Vissza a tartalomjegyzékhez

Cseszkó Tamás
Tanévnyitó háború Miskolcon
Jogvédők lobbiznak az elkülönített romákért

Újra elkezdődött a tanév a miskolci József Attila Általános Iskolában, bár a Debreceni Ítélőtábla június 9-én jogerős határozatban marasztalta el a helyi önkormányzatot a roma diákok hátrányos megkülönböztetése miatt.

Az önkormányzat úgy vont össze hét általános iskolát három intézménnyé, hogy megtartotta a beiskolázási körzeteket. Ezáltal a hivatalosan egy intézménynek számító iskolaépületekben külön épületben tanulnak a roma diákok. A József Attila utcai általános iskolát például a Selyemréti Általános Iskolával vonták össze. Az előbbiben 97 míg az utóbbiban 9,4 százalék volt a roma származású diákok száma a tavalyi évben.
„A József Attila utcai iskola Miskolc egyik legszegényebb negyedében található. Az iskolaépület és a mellette lévő sportpálya állaga rendkívül elhanyagolt. Tornaterem nincs. Tanulói WC-ből emeletenként egy-egy található. A mellékhelyiségek nem zárhatók. Az épület oktatás céljára egyáltalán nem megfelelő. Ebédlő nincs, csak konyhaszoba, ahol a gyerekek étkeznek. A tanárokra eső gyereklétszám 18-20 fő. Fejlesztések, beruházások az elmúlt években nem voltak” - olvasható az Esélyt A Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány honlapján. Mohácsi Erzsébet, az alapítvány igazgatója részt vett szeptember elsején a tanévnyitó ünnepélyen, és azt tapasztalta, hogy az önkormányzatnak „nem áll szándékában ezt a helyzetet megszüntetni”.
Az alapítvány még 2005-ben indított pert az önkormányzat ellen, és az ítélőtábla június 9-én „csak az alapító okirat létrejöttekor megszülető helyzetet ítélte el. Ekkor ugyanis valóban nem lehetett egyik körzetből a másikba iratkozni, ez azonban ma már minden diáknak lehetséges” - állítja dr. Kormos Vilmos, Miskolc város Oktatási, Kulturális és Civil Kapcsolatok Osztályának főosztályvezetője.
„Érdekes a miskolci önkormányzat hozzáállása, mert noha mostanában csakugyan van lehetőség az átiratkozásra, egy tavalyi, rejtett kamerás felvétellel bizonyítani tudjuk, hogy maga az igazgató tanácsolt el egy roma származású diákot” - reagál Mohácsi Erzsébet. Kormos Vilmos azonban újabb tényeket közöl: a szülők az évnyitón szembeszálltak az alapítvánnyal. A hátrányos helyzetű gyermekeket védők azonban eskü alatt vallják, hogy a tanárok ijesztették meg a szülőket. Állítólag kimennek a „cigánytelepekre”, és azt hazudják a tanulók hozzátartozóinak, hogy ha valóban átviszik a gyereket másik iskolába, többet kell majd fizetni a tankönyvért, és drágább lesz az étkezés.
Kormos Vilmos továbbra is fenntartja véleményét: az alapítvány valódi célja nem a segítségnyújtás, hanem az iskola bezáratása. Ezt pedig Mohácsi Erzsébet és csapata is elismeri. „Ez az iskola nemhogy segítené a roma diákokat, inkább még jobban ellehetetleníti őket. Gyakorlatilag 0 százalék a továbbtanulási arány a gimnáziumokba. Esetleg szakmunkásképző intézményekbe sikerül a diákoknak felvételt nyerniük” - mondja az elnök asszony.