor. A budai alsó rakpart egy részének lezárása után a közeljövőben nem lehet a felsõn sem közlekedni. Forgalomkorlátozásokra kell majd számítani a Múzeum körúton, a Külsõ-Váci úton és a Haller utcán is. Azonnal lezárják továbbá a Margit hidat, mihelyt megtörténik a Megyeri híd átadása. Jelentõsen javíthatna a helyzeten, ha megépülne az Aquincum magasságába tervezett híd, ennek megvalósítását azonban bizonytalan idõre elhalasztották. A fõváros bizakodó, hogy a közlekedés a fentiek ellenére mégsem fog összeomlani.