Vissza a tartalomjegyzékhez

Göndör Ottó
Szigeti veszedelmek

Úgy tűnik, az idei Sziget Fesztiválon sem sok színpadot és zenei irányzatot kímél a sötét propaganda: a fellépő zenekarok egyötöde nyíltan sátánista nézeteket vall.

Kezdjük mindjárt a Nagyszínpad kínálatával. Csütörtökön lép fel az ipari ebm őskövületének számító Ministry, akiknek legnépszerűbb albumát a modern sátánizmus atyjaként emlegetett Aleister Crowley fő műve 69. fejezetének perverziói inspirálták. A zenekar két alapítója közül Jourgensen, a Jézus építette a versenyautómat című ámokfutó dal szerzője heroin birtoklásáért ült börtönben, míg
a gitáros William Tucker 1999-ben elvágva saját torkát, meghalt.
A Szigetre látogatók előtt szinte bizonyosan ismert a másik „nagyszínpados”, Iggy Pop első zenekarának feloszlásához is vezető heroinfüggősége, börtönbüntetése, nyilvános öngyilkossági kísérletei. Az újra összeállt zenekar búcsúkoncertjén egyébként tömegverekedés tört ki a bandatagok és egy motoroscsapat összeakaszkodását követően.
A többek között Grammy-díjra is jelölt underground rave formáció, a Prodigy egyik slágere épp az emberi szívben lappangó ördög témáját járja körül. Kedélybeteg dalaik klipjeiben általában skizoid bohócok tombolnak, a klipek közül az egyiket több országban be is tiltották pornográf jelenetei miatt .
A HammerWorld színpadon fellépő, az erőszakot nyíltan propagáló Sick Of It All egyik rajongója 1992-ben két diákot is megölt, többeket pedig fogva tartott egy massachusettsi iskolában. Mindezek ellenére a banda hivatalos logóját, az „Alleyway sárkányt” számtalan hardcore-fanatikus tetováltatja vállára. De talán ne is menjünk a szomszédba gyilkos indulatokat kiváltó zenekarokat keresni, hisz itt lesz a nemrégiben Patai Józsefet leszúró Mortimer kedvence, a Cradle of Filth is…
Az antikrisztiánus Morbid Angel logójában valamennyi sátánista szimbólumra rálelhetünk a fordított kereszttől kezdve a pentagramon át a vasvilláig. Dalaik szövegvilága az unalomig ismételt sátánista rigmusoktól fokozatosan a kánaáni népek isteneinek dicsőítése és egyéb kereszténységellenes filozófiák népszerűsítése irányába fordult, David Vincent „énekes” intellektusának lenyomataként.
De fellép a lehető leglassabb, nihilista doomot játszó Cathedral is, melyet paradox módon a világ leggyorsabb grindcore csapatának, a Napalm Deathnek az énekese, Lee Dorrian alapított abból a célból, hogy hallgatóira zúdítsa totális depresszióját.
Azt talán mégis kevesen tudják, hogy a punkzene koronázatlan királyaként számon tartott Exploited kereken húsz éve adta ki Jézus halott! című blaszfémiaalbumát, melynek borítóján a megfeszítés szadomazochista perverzióként van beállítva. Huszonöt éves pályafutása alatt mindvégig botrányok övezték a zenekart és koncertjeiket. A híradások több száz összetűzésről számolnak be a rendőrséggel, nem is beszélve arról, hogy első dobosuk, Dru Stix fegyveres rablásban való részvételért börtönbe került. ’96-os magyarországi koncertjük alkalmával olyan zűrzavart keltettek Győrben, hogy végül a város polgármestere évekig nem engedélyezte punkkoncertek rendezését.
És akkor még nem beszéltünk az emberi faj gépekkel szembeni alacsonyabbrendűségét hirdető Fear Factoryról, az Antikrisztussal szimpatizáló ex-sex pistolsos Glan Matlockról és Filiszteusairól, és az olyan számtalan no name bandáról, mint például a Christian Epidemic (Keresztény ragály). Mindent egybevetve, nem egy Noé típusú bárka építésébe vágja fejszéjét az ifjúság augusztusban a Hajógyári-szigeten… Most őszintén, kell ez a hét együttlét?