Vissza a tartalomjegyzékhez

Lukács András
Az evolúció-hívők hadüzenete
Védelemre szorul Darwin

Darwin születésének kétszázadik és A fajok eredete kiadásának 150. évfordulójához közeledve egyre hevesebb a csatározás evolucionisták és kreacionisták között. Tavaly októberben az Európa Tanács jelentése, idén januárban az amerikai tudományos akadémia (NAS) kiadványa, a héten pedig 67 ország tudományos akadémiáinak állásfoglalása - köztük a Magyar Tudományos Akadémiáé - támadta a kreacionizmust, amely mindenközben globalizálódik, és egyre több országban a tananyag része lett.

Stephen Jay Gould amerikai paleontológus néhány éve még arról biztosította az evolúció híveit, hogy a kreacionizmus amerikai specialitás marad, vagyis nincs támogatottsága a tudományos világ által oly sokszor lenézett Biblia-övezeten kívül. Nos, Gould már nem érhette meg a kreacionizmusnak azt az egyre gyorsuló globalizálódását, amelynek ezekben az években tanúi lehetünk. A közelmúlt eseményei ugyanis azt mutatják, hogy míg a tudományos világon belül az evolúcióval szemben semmilyen kritikát nem lehet megfogalmazni, addig egyre nagyobb méretű az érdeklődés a kreacionista világkép iránt.
A tavaly Kentuckyban 27 millió dollárból létrehozott kreacionista múzeum mintegy negyedmillió látogatót fogadott a nyitás utáni fél évben. (A sikert látva hasonló jellegű múzeumot kíván nyitni Észak-Angliában az AH Trust nevű nonprofit szervezet is.) Egy év eleji felmérés szerint más államokhoz hasonlóan a floridai szülők sem rajonganak az evolúció tanáért: a megkérdezettek mintegy 20 százaléka szeretné, ha a közoktatásban csak az evolúció elméletét oktatnák, szemben a szülők ötven százalékával, akik azt szeretnék, hogy csak az intelligens tervezés szerepeljen a tananyagban.
A kreacionizmus iránti érdeklődés és az intelligens tervezés elmélete az öreg kontinensen is terjedőben van: Anne Brasseur, az Európa Tanács számára a témában tavaly októberben elkészített jelentés szerzője szerint ez „nagyon veszélyes trend”. Brasseur felhívta a figyelmet arra, hogy Silvio Berlusconi miniszterelnöksége alatt Olaszországban például korlátozták az evolúció oktatását (igaz, a gyakorlatban ennek nem sok hatása volt), Németországban pedig egy tartományi oktatási miniszter engedélyezte a kreacionizmus oktatását a biológia tananyag keretén belül. Brasseur jelentése végül elítélően nyilatkozott az összes olyan kezdeményezésről, amely a Biblián alapuló, kreacionista elméletek tanítását akarja bevezetni az európai iskolákban.
Hasonló tanulmányt jelentetett meg az Egyesült Államok Tudományos Akadémiája január 4-én, Tudomány, evolúció és kreacionizmus cím-mel. A tanulmány megjelenésének időzítése valószínűleg nem a véletlen műve. Ezen a napon vált ugyanis világossá, hogy republikánus oldalon Micke Huckabee nyerte az iowai előválasztást, vagyis egy olyan jelölt, aki nem hisz az evolúcióelmélet kizárólagosságában, és azt szeretné, ha az amerikai iskolákban egyaránt tanítanák az evolúciót és a kreacionizmust is. Az NAS tanulmánya szerint azonban a kreacionizmus nem tudományos elv, hanem vallásos dogma: „Nem a dogmatikus álláspont miatt nem tanítunk asztrológiát is az asztronómia alternatívájaként, vagy boszorkányságot orvostudomány helyett, hanem azért, mert az dönt, hogy mi tekinthető tudománynak, és mi nem” - nyilatkozta Francisco Ayala, a könyvet szerkesztő bizottság elnöke, a Kalifornia Egyetem professzora.
A kreacionizmus ellen foggal-körömmel harcoló tudományos közösségnek szemmel láthatóan nem sikerült még megbékélnie azzal a trenddel, amelyet André Malraux francia író úgy fogalmazott meg, hogy „a XXI. század vagy a vallások évszázada lesz, vagy egyáltalán nem is lesz.”
Ez pedig nagyban befolyásolja a társadalomnak az evolúció elméletével szembeni magatartását is, meglehetősen függetlenül attól, hogy a tudományos akadémiák hogyan vélekednek a kreacionizmusról vagy annak újabb és egyben tudományosabb formájáról, az intelligens tervezésről.
Hasonlóan ugyanis az Egyesült Államokhoz, ahol társadalmi kezdeményezés következtében vezették be egyes iskolákban az intelligens tervezés oktatását is, ez a trend Európában is erősödni fog. Az Associated Press beszámolója szerint Nagy-Britanniában az állam mintegy száz iszlám iskola finanszírozását fogja átvenni, annak ellenére, hogy ezekben az iskolákban a kreacionizmus iszlám verzióját oktatják. Az iszlám kreacionisták mellesleg jelentős offenzívába kezdtek az elmúlt évben, számos európai és amerikai oktatási intézménybe juttatták el ugyanis Adnan Oktar A teremtés atlasza című, gazdagon illusztrált, szemmel láthatóan gazdag költségvetésből finanszírozott könyvét. A könyv fotóit mellesleg az isztambuli főpályaudvar kiállítótermében és számos más városban is közszemlére tették, az európai tudományos közösség legnagyobb megdöbbenésére.
Érzékelve a küszöbön álló vallási paradigmaváltást, a tudományos akadémiák által kiadott harcos állásfoglalás helyett Michael Zimmerman biológus professzor a vallási vezetőkkel való párbeszédet részesíti előnyben. A New Scientist című tudományos ismeretterjesztő lapban megjelent kommentárjában Zimmerman kifejtette: ha az embereket az evolúció és a vallás közötti választásra kényszerítik, akkor a legtöbben a vallást választják. Ennek megfelelően Zimmerman mozgalmat indított el, amely arról szeretné meggyőzni a különböző felekezetek képviselőit, hogy az evolúció és a keresztény hit nem zárják ki egymást; a jelenlegi trendeket figyelembe véve azonban a mozgalom sikere kérdéses.