Bagyarik Cecília
A híd túl messze van
Káosz a Megyeri híd körül
Az augusztus végén átadásra kerülõ Megyeri híd mûszaki szempontból bravúrnak
számít, kérdéses ugyanakkor, hogy be tudja-e tölteni funkcióját, hiszen budai
szakasza a „semmibe” vezet, és máig nincs terv arra, hogy milyen csatlakozások
épülnek ki hozzá. Természetesen politikai csatározásokra vezethetõ vissza, miért
is nem tudtak elkezdõdni az MO-ás budai szakaszának munkálatai.
A budapesti körgyûrû tervei már 1943-ban ott feküdtek vitéz dr. Vásárhelyi
Boldizsár asztalán. A tényleges kapavágásokra azonban csak a nyolcvanas évek
végén kerülhetett sor. Az M0-ás körgyûrûhöz nyilván hozzátartozó két Duna-híd
közül a hárosi építése ’90-ben befejezõdött, és az északi híd tervezése is már
’93-ban elkezdõdött. Mégsem sikerült a 2007 végére tervezett átadás. A kilenc
hónapos csúszás közlésekor - talán azért, hogy elvegyék a drámai bejelentés élét
- Kóka János internetes szavazást hirdetett meg a híd nevérõl. Az ötletet két
amerikai komikus hitelesítette, amikor ringbe szálltak azért, hogy az õ nevüket
viselje az építmény. A nyertes Stephen Colbert lett 17 millió szavazattal, õt
követte másodikként Jon Stewart. Honfitársainkat sem kellett amúgy félteni a
keresztelõparádéban: Chuck Norrist, a texasi kopót tartották leginkább
érdemesnek arra, hogy a nevét hazai vizeken is megõrizzék az örökkévalóságnak.
Bár az ötlet és eredménye bejárta a világsajtót, mégsem Colbert büszkélkedhet a
végeredménnyel, hanem egy internetes szavazó, aki a „megyeri” jelzõt javasolta,
miután a híd a két „megyer”-t - Káposztást és Békást - köti össze.
Az elõre láthatóan akár évekig is funkción kívül álldogáló alkotást augusztusban
adják át, hogy Újpest és Budakalász, a 2-es és a 11-es fõút között létesítsen
összeköttetést. Csakhogy ahhoz valahogy fel is kell rá hajtani. Már a híd
tervezési szakaszában lehetett tudni, hogy budai oldalon nem lesznek meg a
szükséges csatlakozások. Az eset egyébként nem egyedülálló, hiszen kezdetben a
hárosi és a Lágymányosi híd is a semmibe vezetett.
„A hídépítésnek akkor van értelme, ha azzal egy ütemben vagy nagyon hamar
összekötik a 10-es úttal” - emlékeztette lapunkat Tarlós István, Óbuda egykori
polgármestere, hogy csapatával többször is megfogalmazták fenntartásaikat.
Demszky Gábor viszont úgy emlékezett az esetre az ATV Egyenes Beszéd címû
mûsorában, hogy az utolsó pillanatig könyörgött Tarlóséknak, foglaljanak végre
állást, hogy a felkínált hat nyomvonal közül melyiket tartják elfogadhatónak,
mert enélkül nem tudnak elkezdõdni az M0-ás budai szakaszának munkálatai.
„Demszky Gábor még a mûszaki alapfogalmakkal sincs tisztában” - háborog Tarlós.
Indoklása szerint egy budapesti kerület nem is adhat ki létesítési engedélyt,
csupán tulajdonosi hozzájárulást, plusz véleményezési joga van. A kerület annyit
fogalmazott meg véleményként, hogy az ország legnagyobb lakótelepétõl, a
békásitól biztonságos védõtávolságot kell tartani a beruházások alkalmával. Csak
nagy nehezen, 2007 januárjában született meg a hetedik változat, amely új
nyomvonalat is jelent egyben - ez Budakalász felõl kerüli meg a barlangokat, és
végig alagútban halad -, és Óbuda önkormányzata az elsõ adandó alkalommal el is
fogadta. Lehet, hogy Demszky elõre fél a várható közlekedési káosztól? - teszi
fel a kérdést.
Bár elõre nem számítható ki pontosan, biztosra vehetõ, hogy az új híd
beüzemelése hatalmas dugókat fog okozni a budai régióban, fõleg a Szentendrei és
a Bécsi út forgalma fog megnövekedni. A térség polgármesterei a negatív hatások
kiküszöbölése érdekében létrehozták az M0-ás Érdekvédelmi Szervezetet, egyelõre
18 település részvételével.
„Nagyon örülünk neki, hogy a körgyûrû folytatódik, viszont különbözõ
környezetvédelmi és közlekedési problémákra szeretnénk felhívni a figyelmet.
Ahhoz, hogy ez a nagyarányú forgalom kezelhetõ legyen, szükség lenne mentesítõ
és elkerülõ utakra, súlykorlátozásra, gyalogátkelõk, forgalomelterelõ szigetek
megépítésére. Érdemi, komoly válaszokat eddig nem kaptunk a felvetéseinkre, csak
tanácsokat, például azt, hogy pályázzunk. A pályázatokra kapott néhány millió
forint azonban nem oldja meg a problémát” - magyarázta el a Heteknek az
összefogás értelmét a szervezet elnöke, Dietz Ferenc, Szentendre polgármestere.
A híd keleti csatlakozása Budapest úthálózatához jobban megoldott, ennek
ellenére elterjedt, hogy Újpest akár kész megakadályozni a híd forgalomba
helyezését. Persze, ha minden az elõzetes tervek szerint halad, a kelet felõl
épülõ M0-ás is néhány hónapon belül csatlakozni fog a Megyeri hídhoz. Derce
Tamás, Újpest polgármestere azonban igen fontosnak tartana néhány beavatkozást a
híd forgalomba helyezése elõtt vagy esetleg közvetlenül utána. A kerület elsõ
embere lapunknak elmondta, hogy forgalomtechnikai átszervezésre lenne szükség
azoknál a csomópontoknál, ahol a hídról fel- és lemegy majd a forgalom, azért,
hogy ne növekedjen a balesetek száma. A polgármester kihangsúlyozta, hogy
ezeknek a változtatásoknak a megvalósítása nem a kerület feladata, ennek
ellenére két keresztezõdés áttervezését a kerület már elvégezte.
És hogy tovább borzoljuk a fõvárosiak idegeit, érdemes megemlíteni, hogy az
uniós támogatások odaítélésének a szempontjából 2010-tõl más megítélés alá fog
esni a fõváros, így hamarosan a közlekedést érintõ új beruházásokra kerül sor. A
budai alsó rakpart egy részének lezárása után a közeljövőben nem lehet a felsõn
sem közlekedni. Forgalomkorlátozásokra kell majd számítani a Múzeum körúton, a
Külsõ-Váci úton és a Haller utcán is. Azonnal lezárják továbbá a Margit hidat,
mihelyt megtörténik a Megyeri híd átadása. Jelentõsen javíthatna a helyzeten, ha
megépülne az Aquincum magasságába tervezett híd, ennek megvalósítását azonban
bizonytalan idõre elhalasztották. A fõváros bizakodó, hogy a közlekedés a
fentiek ellenére mégsem fog összeomlani.
|