Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Majd ha fagy

Négytenyérnyi felület. Ez az a 200 négyzetcentiméter, melyen autónk abroncsai érintkeznek a talajjal, ennek minősége határozza meg a menetdinamikai tulajdonságokat. 

A téli gumikon található sűr? lamellák biztosítják a jó vonóerőt havon és jégen, és hozzájárulnak a stabil, kiszámítható fékezéshez. A lamellák a súly hatására szétterülnek, ezért az összepréselődött hó nem ragad bele a profilokba. Tévedés, hogy a téli abroncsokba kevesebb levegőt kell pumpálni, mivel ez gyengíti az öntisztuló képességet. A levegőnyomás inkább 0,2 barral legyen magasabb, mint az azonos méret? nyárié. Széles körben elterjedt az a nézet, hogy 7 Celsius fok alatt a lágyabb gumikeveréknek köszönhetően jobban tapadnak a téligumik. Nos, ez így nem teljesen igaz, már több független gumiteszten is bebizonyították, hogy száraz útviszonyok között nyári gumival még 0 fok körül is rövidebb a fékút. Mégis érdemes téli gumira váltani az első őszi fagyok beálltával, mivel az útviszonyok gyorsan, akár órák alatt is jelentősen megváltozhatnak. Ezt ajánlja a Gumiabroncsgyártók Magyarországi Egyesülete is, a felszerelés előtt kérdezze meg útkezelőjét, gumiszerelőjét. Lehetőleg külön lemezfelnire szereltessük a téli abroncsot, ezzel megóvjuk az utak sózására használt vegyszerektől és a láthatatlan kátyúktól a sérülékeny könnyűfém felnit. Egy garnitúra téligumi 3-4 szezont is végigszolgálhat, így megtakaríthatjuk az átszerelés és a centrírozás költségeit is. Az európai jogszabályok minimum 1,6 mm mélység? futófelületet írnak elő, de már 4 mm alatti profilmélységgel is csak erős kompromisszumokkal lehet hóban autózni. Az utóbbi években az autótulajdonosok egyre nagyobb számban veszik komolyan a téligumik használatát, ennek ellenére tíz magyar autósból csak négy szerelteti fel azt. (Ausztriában ez az arány 95 százalék). Ezen vásárlók jelentős része is csak az első hó leesésekor siet a gumisműhelybe, amikor már jelentős a sorban állás, és minden drágább, mint a tél beállta előtt. 

A választás nem könnyű, hiszen több tucat gyártó kínál téligumikat. Csak néhányan választanak autósújságok vagy az internet által leközölt gumitesztek alapján, a többség ráhagyatkozik a gumisműhely "tuti tippjére". Egyvalami biztos: a legolcsóbb téligumival is biztonságosan lehet közlekedni, ellentétben a nyáriakkal. Ez utóbbiak féktávolsága letaposott havon vagy tükörjégen akár tízszerese is lehet a téliekének, és már a legkisebb emelkedőn is képtelenek elindulni! Sok európai országban a biztosítótársaságok nem vállalnak kockázatot, ha az ügyfél nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsot használ. Érdekes módon a magyarországi biztosítóknál ez nem elvárás, mindegy, hogy milyen gumi volt a balesetet szenvedő autón. A téligumi használatát csak a KRESZ módosításával lehetne kötelezővé tenni, de úgy látszik, a törvényelőkészítők még mindig fontosabbnak tartják az izzókészlet meglétét. Nem hivatalos indoklás szerint nem akarják az autósokat újabb költségekkel sújtani, pedig ha valaki járt már karosszériás műhelyben, az tudja, hogy egyetlen elem javítása is többe kerül, mint négy darab téligumi. És még nem beszéltünk személyi sérülésekről és emberi tragédiákról. Éppen ezért ne kockáztassuk mások és magunk testi épségét, autóját a téligumik hiánya miatt.