Vissza a tartalomjegyzékhez

Tóth Zsuzsanna
A Guerlain-ház története

A Guerlain-ház parfümkreátorai generációról generációra hagyományozták át egymásnak a parfümkészítés mesterségét. Ennek köszönhetően 1828 óta több mint hétszáz illatkompozícióval ajándékozták meg az emberiséget. A nagy alapító, az orvos és kémikus Pierre-Francois-Pascal Guerlain, Párizsban hozta létre cégét. Illatain kívül választéka gyógyszerkészítményekkel is kiegészült, melyek kozmetikai szerepet kaptak; bőrpuhító, szépítő és mélytisztító krémjei egyre népszerűbbé váltak a párizsi elit köreiben. Guerlain folyamatosan törekedett arra, hogy eau de toilette-jei különféle egyéniségű hölgyeket személyesítsenek meg. Szívesen „szabta” illatait karakterekre, de akár egy-egy társasági eseményhez is készített kompozíciókat. A híres író, Honoré de Balzac például azzal bízta meg Guerlaint, hogy Sylphide nevű kiadványát illatosítsa be. III. Napóleon feleségének, Eugénia császárnőnek 1852-ben készítette el az Eau de Cologne Imperial nevű illatot. A napóleoni méhecskemintával díszített flakon tartalma tökéletesen találkozott Eugénia császárnő ízlésével. Innentől kezdve elindultak a „fenséges” megrendelések; monsineur Guerlain Európa valamennyi birodalmának hivatalos udvari parfümkészítője és szállítója lett. Vásárlói között olyan hírességek szerepeltek, mint Viktória és Erzsébet királynő, a spanyol Izabella, a felejthetetlen Sissi és a szentpétervári udvar előkelő tagjai. Ezekben az időkben születtek meg a Parfum Imperial, a Parfum de France, a Bouquet Napoleon, a Délice du Prince, a Le Bouquet de Fürstenberg és a L’Eau de Cologne Russe nevű nemes illatok. Párizs újjáépítése után a város legelegánsabb negyedében nyitotta meg kapuit Guerlain. Halála után fiai, Gabriel és Aimé örökölték gyárát és üzletét.

Aimé génjei hordozták apjuk kivételes tehetségét, aki a Fleurs d’Italie és az Exellence nevet viselő kreációival bebizonyította, hogy méltó utódjává vált az akkor már világhírnévnek örvendő papának. A Guerlain-ház iránti bizalom Aimé „uralkodása” idején is töretlen maradt, sőt presztízse egyre jobban növekedett. Az 1889-ben megalkotott Jicky a parfümkészítés történetében korszakalkotónak számított, mivel elsőként használtak olyan technológiát, mely lehetővé tette, hogy tiszta és erőteljes illatú kivonatot nyerjenek a virágokból. Ez az első illatkompozíció, mely a parfüm nevet viselhette. Az első kivonat, avagy koncentrátum szintetikus olajokat is tartalmazott, és modernitása felülmúlta minden addigi illatét. 

Az 1900-as években Gabriel fiai, Pierre és Jacques vették át a cég irányítását. Mint előtte is, az egyik fiúban öröklődött tovább a Guerlainek „illatos vénája”; jelen esetben a sors úgy rendelkezett, hogy Jacques folytassa az apai és nagyatyai dicső hagyományokat. Szépségápolási cikkeinek választéka kibővült a lemosók, az emulziók, a púderek és a krémek színes skálájával. Sőt, a sminktermékek területén is sok újdonsággal rukkolt ki: ilyen volt a híres Guerlain „rouge”, melyet tégelyekben és flakonokban árusítottak. Illatai a századelő hű tükörképeivé váltak, melyekből több tucat született Jacques munkássága alatt; még a kor híres dívája, Sarah Bernhard számára is kreált parfümöt. Egyik legnépszerűbb illata, a L’Heure Bleue nevű, 1912-ben megjelentetett kompozíció volt, melybe az alkonyatkor nyíló legfinomabb virágok hangulatát keverte bele. Korának legromantikusabb és leggyengédebb illatának tartották. 1914-ben megnyitotta újabb üzletét a Champs-Elysées 68. szám alatt. A teljes egészében márvánnyal díszített épületet ma már történelmi helyszínként tartják számon. 1919-ben a Japán iránti lelkesedés kifejeződése volt a Mitsouko nevű parfüm. Akkoriban aratott széles körben sikert Puccini operája, a Pillangókisasszony is, valamint Claude Farrére könyve, A csata. A kelet felé való fordulás az illatiparban is megmutatkozott, tehát Guerlain igazodott ehhez az orientációhoz. 1925-ben következett a Shalimar, majd az utazásainak élményei által ihletett Vol de Nuit. Jacques Guerlain volt az első „orr”, aki beutazta a világot, hogy újabb és újabb nyersanyagokat találjon és vásároljon. 1936-ban a Vendome téren nyílt meg a család harmadik butikja, majd 1938-ban első szépségszalonjuk a Champs-Elysées-én. A második világháborúban a Guerlain-gyárat bombatalálat érte. A széf, amelyben a leírásokat őrizték, szétrobbant, ám a kéziratok - csodával határos módon - megmaradtak. 1955-ben készítette el Jacques Guerlain utolsó illatát, az Ode-ot, de már unokájával, az akkor még csak tizennyolc éves Jean-Paullal. Röviddel ezután nyitották meg következő butikjukat a Rue de Passyn. Ezzel egyidejűleg Franciaországban és a világon mindenütt a Guerlain név egyenlővé vált a parfümmel, az igazi, eredeti parfümkészítéssel. Ugyanakkor megnyílt a „kozmetikai iskola” (beauty-school), ahol konzultánsokat képeztek az exkluzív és szigorú, pontos kezelési metódusok használatára. Itt tanult és tanul a mai napig mindenki, aki a világ bármely pontján található Guerlain kozmetikai szalonban speciális Guerlain-masszázst alkalmaz. Időről időre vissza kell térniük a szakembereknek, és újra fel kell frissíteniük tudásukat, hogy a műveletek ugyanolyanok legyenek, mint amilyennek eredetileg kidolgozták azokat. 1955 jelentős év volt a Guerlain életében: a korábbi szépségápolási és sminktermékeket új tudományos felfedezések során alkotott, modern formulával kialakított kozmetikumok váltották fel, melyek a Guerlain saját laboratóriumában folytatott kísérletek során jöttek létre.

