Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Garantált siker

A Suzuki évek óta vezeti a hazai személygépkocsi-eladási statisztikákat. A vásárlói elégedettséget egyrészt az alacsony árral, másrészt a kiskocsik megbízhatóságával érték el. A második generációs Swift esztergomi gyártása 1992-ben indult be, a modellfrissítést mondhatni nem kapkodták el.

A Párizsi Autószalonon bemutatkozó Suzuki Swift hazai gyártása 2005. február 4-én kezdődött el. A két év alatti 100 milliárd forintos beruházásnak, valamint az idén tervezett 300 milliárdos árbevételnek tekintélyes gazdasági súlya van. Olyannyira, hogy az első elkészült autóval Osamu Suzuki úr, a Suzuki elnök-vezérigazgatója és Gyurcsány Ferenc miniszterelnök hajtott le a futószalagról. A termelés teljes felfutásakor három percenként készül majd el egy autó. 
A 3,7 méter hosszúságú, 1,69 méter széles és 1,5 méter magas, modern és gömbölyű külsejű kiskocsi a nagyméretű légbeömlő révén enyhén agresszív benyomást kelt. Az összeszerelés minősége körökkel jobb az elődmodellnél. A Swift 148 centiméteres nyomtávja kategóriájában a legszélesebb, ez jó stabilitást ígér. Az EuroNcap töréstesztjei szerint a Swift négycsillagos minősítést kapott, melyhez erősen hozzájárult az oldalütközés esetén fellépő százszázalékos védelem. Ezzel lezárult egy korszak, biztonság terén a magyar népautó több osztállyal feljebb lépett. A kívülről kicsinek tűnő autóban méreteit meghazudtolva öt európai méretű ember valóban kényelmesen elfér, ennek egyik ára, hogy a padlólemez alatt csupán szükségpótkerék lapul. 

Az utazótér anyagai kemény műanyagból készültek, de legalább tetszetősek. Mindemellett sok a tárolóhely az első ajtókban, a középkonzolon, az ülések háttámláján és az utasülés alatt, pohártartókat elöl és hátul is találhatunk. A 213 literes csomagtér - melynek zárszerkezetét belülről, elektromos kapcsolóval lehet kinyitni - a hátsó ülések lehajtásával 562 literesre növelhető. Az első ülések hosszirányban 24 centimétert állíthatók, a vezetőoldalinak a magassága is változtatható, az oldaltartás maximálisan sportos. 
Az ötajtós változat 1,3 literes, 91 lóerős motorral, alapfelszereltséggel 2 millió 250 ezer forintba kerül. Ebbe beletartozik a blokkolásgátló elektronikus fékerőelosztóval és vészfékrásegítővel, sebességfüggő szervokormány, kulccsal nyitható központi zár és a két első légzsák. 200 ezer forint felárért légkondicionálót vagy automata váltót is rendelhetünk. Lesz még olcsóbb is a Swift, méghozzá a második félévtől, ekkor kezdik majd forgalmazni a háromajtós, de csak négyszemélyes modellt, 2 millió 50 ezer forintos áron. A motorválaszték nem túl nagy, a 102 lóerős, változó szelepvezérlésű, másfél literes benzines csak a legmagasabb „GS” felszereltségi szinten kapható, a Fiattól származó 70 lovas turbódízel változat pedig 2006-ban érkezik. Mindhárom erőforrás teljesíti az Euro4 károsanyag-kibocsátási normáit, és átlagon felüli gyorsulást biztosít a kis önsúlyú autónak. 
A szervizperiódus viszont nem követi a mai trendet, viszonylag gyakran, tizenötezer kilométerenként kell a műhelyt meglátogatni.