Vissza a tartalomjegyzékhez

Erdei L. Tamás
Balázs Béla után szabadon

A 20 éves Zalaegerszegi televízió rendhagyó módon ünnepelte fennállásának 20. évfordulóját. Egy olyan amatőr filmfesztivált hozott létre, amellyel minden valószínűség szerint hagyományt teremtett a térségben. Ez az új kezdeményezés fellendítheti a turizmus mellett a kedélyeket is, ez utóbbiak a Zalaegerszegről kivonuló vagy csődbe jutott multik miatt igencsak lehangolódtak az utóbbi időkben. 


Fotó: Szalayfilm

A megnyitón a zsűri elnöke, Halmy György filmrendező elmondta, hogy ő is a Balázs Béla filmműhelyben kezdte pályafutását, ahol a kísérletezés és a filmmel való játék olyan rendezők pályafutását alapozta meg, mint Tímár Péter vagy Sára Sándor, ezért tartja fontosnak az amatőr műhelyek működését. 
A versenyben a játékfilmek és a dokumentumfilmek külön versenyeztek. A dokumentumfilmek viszont sokkal igényesebbek és kidolgozottabbak voltak a maguk zárt, letisztult formanyelvével. A játékfilmesek azt hiszik, hogy nincsenek szabályok, és azt tesznek, amit akarnak, s ez sokszor öncélú bohóckodásba, vagy nyegleségbe fullasztja az alkotásokat. Erre példa Szalay Kristóf Nomen est omen című szatírája, amihez ugyan néhány villanásra megnyert híres színészeket - köztük Rudolf Pétert, Eperjes Károlyt vagy Kovács István Kokót -, de ez nem változtatott azon, hogy a témájában rendkívül morbid és pszihopata nagyjátékfilm ötletei főleg Mr. Bean gyenge imitációira, továbbá neves amerikai rendezők munkáinak összeollózására épülnek. Megtalálható volt még ebben a kategóriában Superman paródiája az amatőr kifejezés legszószerintibb értelmében vagy Clint Eastwood spagetti-western másolata valahol a bugaci pusztában. 
Szerencsére ígéretes tehetségek maradtak fent a rostán, mint például a Kodolányi János Főiskola filmműhelyének diákjai, akik minden kategóriában hazavihettek valamit. Voltak kiváló ötletek kevésbé jó képi megvalósítással és nagyszerűen kidolgozott művek általános problémákról. Nagy tapsot kapott Vadócz Péter Sophie című filmje, ami néhány percben elképesztő abszurditással ragadja meg a terrortámadások lényegét, vagyis azt, amin az ember keresztül megy. Kiemelésre méltó a Goda Zsuzsanna - Horváth Zsuzsa alkotópáros A cigaretta és a nő című negatív kampányfilmje, mely a kereskedelmi reklámfilmek nyelvezetét felhasználva riasztó ellenreklámot csinál a dohányzásnak. Horváth Szilárd Valóság show című munkáját szintén a kereskedelmi csatornák legnagyobb nézettséget és profitot hozó műsorainak hamis, talmi csillogásával állította szembe. A valóság show-k koreográfiáját követve, sötét szobában ébredező emberek sziluettje látszik a kezdő képsorokon, de a vidám zeneszóra nem unatkozó, szoláriumozott és tökéletes testű fiatalok kelnek ki az ágyból, hanem autista gyerekek… 
A néha professzionális színvonalú alkotások közül is messze kiemelkedett témájával és emberi érzékenységével Katits Kálmán Messze, ott hol nap szentüle című, Lakatos Demeter moldvai csángó népköltőt bemutató filmje. Az a döbbenetesen tiszta és őszinte világ, amelyet az alkotók megjelenítenek, adekvát képi nyelven, és ezt szolgáló látványelemekkel valamint hangeffektekkel, egy eltűnőben lévő magyar mikrokultúrára hívja fel a figyelmet. Az alkotás a dokumentumfilm kategória I. díját kapta. Reméljük, hogy több televízió is hamarosan a műsorára tűzi.
A zsűri elnöke a díjkiosztó előtti értékelésében pozitívumként emelte ki a fiatalos ötletgazdagságot és a kereskedelmi média kritikáját. Mindkettő általános jellemzője volt a szemlének. A forgatókönyvek azonban nem kellőképpen kidolgozottak, a drámaiság és a színészi játék pedig általában nagyon sok kívánnivalót hagy maga után. 
Dicséretes a szervezők, elsősorban Lovas Tibor, a ZTV elnök-szerkesztője, és Berki István munkája, akik Magyarországon szokatlan lelkesedéssel teremtették meg ezt a minden bizonnyal nagy jövő előtt álló filmszemlét. 
Az I.Göcsej Amatőr Filmszemle számokban: 58 film, 16 városból, több mint 14 órában, 30 másodperces reklámtól a 90 perces nagyjátékfilmig, 51 cég támogatásával. A szakmai zsűri tagjai: Halmy György rendező, a zsűri elnöke; Kandász Andrea, a TV2 szerkesztő-riportere és Váradi György operatőr. A díjazott filmek alkotói a pénzdíjak mellett megkapták H. Póka Emőke és Hadnagy György képzőművészek legnagyobb eszmei értéket jelentő nemzetközi díjas alkotásait.