Vissza a tartalomjegyzékhez

Papp Levente
A német gazdaság csillaga

Németország kancellárt, a Mercedes-Benz elnököt cserélt. Mindkét váltás hátterében nyomós gazdasági okok állnak. A Newsweek hírmagazin szerint a Mercedes menedzselése lehet a minta az egész német gazdaság megújítása számára.


Éles verseny. Autó autó hátán Fotó: Reuters

Kétségtelenül a németeké a legerősebb gazdaság az Európai Unióban, a német gazdaság kirakatában pedig a világszerte ismert, nagy múltú és jó nevű autógyárak állnak. A német autógyártók között a Mercedes-Benz a legfényesebb csillag, ám az utóbbi időben halványulni látszik a ragyogó cégimázs. 
Németországban a legnépszerűbb sztárok nem színészek vagy popzenészek, hanem az autógyárak topmenedzserei. Idén például az autókonszernek között kicsinek számító stuttgarti Porsche első embere lett az év menedzsere, mivel a neves sportautókat sikerült újra divatba hoznia az egész világon. 
A Mercedesnek nem volt ennyire jó éve, ugyanis a C osztályból 12 százalékkal, a domináns E osztályból pedig 9 százalékkal értékesítettek kevesebbet, mint az előző évben. A konszern éves összforgalma 2004-ben 192 milliárd dollár volt, az idén azonban sok év óta először a veszteség réme fenyegeti a cégcsoportot. Minőségi problémák és hiányosságok az eladások visszaeséséhez vezettek, miközben a gyártási költségek az egekbe emelkedtek. 
A Mercedes presztízsveszteségéből Kelet-Európában viszonylag keveset lehetett észrevenni, az Egyesült Államokban viszont egyre többen fordultak el szeretett márkájuktól. Főleg a német rivális BMW és a japán Lexus, a Toyota prémiummárkája csábított el vevőket a Mercedestől. 
Manapság a piac azonnal megtorolja a hibákat, különösen a magas árfekvés? high-tech termékek esetében. A Mercedes menedzsmentje több hibás akvizíciót is végrehajtott, ami nagyon lerontotta pénzügyi eredményeiket: az amerikai Chrysler 36 milliárd dollár érték? felvásárlásával 1998-ban létrejött a DaimlerChrysler konszern, azonban meglepő módon a konszern piaci értéke nem nőtt, hanem kétharmadára csökkent az eltelt időben. A japán Mitsubishi felvásárlása sem jött be a németeknek, 2002 és 2004 között 1 milliárd dolláros veszteséget "hozott" a cégcsoportnak. A Smart-projekt sem sikeres, eddig 1,3 milliárd dolláros veszteség a mérlege. A Mercedes menedzsmentje elismerte, hibát követett el akkor is, amikor az új E osztályt 2002-ben idő előtt dobták piacra, ami később számtalan apró technikai kellemetlenséget okozott a vevőknek. Idén nem kevesebb, mint 1,3 millió 2002 és 2005 között gyártott Mercedest hívtak vissza világszerte utólagos javítási munkák elvégzésére. A hibák kiküszöbölése érdekében a DaimlerChrysler 200 fős mérnökcsoportot vetett be. A fogyasztói bizalom visszaszerzése azonban hosszabb és bonyolultabb folyamat, mint a technikai hibák kijavítása.
A német gazdaság mindig is magas gyártási költségek mellett állította elő világszínvonalú termékeit, miközben a távol-keleti gyártók úgy értek el jelentős minőségi javulást, hogy gyártási költségeik jóval az európaiaké alatt maradtak. Ezek a tendenciák az autóiparban is jelentkeztek, ezért Dieter Zetsche, a Mercedes új igazgatója 8500 fős leépítéssel kezdte meg tevékenységét. Ez 9 százalékos munkaerő-csökkentést jelent. Zetsche szerint "jelenleg az a fő cél, hogy kiváló termékeinket kevesebb ráfordítással tudjuk előállítani". 
Helmuth Becker, a BMW egykori közgazdásza azt állítja könyvében, hogy a következő 10 évben 800 ezer német autóipari állás szűnhet meg, és a gyártósorok többsége Németországon kívülre kerülhet. Stuart McCullough, a nagy konkurens Lexus európai főnöke szerint ugyanakkor "butaság lenne azt gondolni, hogy a Mercedes gyengélkedése hosszú ideig fog tartani". A németek is ebben reménykednek.