Vissza a tartalomjegyzékhez

Papp Levente, Brüsszel
"Taxisblokád" Brüsszelben

Magas infláció fenyegeti az EU gazdaságát az emelkedõ üzemanyagárak miatt. A feszültség egyre nõ, amit jelez, hogy a drága olajár miatt feldühödött halászok Brüsszelben megrongálták a bizottság Mezõgazdasági Igazgatóságának épületét, a spanyol-francia határnál pedig fuvarozók torlaszolták el az autópályákat.

Néhány száz dühös halász randalírozott Brüsszelben, miután üzemanyagár-támogatási kérelmüket visszautasították. Kisebb csatatérré változtatták Brüsszel uniós negyedét a múlt héten. A mezõgazdasági Igazgatóság épületén kivert ablakok jelezték, hogy a halászok elégedetlenek az EU agrárpolitikájával. Errefelé viccesen Brüsszelt Európa legunalmasabb városának tartják, nem mintha nem lenne elég látnivaló, csak általában nyugalom van, nem sok látványos dolog történik a városban. A múlt hét kivétel volt. Néhány száz francia, olasz, spanyol és portugál halász baseballütõkkel felszerelkezve jött „tárgyalni” az unióval.
A halászok számára a gázolaj állandó költséget jelent hajóik üzemeltetésére, viszont áraikban nem tudják érvényesíteni az egyre dráguló olajárat, ezért ártámogatást kértek. Európában szinte kizárólag gázolajat használnak a fuvarozó és a termelõ cégek, ezért ez minden termék árára befolyással van. Számos ipari generátor és bányákban használatos turbina üzemel dízel üzemanyaggal szerte a világon, ami tartósan nagy kereslethez vezet. A finomítók kapacitása már nem tudja követni a megemelkedett igényeket, ezért a gázolaj tartósan drágább lett, mint a benzin, ami egy új trend az elmúlt években. Idén már 20 százalékkal emelkedett a dízel ára. Miután a halászok árkompenzációs kérését Joe Borg halászati biztos képviselõje elutasította, nekirontottak az EU-központ épületeinek, parkoló autóknak, de a rendõröket sem kímélték. Nagyobb kárt is okozhattak volna, ha Brüsszelben az unió székhelye miatt hasonló incidensekre nem lennének felkészülve a rendõrök. A városban rendszeresen látni masírozó lovas rendõröket, vízágyúkat és páncélozott rendõrautókat, amik ufókként hatnak a szûk sávokban hömpölygõ brüsszeli forgalomban. A tüntetõk párizsi mintára elkezdtek autókat borogatni, de a rohamrendõrök gyors beavatkozása miatt egy-két autónál több nem került a „hátára”. Az uniós negyed központja a Schumann tér úszott a könnygázban, és a rendõröknek is nekiugró randalírozókat gyorsan begyûjtötték. Joe Borg halászati biztos szerint a magas ár olyan gond, amely minden ágazatot sújt, nem csupán a halászatot. Ezt támasztja alá, hogy más tagországokban már számos ágazat - a közlekedés, mezõgazdaság - dolgozói tartottak tiltakozó akciókat a magas árak és az azokkal szembeni uniós tétlenség miatt. A „lázadás” nem állt meg a belga határnál. Spanyolországban és Portugáliában több tízezer szállítmányozó kamionjaival lelassította, illetve eltorlaszolta az autópályák forgalmát, hatalmas közlekedési káoszt okozva ezzel.

Brüsszel álláspontja szerint nem ártámogatás oldja meg a problémát, mivel az anyagi támogatással a magas árak haszonélvezõinek profitját növelnék. Az ártámogatás csak növelné a keresletet, ami további dráguláshoz vezetne. Arról nem is beszélve, hogy minden ágazatot érintõ igazságos ártámogatást bevezetni szinte képtelenség. A Japánban megtartott G8-konferencia egyik legtanulságosabb eleme volt, hogy a kínai és indiai részvétellel kibõvített konferencián felkérték a fejlõdõ országokat, hogy ne adjanak a lakosságnak üzemanyagár-támogatást, mivel ez felveri az amúgy is magas olajárakat. A Nemzetközi Energia Ügynökség számítása szerint tavaly összesen több mint 55 milliárd dollárnyi lakossági üzemanyagár-támogatást biztosítottak, ebbõl Kína 25 milliárdot, India pedig 20 milliárd dollárt. Az érintett országok azonnal jelezték, hogy a támogatások megvonása beláthatatlan következményekkel járna, ezt igazolják azok a zavargások is, amik a támogatások korábbi csökkentését követték az ázsiai országokban.
Sajnos a biodízel sem kínál valódi megoldást az EU számára, pedig néhány éve még úgy látszott, hogy az unió e programjával valamelyest függetlenítheti magát a kõolajáraktól. A biodízel-termelés megdrágította az élelmiszerárakat, és lecsökkentek a szabad, mûvelhetõ mezõgazdasági területek. Az EU-t minden eddiginél magasabb infláció fenyegeti, amelyet a magas üzemanyagárak és a magas élelmiszerárak immár együtt gerjesztenek. Átmeneti megoldást jelentene az évek óta stagnáló olajkitermelés fokozása, amelyrõl az OPEC-országok várhatóan csak szeptemberben ülnek tárgyalóasztalhoz.