Vissza a tartalomjegyzékhez

Hajdú Sándor
Egy gömb fagyitól 1973-ig

A Fidesz kevesli a kétforintos üzemanyagár-csökkentést, mivel véleményük szerint a jövedéki adó legalább húszszázalékos csökkentésére volna szükség ahhoz, hogy a gazdálkodók és a fuvarozók versenyhelyzetben maradjanak Európában. A fogyasztás megnövekedése és a gazdaság gyorsulása kompenzálná a költségvetés kieső bevételeit. Szakértői vélemények szerint - a nemzetközi olajár drasztikus növekedése alapján - akár 300 forintos benzinárra is számíthat a magyar gazdaság. 


Gyorsan pörög a számláló Fotó: Somorjai L.

Soltész Miklós fideszes országgyűlési képviselő, a gazdasági bizottság tagja szerint, a Pénzügyminisztérium adatait figyelembe véve mintegy 400 milliárdos árbevételt terveznek az üzemanyagok jövedéki adójából az idei évre. Az APEH számításai szerint az autósok és a fuvarozók 15-20 százaléka külföldön tankol a magas üzemanyagár miatt, de ha csak 10 százalékot veszünk alapul, akkor is 40 milliárd forint kiesést kell elkönyvelni. 
A képviselő úgy vélte: mindennek az oka, hogy a Kárpát-medencében Magyarországon legmagasabb a jövedékiadó-tartalma az üzemanyagoknak. A legutóbbi olajárrobbanás 2000-ben volt, de az akkori kormány, miután egyeztetett a szakmai szervezetekkel, befagyasztotta a jövedékiadó-tartalmat, bár a következő évi költségvetésben be volt tervezve az emelés.
A képviselő emlékeztet arra, hogy ehhez képest a Medgyessy-kabinet a száznapos program érdekében mintegy tíz forinttal emelte a jövedéki adót. A mai nehéz helyzetet úgy lehetne feloldani, hogy első lépésként húszszázalékos adócsökkentést kellene bevezetni. 
„A kormány által végrehajtott kétforintos csökkentéssel, ha jól belegondolunk, egy tele tank benzinen csupán egy gömb fagyira valót spórolunk meg” - számol utána a képviselő, aki szerint az alacsonyabb üzemanyagár a fogyasztás megnövekedését eredményezné, a gazdaság növekedése pedig ellensúlyozhatná a büdzsé kieső bevételeit. 
Mint Soltész Miklós hozzátette: egy elkésett döntés sok milliárd forintos kiesést okozhat a gazdaságnak, ezért kell a kérdést napirenden tartani folyamatosan, és nem szabad végső elkeseredésbe kergetni az autósokat.
„Mi a jövedékiadó-tartalmat csökkentettük, míg az előző kormány csak befagyasztotta; ha most is ezt tettük volna, akkor nem csökkenne az üzemanyagár” - replikázott Juhász Gábor, az MSZP frakcióvezető-helyettese. Természetesen a kormány más módon is reagál, ha az 1973-as olajárrobbanáshoz hasonló helyzet áll elő, ennek azonban ma nincs realitása. Kétirányú elvárást kell teljesítenünk ez esetben: egyszer azt, hogy ne szálljon az üzemanyagár az egekig, másodszor pedig az állami bevételekre is nagy szükség van - vélte Juhász Gábor. 
Mint mondta: a Fidesz kétarcúan viselkedik ebben a helyzetben, mert míg az üzemanyagár adótartalmának csökkentéséért kiált, addig idén összesen további 1260 milliárd forint elköltésére tett határozott javaslatot. Csökkentsük a bevételeket, és közben határozottan növeljük a kiadásokat? Egyértelműen a kampány részét képezi ez az ügy, ezért nem lehet komolyan venni a Fidesz javaslatát. Talán még a globális felmelegedés miatt bekövetkező jégkorszak elleni védekezés az, amit a Fidesz nem kért számon rajtunk; de tíz nap még van a kampányból, erre is sor kerülhet - ironizált végezetül a frakcióvezető-helyettes.