Vissza a tartalomjegyzékhez

Széchey Noémi
Mulasztás vagy merénylet?

Továbbra sem tudják kiemelni annak a Boeing 737-esnek a fekete dobozait, amely múlt szombat hajnalban zuhant a Vörös-tengerbe, nem sokkal az egyiptomi Sarm-el-Seikből történt felszállását követően. Az egyiptomi Flash Airlines járata 148 ember életét követelő tragédiájának okát ezért csak találgatni tudják a szakértők. A roncsok felkutatását elsősorban francia mentőegységek végzik - egyiptomi felügyelet mellett - mivel az összesesen 133 francia állampolgár halálát okozó szerencsétlenség a francia polgári repülés történetének eddigi legsúlyosabb balesete.


Renaud Muselier francia külügyi államtitkár a katasztrófa helyszínén. Nyom nélkül Fotó: Reuters

A szombat hajnali, akadálymentes felszállást követően a gép 135 utassal (ebből 133 volt francia, egy japán és egy marokkói) és 13 fős egyiptomi személyzettel a fedélzetén, eddig ismeretlen okok miatt 1500 méter magasból tizenhét másodperc alatt a tengerbe zuhant. A zuhanást senki nem élte túl. A légi irányítás szerint a pilóta semmilyen vészjelzést nem adott, a szemtanúk elbeszélése szerint a gép törzse egészben csapódott a vízbe, sem hang-, sem fényjelenséget nem tapasztaltak a hajnali órákban. Az eddig kiemelt roncsokon és emberi maradványokon nem található égési nyom. Így feltételezhető, hogy nem történt robbanás 
a gépen. Tehát csak a fekete dobozok adatai szolgálhatnak majd információval arról, hogy mi is történt az egyiptomi Flash Airlines járatán az alatt az öt perc alatt, ami a felszállás és a tengerbe csapódás között eltelt.
Az erős tengeráramlatok által nehezített kutatások eredményeképpen szerdára leszűkítették a kutatási területet egy mintegy ötszáz négyzetméteres térségre azt követően, hogy a kutatóknak sikerült olyan jelzéseket bemérniük, amelyek feltételezhetően a fekete dobozokból származnak. Azonban ezek pontos helye még mindig ismeretlen. A kutatásban résztvevő francia hajók - így például a Tourville fregatt - műszaki felszereltsége nem elegendő a mintegy 800-1000 méter mélyen fekvő fekete dobozok pontos helyének beazonosításához és kiemelésükhöz, ezért a térségbe vezényelték a francia Beautemps-Beaupré nevű óceánkutató hajót, amely fényképeket tud készíteni a tengerfenék domborzatáról, és így irányítani tudja majd azt a búvárrobotot, amelynek feladata lesz a fekete dobozok felszínre hozása. 
Annak ellenére, hogy egy ismeretlen jemeni iszlám szervezet magára vállalta a tragédiát, az egyiptomi hatóságok lényegileg kizárják a terrorcselekmény lehetőségét, és a műszaki probléma verzióját igyekeznek alátámasztani. Egyiptomnak ez elsőrendű érdeke is (emlékezetes, hogy 1999 végén az Egyesült Államok közelében hasonló körülmények között lezuhant, szintén egyiptomi gép esetében utólag kiderült, hogy a pilóta szándékosan irányította a tengerbe a repülőgépet). Bár Franciaország sem tartja valószínűnek, hogy terrortámadás történt, mégsem zárja ki ennek lehetőségét mindaddig, amíg nem bizonyosodik be, hogy mi is történt valójában. A helyzetet bonyolítja, hogy a katasztrófa után került nyilvánosságra az a tény, hogy Svájc már több mint egy éve kitiltotta légteréből a charterjáratokat üzemeltető egyiptomi légitársaságot, mivel annak gépein a rutinellenőrzések során számos műszaki hiányosságot vélt felfedezni. A francia polgári repülésért felelős hatóságok korábbi vizsgálatai szerint a légitársaság által üzemeltett Boeingek műszaki állapota megfelelt az előírásoknak.