Vissza a tartalomjegyzékhez

Kiss Tünde
Egy hóbortos milliomos
Steve Fossett, az eltűnt Guinness-hős

Feladták a három hete eltűnt Steve Fossett keresését a nevadai sivatagban. Az extrém sportokban nevet szerzett dollármilliomosnak egy rövidre tervezett repülőút során veszett nyoma. A világcsúcsok nem voltak biztonságban tőle égen-földön, no és persze vízen sem; kalandos útjait jórészt léghajó, vitorlás hajó, vitorlázórepülő vagy hőlégballon fedélzetén tette meg. Kétségkívül még Az életbiztosítók réme címet is begyűjthette volna az évek során - ha létezne ilyen.

A hatvanhárom éves férfi szeptember 3-án tűnt el kisgépével, melynek jelzőrendszere csődöt mondott. Fossett azért szállt fel, hogy megfelelő kifutópályát keressen versenyautókkal folytatandó kísérletekhez, ugyanis erre az évre a szárazföldi sebességrekord megdöntését tervezte el. A Nevadát a repülőgépek Bermuda-háromszögeként tartják számon, több száz repülő zuhant már le itt tisztázatlan körülmények között. A nagy erővel zajló keresés során találtak már roncsokat, de egyik sem Fossett gépe.
Steve Fossett cserkészfiúként érzett rá a kaland ízére, tizenkét évesen hegymászással kezdte, majd mind nagyszabásúbb tervek teljesítését tűzte ki. Nem éppen atletikus termete a hagyományos sportágakhoz kevéssé illett, így olyan kihívásokat keresett, amelyek kitartást és állóképességet igényeltek. A cserkészkedésre mint Kaliforniában töltött ifjúságának legfontosabb elfoglaltságára emlékszik vissza Fossett, s ez nem is meglepő a család „főcserkészének”, édesapjának árnyékában, aki rendkívüli módon támogatta, hogy fia kalandos sportokat űzzön. Emellett az eszes fiúnak a tanulás sem jelentett gondot, az akadályokat az iskolában is sikerrel vette.
Közgazdász fokozatait rangos egyetemeken szerezte meg, ezt követően tizenöt évet húzott le különféle cégeknél, majd a nyolcvanas évek elején megalapította saját vállalkozásait, az értékpapír- és részvénykereskedelemmel foglalkozó Marathon Securities és Lakota Trading cégeket. „Brókerként rendkívül agresszív voltam, és keményen dolgoztam. Ezek a jellemvonások segítettek később a kalandsportokban.” Elmondása szerint, amíg a tőzsdevilágban tevékenykedett, semmi „érdekes dologban” nem volt része. „Olyan időszak volt ez, amikor más egyebet sem csináltam, csak a megélhetésért dolgoztam. Nagyon kiégtem az egésztől, és végül hozzászoktattam magam a gondolathoz, hogy valami eredetibb üggyel térek vissza.” Kezdetnek egy évben hat hetet szánt edzésre és felkészülésre, mielőtt a rekorddöntő lépésekre szánta el magát. Időközben üzletei szépen felfutottak, így pénzéből és idejéből egyre merészebb és költségesebb kalandokra áldozhatott.
Közönséges halandó már a rövidített lista hallatán is elfárad: Fossett futott ultramaratont, indult az Iditarod 1700 kilométeres kutyaszánhajtó-versenyen, indult és célba is ért a hawaii vasemberbajnokságon, volán mögé ült Le Mans-ban a híres 24 órás autóversenyen, és átúszta a La Manche-csatornát is. Ezek azonban még nem is a legnagyobb húzásai. Steve Fossett az első ember, aki egymaga hőlégballonnal leszállás nélkül megkerülte a Földet 2002-ben, és az ő nevéhez fűződik a 13 nap 8 óra 33 perces gyorsasági rekord is, szintén ballonnal, ugyancsak a Föld körül, amely során 322 kilométer/órás maximális sebességgel repesztett. Vitorlázásban leg-nagyobb eredménye a nonstop földkerülő rekord 2004-ben: 58 nap 9 óra 32 perc 45 másodperc. Fossett itt, a csúcson hagyta abba transzóceáni mutatványait, mondván, hogy ez már kielégítette a vitorlázáshoz kapcsolódó ambícióit. Ezután szinte csak légi bemutatókra készült. 