Vissza a tartalomjegyzékhez

Csingár Edit
Levegőt
Porfelhőben a város és a vidék

Szó szerint porfészek lehet hazánkból, ha nem kerül sor a közlekedés megreformálására. Bár az elmúlt évben némi javulást tapasztalhattunk a levegő minőségében, még mindig rosszak a mutatók. Növekszik az emberi egészségre legártalmasabb, közlekedés eredetű összetevő: a levegő portartalma. Az uniós irányelvek két évet adnak hazánknak, hogy „tiszta legyen a levegő”.

A levegő minőségéért döntően a szennyezőanyag-kibocsátás tehető felelőssé, ezen túlmenően főként az időjárási viszonyok - napsütés, hőmérséklet, széljárás - befolyásolják a szennyezettség mértékét - állította kérdésünkre dr. Páldy Anna, az Országos Környezetegészségügyi Intézet (OKI) főigazgató-helyettese.
A légszennyezettség állapota nagyobb publicitást kapott az elmúlt hetekben, jóllehet a levegő minősége nem változott különösebben, sőt, összességében javulás volt tapasztalható a mért adatok tekintetében az elmúlt évek során. A levegő állapota 2007 nyara óta került erőteljesebben a figyelem középpontjába egy új szolgáltatás megjelenésével: ekkor kezdődött az uniós előírásoknak megfelelően a levegő egészségi szempontok szerinti értékelése és az úgynevezett egészségi index számítása az ÁNTSZ szakmai berkein belül.
Az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat térképét tanulmányozva országosan egy adat magaslik ki mindenhol a megengedett határértékek fölé. Ez a rejtélyes PM10, amely - mint megtudtuk - a szálló port kódolja, értéke pedig még jó időben is többnyire kirívó. A legveszélyesebb szenynyezőanyagnak éppen ez minősül, ellentétben a közlekedési csomópontokban látható jelzőoszlopok egyéb adataival. „Ami például a kén-dioxidot (SO2) illeti, e téren visszaszorulás tapasztalható néhány éve a szén- és fatüzelés csökkenése miatt - mondja az OKI szakembere. - Ám ahol ez a fűtés újra feléledőben van, ott az említett kémiai értékek növekedése is mérhető.” A szálló por esetében országszerte erősödés figyelhető meg, mivel ez kifejezetten közlekedés eredetű szennyezőanyag. A kipufogógázok, az aszfalt porlása, az autógumik kopása és az ipari jellegű por adja a kibocsátott mennyiség 60-70 százalékát, ellentétben az ülepedő porral, mely az építkezések velejárója, és sokkal kevesebb kárt okoz az emberi szervezetben nagyobb szemcsemérete miatt.
Páldy Anna főorvos asszony tájékoztatása szerint, míg a szálló por 2006-ban 163 napon haladta meg a megengedett 50 µg/m3-t, 2007-ben már csak közel 100 nap „porosodtunk”. Az uniós direktívák azonban éves szinten a 20 mikrogrammos értéket írják elő 2010-re, tehát két év alatt ki kell takarítanunk az országot, ami nem lesz könnyű feladat. A por csökkentése egyrészt városépítészeti kérdés: a szélcsatornák szabadon hagyásával megelőzhető a légszennyezés növekedése. Ide tartozik a közlekedés átalakítása is, a nyugati országokban a körgyűrűk, elkerülő utak építése hatékony megoldást jelentett a városon átmenő forgalom és így a por csökkentésére. A bicikli- és tömegközlekedés népszerűbbé tétele és a gépkocsik károsanyag-kibocsátásának fokozottabb ellenőrzése is fontos feladat. Egészségünk érdekében pedig a forgalmas utak mentén való hosszabb időzést érdemes elkerülni.
Az eddigi megfigyelések szerint a légszennyezettségnél a földrajzi elhelyezkedés is sokat számít, az északi országok levegője sokkal tisztábbnak mondható, a közép-európai régió már szennyezettebb, a déli országok lakói pedig a legszennyezettebb levegőt szívják a kontinensen. Erre a meglepő tényre magyarázatot ad, hogy a mediterrán országok vizsgált nagyvárosainak átszellőzése földrajzilag nem megfelelően biztosított, ezért ha a szimatunk nem csal, Budapesten tisztább a levegő.
Magyarországon belül a levegő tisztáságánál jelentős eltérés nem tapasztalható, Budapesten persze rosszabb a levegő, mint azt sokan eddig is sejthették. Viszont a főváros éppen huzatos elrendezésének köszönheti, hogy néhány órán belül ki tud szellőzni kedvező széljárás esetén. Pécsett ezzel szemben gyakran rosszabb a levegő az átlagnál, mivel a Mecsek a szellőzés útjában áll, de a legrosszabb mért adatokkal a vidéki városok közül Putnok és Miskolc bír.