Vissza a tartalomjegyzékhez

Papp Levente
A földgolyó kedvenc játéka

Mivel a foci nagyon egyszerű játék, ezért szinte bárhol játszható. Afrikában például sok helyütt nejlonzacskókat töltenek meg szeméttel, majd a spárgával átkötött "labdát" rúgják önfeledten. A labdarúgást könnyű népszerűsíteni és nézőközönséget verbuválni az alkalmi vagy profi csapatok köré. A rajongótáborok gyorsan kialakulnak, a lehetséges szponzorok nagy örömére.


A vébé több mint egymilliárd ember figyelmét köti le. A főszervező, a FIFA másfél milliárd dolláros bevételt könyvelhet el a televíziós és médiajogokért. Nincs még egy játék, amely ennyire népszerű lenne, és a világ globalizációs folyamatában ennyire tudatosan használnák. A házigazda Németország új országimázst kíván a világ elé tárni a világbajnokság kapcsán.

Nem ma kezdtük

Az emberek mindig is rúgták a "bőrt": az ókorban például az ellenség levágott fejével vagy töltött disznóbéllel passzolgattak barbár elődeink. A mai foci gyökereit Angliában kell keresnünk. A 19. századi viktoriánus Anglia fejlett iskolarendszerének egyik kedvenc játéka volt a futball. Az egyetemek és a köziskolák különböző szabályrendszerein eleinte nem lehetett eligazodni: sok helyen engedélyezték a kéz használatát, ez később a rögbi és a futball különválásához vezetett. 1863. október 26-án a Freemasons nevű londoni kocsmában diákok megalakították a Futball Szövetséget, és tizenhárom alapszabályt fektettek le a játékkal kapcsolatban, ami létrehozta a mai futball arculatát. Melvin Bragg brit irodalomkritikus szerint a Futball Szövetség szabálykönyve egyike annak a tizenkettő nagy horderejű könyvnek, amely megváltoztatta a világot. 1885-ben már fizetett profi futballisták játszottak Angliában, az első liga is itt alakult tizenkét csapatból, és egy-egy jó mérkőzésre 50 ezer ember is öszszegyűlt a 19. század végi Liverpoolban. A brit kolonializmus és kivándorlás együttesen népszerűsítette a focit az egész világon.
Az első világbajnokságot 1930-ban rendezték, 1934-ben pedig már a Mussolini vezette Olaszország fogadta a világ válogatottait, és az olasz csapat be is gyűjtötte első világbajnoki címét. 1954-ben Svájcban a magyar válogatott, az aranycsapat, mindenki másnál közelebb került az aranyéremhez, de végül csak ezüst lett belőle, és a németek háborús vereségük után első nagy nemzetközi sikerüknek örülhettek. A híres német rendező, Werner Fassbinder egyik filmjében megörökítette, ahogy a rádióban a német riporter a meccs végén önkívületben üvöltötte, hogy "Németország újra valami!".
A futballsiker azonban nemcsak a nagy nemzetek lágy nacionalizmusát váltja ki. Miután az afrikai Ghána történetében először kvalifikálta magát az idei világbajnokságra, az eredményt az ország függetlenné válásához hasonlították.

Egyre színesebb

1954-ben még fekete-fehérben közvetített a televízió, és a legtöbben rádión keresztül követték az eseményeket. 1970-ben Mexikóban már színesben láthatta a világ a brazil válogatott tündöklését. Mára Indiában is a foci vált az egyik legnépszerűbb sporttá. Bikram Singh indiai sportvezető szerint a foci az új, globalizálódó India része. Hiszen kinek van ma ideje egy krikettmeccs előtt ülni öt-hat órán keresztül?
A 2002-es dél-koreai és japán világbajnokság a Távol-Keleten is tovább népszerűsítette a futballt, emlékezzünk vissza, mekkora tömegmegmozdulások voltak Dél-Koreában, amikor válogatottjuk enyhe bírói segédlettel egészen az elődöntőig menetelt.


David Beckhem vezetésével Németországba érkeznek

az angol csapat tagjaiNagy pénz, nagy foci, tartja a mondás, és a modern foci valóban nagy pénzzel jár együtt. Az idei világbajnokság televíziós és médiajogaiért 1,5 milliárd dollárt fizettek a különböző társaságok. Ez az összeg megegyezik az athéni nyári olimpia médiabevételeivel. A FIFA tizenöt hivatalos szponzora (Continental, Gillette, Fujifilm, Hyundai, Coca-Cola, Mastercard, Deutsche Telekom, McDonalds, Avaya, Fly Emirates, Toshiba, Philips, Adidas, Yahoo, Anheuser-Busch) 900 millió dolláros visszatérítést szavatol a marketingjogokért. A futball szerte a világon népszerű, de azért megvannak a központjai, ezek pedig a legfejlettebb EU-országok: Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Olaszország és Spanyolország. A Deloitte pénzügyi beszámolója szerint 1995 és 96-os idényben a fenti országokban 2,5 milliárd dolláros összbevételt hozott a futball. A 2005-2006-ra tervezett 8,5 milliárd dolláros bevétel jól jelzi a dinamikus pénzügyi növekedést. A nemzeti bajnokságok is ezekben az országokban a legerősebbek, ahol elegendő pénz van a világ legjobb focistáinak szerződtetésére. Az idei Arsenal-Barcelona BEK-döntőn részt vevő 28 játékos a világ 12 különböző országából jött. A brazil válogatottban például alig szerepel olyan játékos, aki hazája bajnokságában játszik.

Arculatváltás

Németország hatalmas lobbisikernek könyveli el a vébé rendezési jogának megszerzését, amiben a németek által nemes egyszerűséggel "császárnak" keresztelt Franz Beckenbauernek központi szerepe volt. A németek kiváló üzleti és PR lehetőségnek tartják az eseményt, és nem csak híres szervezőkészségüket és precizitásukat kívánják bizonyítani a rendezvénysorozat során. A döntőnek helyet adó berlini stadiont még Adolf Hitler építtette, és itt zajlott az 1936-os nacionalizmussal erősen átitatott olimpia. A szervezők feledtetni szeretnék a múltat, és egy barátságos, kreatív, humoros, vendégszerető házigazda szerepét eljátszani, természetesen hatalmas biztonsági intézkedések közepette. Egy új német imázs megteremtése a céljuk, és Merkel kancellár szerint a világbajnokság remek alkalom arra, hogy Németországot egy "vendégszerető, vidám, modern és ötletgazdag házigazdának mutassák be".