Vissza a tartalomjegyzékhez

Nagy Liliána
Áfakulcs a kulcs

Hétfőn dönthet a parlament az üzemanyagok áfatartalmának csökkentéséről. A Pénzügyminisztérium számításai szerint az 5 százalékos csökkentés 10-12 forinttal teheti olcsóbbá a tankolást. Számos elemző azonban kétségét fejezte ki: vajon valóban érezhető árcsökkenéssel járhat-e a váratlan adócsökkentés. Vajon „szót fogad-e” a Mol a miniszterelnöknek, aki árképzésében önmérsékletre kérte az olajipari társaságot? Ma még az is kérdés, hogy a magas olajárak vajon generálnak-e áremeléseket, rontva ezzel az eddigi kedvező inflációs trendet.


300 forintos benzin. Plafon vagy startvonal? Fotó: Somorjai L.

Szinte a közélet legfontosabb témájává vált a napokban a benzin ára. Nem véletlen, hiszen kevés autóst nem sokkol a 300 forintos literenkénti ár, főként akkor, ha a piaci elemzők semmi jóval nem kecsegtetnek, tartósan magas árat prognosztizálnak. Talán a téma kényes voltát érzékelte Kínában a miniszterelnök, aki hongkongi programjai közepette hozott arról döntést, hogy előrehozza a januárra bejelentett 5 százalékos áfakulcscsökkentést. A javaslat már a parlament előtt van, és a kormány szándéka szerint szeptember végén vagy legkésőbb október elején életbe is lép. Gyurcsány várakozásai szerint az öt százalékos csökkentés 10-12 forinttal teheti olcsóbbá az üzemanyagokat. Piaci elemzők kétkedésüket fejezték ki, jelezve: a piacgazdaságban nem utasíthat egy kormány egyetlen céget sem az árképzésére vonatkozóan. A legnagyobb kényszerítő erő maga a piac, így inkább ennek hatására csökkenhetnek az árak. Megfigyelhető tendencia ugyanis, hogy az év eleje óta érezhetően kevesebb benzin fogy a kutaknál, s az októberi „startnál” azok a kutak tudnak majd újabb vevőket megnyerni, amelyek jobb áron kínálják a portékáikat. Kimutatható, hogy amíg folyamatosan (az év eleje óta mintegy 10 százalékkal) csökkent a hagyományos kutak forgalma, addig egyre többen vásárolnak az úgynevezett alternatív kutaknál. A hipermarketekhez telepített töltőállomásoknál, illetve a Klubpetrolnál akár 10 forinttal is olcsóbban mérik a benzint. 
A miniszterelnök egyébként örömteli bejelentése azért is kapott bírálatot, mert a kormányfő ezzel a lépésével szembe megy az Európai Unió álláspontjával. Az Ecofin (az uniós pénzügyminiszterek tanácsa) minap éppen abban foglalt állást, hogy az adócsökkentés nem követendő út az energiaválság megoldásában. Az árak ilyenfajta mesterséges jegelése ugyanis igaz, hogy olcsóbbá teszi az üzemanyagokat, de ez nagyobb fogyasztást indukál, így a megnövekvő kereslet újbóli áremelkedést indíthat el. Piaci elemzők egyforma tanáccsal szolgálnak mind az államoknak, az üzemeknek, illetve a fogyasztóknak: takarékoskodjanak az energiával.