Vissza a tartalomjegyzékhez


Unalomba szórakoztatva

Mit teszünk, ha van egy szabad esténk? Moziba megyünk? Esetleg megnézünk egy DVD-filmet, vagy mindjárt kettőt? Képzeljük el, mi lenne mozi, televízió vagy akár internet nélkül! Nem könnyű, némelyeknek talán még ijesztőnek is tűnik. Bár jelentőségteljes időkben élünk, ennek ellenére unatkozunk. Anglia egyik fő napilapjában a canterburyi érsek így nyilatkozott: „Mélyen és veszélyesen unatkozó társadalom vagyunk, és vonakodunk, hogy megkeressük ennek a gyökerét. Mi történt velünk? Miért unatkozunk ennyire?”

Nos, míg az 1800-as évek közepén egy átlagember heti 70 órát dolgozott, és 40 évig élt, addig manapság 40 órát dolgozik és 70 évig vagy még tovább él. Kiszámolva ez 33 ezerrel több szabad órát jelent. A szabadidő nemcsak több lett, de sajnos megváltozott eltöltésének módja is: egyre több az elektronikus média előtt „töltődik el”. Korábban gyakran együtt volt a család: zenéltek, történeteket meséltek, és részt vettek a helyi közösség életében. Manapság ezek egyike sem jellemző. Sokan még a szomszédjukat sem ismerik. Csak hazamennek, becsukják az ajtót, és máris magányosak. Az unalom könnyen felismerhető, amikor nincs mit csinálni. Ma azonban már a túlzott szórakoztatás okozza az unalmat. Minden pillanatban hírek és reklámok ostromolnak minket, bárhova megyünk is. (Külföldön megállva egy benzinkútnál meghökkenve tapasztalhatjuk, hogy egy kis képernyő van minden töltőn, hogy biztosan ne unatkozzunk az alatt a pár perc alatt sem, amíg tankolunk!) Az átlagember pedig ahelyett, hogy kitalálna valami kreatív elfoglaltságot magának, rábízza magát a tévére, mozira, videojátékokra, internetre. Ezek azonban csak elsatnyítják a képzelőerőt, és tönkreteszik a belső forrásokat, melyek ahogy kiszáradnak, úgy van szükség még több és több ingerre kívülről, ami előbb-utóbb túlzott függőséget okoz. Korunk emberének a klasszikus értékek is unalmasak már, mert nem adják meg ugyanazt az izgalmat, mint az erőszak vagy a szex. A média ezért ez utóbbiakat sulykolva teszi a mindennapi életet egyre unalmasabbá, az embereket pedig egyre kiábrándultabbá. A hamis reklámígéretek hatására is aztán sokan feladva a legmélyebb vágyaikat és álmaikat, végül fásulttá, közönyössé válhatnak. Ha azonban hagyjuk, hogy kreativitásunk és belső értékeink virágoztassák fel és tegyék színessé az életünket, garantáltan boldogabbak leszünk! (CBN - Belső Zsolt)