2005-ben kisrepülőgépével elsőnek repülte körül egyedül, közbenső leszállás és újratankolás nélkül a Földet - mintegy 67 óra alatt 550,7 kilométer/órás átlagsebességgel. Rá egy évre pedig megdöntötte a nonstop repülések távolsági világrekordját is, miközben kétszer repülte át az Atlanti-óceánt. Fossett tartja a hőlégballonos és a vitorlázórepülős magassági rekordot is, léghajóval pedig övé a maximális sebességrekord.
Fossett abban a reményben vállalkozott merész utakra, hogy példája másokat is inspirál, hogy saját életük során elérjék személyes céljaikat.
A vakmerő milliomos legalább annyi rekordkísérletet adott föl, mint amennyit végül sikerrel teljesített - a hőlégballonos földkerülés is csak hatodik próbálkozásra jött össze. Természetesen minden egyes kudarcba fulladt kísérlet súlyos dollármilliókba került, de a balul sikerült próbálkozások nem szegték kedvét. „A sikertelenség frusztrálja az embert, és én igen sokszor átéltem, hogy nem vagyok sikeres - mondta -, de azt láttam, hogyha tovább dolgozol ezeken a pontokon, végül a sikerben is osztozol.” A kalandozások eredménye 5 sportágban felállított 116 rekord, amelyeknek mára csak fele maradt megdöntetlenül.
A kalandvágyó férfi gyaloglásban is egészen kiváló volt, ráadásul ezt különösebb felkészülés nélkül bizonyíthatta be, amikor egy kényszerleszállást követően egyfolytában 50 kilométert menetelt, mire segítséget talált. Eddigi legmeredekebb, majdnem halálos útja során ballonjával 8000 méteres zuhanást követően a tengerben landolt, majd 72 órát kellett a vízben pácolódnia, míg kimentették. De földet ért már csatornákban, fákon is, e téren igazán nem volt válogatós. Szerencséjére, legsúlyosabb sérülése „csupán” egy bokatörés volt. Egy héttel eltűnése előtt így morfondírozott egy interjú során: „Ha netán nyolcvanévesen tolókocsiba kényszerülök, szerzek egy távirányítható repülőgépet, és azt próbálom újfent a föld körül röptetni. Nem szabok határt a rekordok felállításának és megdöntésének egészen életem végéig.”
Barátai sokáig bíztak abban, hogy nem esett baja. „Steve kemény fickó, szerintem most is a gépe mellett ácsorog, arra várva, hogy valaki végre felvegye” - nyilatkozta jóbarátja, Sir Richard Branson, aki állandó támogatója volt Fossett útjainak. Nem kerülhető meg a kérdés: Fossett egy izgalmakat hajszoló jenki fenegyerek vajon, vagy nagy felfedezők kései megjelenése? Ismerősei szerény és eredeti férfinak tartották, mely nem vall a nagy utazókra jellemző összeférhetetlenségre. Persze, aki csak szereti a szabadságot, a szelet és a sebességet, óhatatlanul rokonszenvet érez Fossett iránt, még ha valami hiányérzetünk is támad a becsvágyó férfi „hőstettei” láttán, akit bevallása szerint „a teljesítmény és nem az izgalom motivált”.
Peggy, Fossett felesége, bár büszke volt férjére, mindig is utálta felfedezőútjait, és amennyire lehetett, tudni sem akart a részletekről. Fossették egyébként jövőre ünnepelték volna negyvenedik házassági évfordulójukat. A keresőbrigádok a napokban lezárták a férj keresését. Többen fejüket csóválják: Steve Fossett, bár kiváló pilóta volt, mindig szükségtelenül nagy kockázatokat vállalt. Talán azért, mert sosem születtek gyerekei, akiket fel kellett volna nevelnie.