Jean-Paul illatai közül a leghíresebbek a Vetiver (ezt állítólag a család kertésze ihlette, akit kellemes föld- és fűillat lengett körül), a Chant d’Aromes, a Chamade, a Parure, a Nahéma és a Jardins de Bagatelle. Akárcsak nagyapja, ő is rendszeresen kutatott a természetben, hogy csakis a legnemesebb anyagokat vásárolja fel, melyek megfelelnek a Guerlain-ház követelményeinek. Ennek érdekében a világ legtávolabbi tájaira is elutazott, vagy akár ültetvényeket is megvett, csakhogy még egy különlegeset, egy új ízt vigyen kreációiba. Elképzeljük, ahogy monsieur Guerlain izgatottan rohan egy afrikai gyapotvirág-ültetvényen, hogy a megfelelő helyen és időben metssze le az értékes növényt, amint az szirmait bontogatja! Ez az attitűd nem csupán a munka szeretete, ez már élethivatás, ez már a szakmáért való rajongás! Ez a Guerlain-dinasztia viszonyulása, mely végigkísérte fiait öt generáción át, hogy az élet nagy, virágzó kertjében szakavatott gonddal édesítsék meg és illatosítsák be az emberek mindennapjait. Egyik leghíresebb parfümjük a Samsara, mely 1989-ben jelent meg, száz évvel a pompás Jicky után. A keleties jellegű, ősi érzeteket keltő illat neve az élet kerekére, körforgására utal. Guerlain ebben a kompozíciójában az örök női szépséget szerette volna kifejezni. Üvege vörös színű, aranycsíkkal ékesített. Összetevői: jázmin, szantálfa, tonkabab, írisz (50 ml: 15 100 Ft). A híres Champs-Élysées-re emlékezve 1996-ban jelent meg e névre keresztelt illatuk. A 68. szám alatt ma is megtalálható a Guerlain család egykori háza. A divat utcája Párizs élettel teli, pezsgő és vidám forgatagának részese. Ez a diszkréten elegáns virágillat a ma hölgyeinek szól, akik életvidáman, de kellő finomsággal és érzékenységgel élik napjaikat. Itt sikerült először megszelídíteni a mimóza virágát és levelét, és más illatokkal társítani. Itt használták fel szintén először a mandulavirágot, mely egy tejszerű, meleg árnyalatot ad az illatnak. Megtalálható még benne a fekete ribizli, mely egy enyhén fanyar jelleget kölcsönöz a kompozíciónak. Üvegét Robert Granai tervezte, aki a Champs-Élysées távlati képét formázta meg: a Louvres előtt ülve vázolta fel az utca képét. Összetevői: rózsaszirom, mimózalevél, mandulavirág, mimózavirág, buddleia, hibiszkuszfa és mandulafa (50 ml: 15 000 Ft). 

Legújabb illatuk, a 2003 szeptemberében piacra dobott L’Instant De Guerlain, mely Sylvaine Delacourte - aki a Guerlain illatműhelyében a „lángok őrzője” - és Maurice Roucel - a Coty-díjas illatkreátor - első közös és rendkívülire sikeredett alkotása. Ők így emlékeznek vissza az illat születésére: „ Az volt a célunk, hogy olyan mai, modern illatot alkossunk, mely nem lesz hűtlen a Guerlain ideológiájához. Ragyogó, szenvedélyes illatot akartunk létrehozni; érzelmeket szerettünk volna alkotni, hogy képesek legyünk halhatatlanná tenni a szépséget egy parfüm eszenciában.” Az illat középpontja a fehér magnólia, mely Kínában őshonos, s melynek virágait május és szeptember között gyűjtik be. Kína déli részén, Wuzhou-ban, Guangxi tartományban található meg az a különleges ültetvény, melyet leginkább csak a parfümkészítők ismernek. A magnólia olyan fákon nő, melyet magnolia grandiflorának neveznek, és amely elérheti a tizenöt-húsz méteres magasságot is. Eltérően a többi fehér virágtól, a magnólia már a levelek megjelenése előtt virágozni kezd. Amint hajnalodik, a virággyűjtők felkapaszkodnak a bambuszlétrák tetejére, és összeszedik a teljes pompájukban tündöklő virágokat, éppen abban a pillanatban, amikor szirmaik kibomlanak, és elkezdik árasztani magukból azt az utánozhatatlanul lágy illatot. A magnóliaeszencia előállítása meglehetősen kényes dolog. Wuzhou területén évente mindössze kétszáz kilogramm eszenciát állítanak elő. A kezdő illatjegy a citrusnektár harmóniájára épül, melyben a bergamott és a mandarin ízei jelennek meg. Az illat szíve a magnólia, melyet jázminnal és ylang-ylanggal burkoltak be. A befejező illatjegy egy kristályos-borostyános jelleg, melyben vanília, bergamott és mochus található. Mindezeket megkoronázza az íriszkivonat, mely által még gazdagabbá válik ez a mind megjelenésében, mind tartalmában fejedelmi illat (50 ml: 16 650 Ft).