Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Mindent lopnak

Hazánkban tavaly mintegy 7800 személygépkocsit loptak el sikeresen, és a bűnüldöző szervek alacsony, 20 százalékos felderítési aránya komoly bátorítás a tolvajoknak. Minden autó veszélyben van, a kor nem számít, nincs olyan márka, amit ne érne meg ellopni, ha másnak nem, hát alkatrésznek. 


Az öregebb lopott autók az alvilág alkatrészpiacán végzik Fotó: MTI

Míg 1996-ban 17 ezer kocsit loptak el, 2004-ben ez a szám kevesebb, mint a felére mérséklődött. Köszönhető ez egyrészt az életbe léptetett bürokratikus intézkedéseknek (határregisztráció, kötelező eredetvizsgálat, új okmányok bevezetése), másrészt az autók lopásvédelmi rendszerei is évről-évre jobbak. Ezt támasztja alá, hogy az ellopott járműveken belül a 2004-es gyártásúak aránya öt, a 2003-asoké már tíz, míg az ezredforduló előtt készülteké 63 százalék. Azért az új gépkocsik tulajdonosainak se legyenek illúzióik, autóvédelem területén nincs száz százalékos biztonság! Budapesten kötik el a legtöbb autót, ahol Zugló vezeti a statisztikát, de az élmezőnybe tartozik a II., III., XI., és a XIII. kerület is. A lopott autóknak vagy új gazdájuk lesz, vagy szétszerelve alkatrészként értékesítik őket. Az ellopott kedvencek leggyakrabban a Balkánon, a Közel-Keleten vagy a volt Szovjetunió utódállamaiban kötnek ki. Az egyik legkedveltebb célország Ukrajna, ahová igen jó minőségű hamis okmányokkal viszik ki az autót. Ugyan egyre kevésbé, de még mindig népszerű a „zöldhatáros” csempészés is. Bevált módszer az is, hogy a jól szervezett tolvajbandák az uniós határokon keresztül Olaszországba furikáznak. Itt hajóra pakolják az autókat, melyeket Észak-Afrikában a megrendelők már türelmetlenül várnak. Mivel a tolvajbandák sokszor konkrét modellekre vadásznak, nagyobb értékű presztízsautókról tanácsos eltávolítani, vagy már eleve nem rendelni típusjelzéseket, így nem lehet következtetni sem a motor nagyságára, sem a felszereltségi szintre. Ezen a szinten a profik már nem tévedhetnek, ezért a felderítőember tuti, hogy odébbáll az autótól, és olyat keres, amely pontosan megfelel a megrendelő igényeinek. Hogy mit loptak leginkább 2004-ben, arról íme a 10-es toplista: 1. Volkswagen, 2. Opel, 3. Suzuki, 4. Renault, 5. Lada, 6. Audi, 7. Trabant, 8. Peugeot, 9. Skoda, 10. Fiat. Meglepő, hogy három volt szocialista országbeli gyártmány milyen kedvelt célpontja a tolvajoknak, ezt egyrészt az alkatrészhiány okozza, valamint az „öreg autót úgysem lopnak el” szemlélet. 
Hogyan nehezítsük meg az autótolvajok dolgát? 
Fontos alapszabály, hogy szervizlátogatás esetén iktassuk ki a riasztót, és ne adjuk ki a kezünkből a távirányítót, mert az általa kibocsátott jelsorozat lemásolható! Ugyanez vonatkozik a mechanikus védelmi eszközök kulcsaira is, azokat se hagyjuk a kulcskarikán! Egy egészséges bizalmatlanság védelmet nyújt a bűnszövetkezetek beépített emberei ellen. Ha sérülés tapasztalható az ajtók, a csomagtartó vagy a tanksapka zárszerkezetén, akkor nagy valószínűséggel zárkihúzásos módszerrel slusszkulcsot készítettek, ne hagyjuk magára ilyenkor az autónkat! Nem túl költséges, de igen hasznos trükk a gyújtáskapcsoló cseréje. Így ha a tolvajnak valamilyen módon sikerül lemásolnia, vagy ellopnia az ajtónyitó kulcsot, azzal nem tudja elindítani az autót. Ne bízzunk a gyári lopásvédelmi rendszerekben, mert az hamis biztonságérzetet adhat. Azok a bandák, melyek egy adott márkára-típusra szakosodtak, minden eszközzel és tudással rendelkeznek ahhoz, hogy a gyári rendszereket rövid időn belül hatástalanítsák! Csak saját akkumulátoros riasztót vásároljunk, az átlagosnál hangosabb szirénával, melyet a legjobb egy nehezen elérhető helyre, például a műszerfal mögé beszerelni. Emelésérzékelővel, és speciális kulccsal nyitható kerékőr csavarokkal védhetjük a drága könnyűfém felniket és a gumiabroncsokat is. Csendes riasztást kedvelőknek találták ki a néhány száz méteres hatótávolságú pageres riasztót, amely egy adóból és egy vevőből áll. Előnye, hogy a tolvaj meglephető és tetten érhető, mivel fogalma sincs, hogy a tulajdonos vagy a rendőrség már útban van az autóhoz. A mechanikus védelmi eszközök csúcsa a sebességváltózár, melynek költsége mintegy 50 ezer forint. Beszerelésük kizárólag szakműhelyben történik, a szerkezetet alulról hegesztéssel és fej nélküli csavarokkal rögzítik. Jó védelmi hatásfokkal rendelkezik még a kormányt tányérszerűen takaró Autolok 2000 nevű szerkezet is, amely nem engedi elfordítani a volánt, és még a légzsákot is védi. Ha drága hifi berendezés vagy navigációs rendszer van az autónkban elengedhetetlen a biztonsági ablakfólia alkalmazása, ami létezik színtelen és sötétített - hővédő - változatban is. Az ilyen fóliák hosszú ideig ellenállnak a behatolási kísérletnek, áruk munkadíjjal együtt 30-40 ezer forint. Gyakran alkalmazzák a bűnözők az eladott használt autó tartalék kulccsal való visszalopását is. Csak az alhat nyugodtan, aki a frissen vásárolt kocsi zárjait kicseréli, és új védelmi rendszert épít ki. Ha valakinek ez túl soknak tűnik, azt megnyugtathatom: nem kell négykerekű erődítményt építeni. Jó minőségű mechanikus és elektronikus eszközök kombinációjával megfelelő védettséget érhetünk el, mert sajnos még mindig túl sokan vannak azok az autósok, akik biztonságra egy fillért nem költenek!