Vissza a tartalomjegyzékhez

Széchey Noémi
Rémálommá lett dicsőség

A világ valaha épült legnagyobb óceánjáró luxushajójára vezető gyalogoshíd leszakadása tizenhat ember halálát okozta, és több mint harminc sebesült került kórházba múlt szombaton a franciaországi Saint-Nazaire-ben. Az Alstom francia nehézipari óriás hajógyártási részlege eddigi történetének koronakövén dolgozott, azonban két héttel az átadás előtt a remélt dicsőség rémálommá változott. A cég a legeket akarta megdönteni, az első látogatók pedig az életükkel fizettek. 


A Queen Mary II egy francia szárazdokkban. Kísért a múlt Fotó: Reuters

Amikor az Alstom Marine 2000. november 6-án megkapta a megrendelést az amerikai Carnivaltól, a világ első számú tengeri körutazásokkal foglalkozó cégétől a Queen Mary II luxus óceánjáró megépítésére a tekintélyes Cunard Lines angol tengerhajózási cég nevében, Saint-Nazaire városa örömmámorban úszott. Remélte, hogy újraélheti azokat a dicsőséges órákat, amiket a Normandia 1935-ös vízrebocsátása, vagy a France 1962-es útnak indítása jelentett. A város lakosságának tíz százalékát foglalkoztató hajógyár számára a megrendelés nemcsak azt jelentette, hogy újabb három évig biztosított a jövő, hanem azt is, hogy minden idők legnagyobb óceánjáróját építheti meg. A gyár elnök-vezérigazgatója, Patrick Boissier az első vízre bocsátás alkalmából rendezett nagyszabású ünnepségen „egy legenda születéséről” beszélt. Saint-Nazaire városa - melyet a hajógyártás hívott életre a 19. században, és amely ma a francia hajógyártás utolsó fellegvára - ez év december 20-án tervezte útnak indítani legifjabb „gyermekét” az angliai Southhampton felé, ahol jövő év január 8-án II. Erzsébet angol királynő fogja megkeresztelni, hogy azután január 12-én nekivághasson a nyílt tengernek a floridai Fort Lauderdale felé, amely a tengeri luxusutak egyik első számú kiindulópontja. Az ünnep azonban már nem lesz felhőtlen.
A város története során ugyanis hagyománnyá vált, hogy a hajógyár dolgozói megmutatják családtagjaiknak és ismerőseiknek az épülő óceánjárót, mielőtt az teljesen elkészülne. Így történt ez alkalommal is: a Queen Mary II építésének utolsó szakaszában, a próbautakat követően mintegy hétszáz mérnök és vezető, valamint közel négyszáz munkás kapott engedélyt arra, hogy mindegyikük akár tíz személyt is meghívjon a hajólátogatásra. Éppen az első látogatók készülődtek arra, hogy megpillanthassák az addig hétpecsétes titokként kezelt hajóbelsőt, amikor a katasztrófa történt. A szárazdokkban tartózkodó hajóra előző nap felszerelt gyalogoshíd - eddig ismeretlen okok miatt - a várakozó látogatók alatt leszakadt, és majd ötven ember a 15-20 méteres mélységbe zuhant. A balesetet követően - melyben tizenhat ember vesztette életét, és több mint harmincan sérültek meg - a gyár elnök-vezérigazgatója, Patrick Boissier így fogalmazott: „A hajógyártásban szerzett jogos büszkeségünket jóvátehetetlenül beárnyékolja a szerencsétlenség.”
A balesetet követően Pamela Conover, a hajótulajdonos Cunard cég elnöke, részvétét nyilvánította a baleset áldozatainak hozzátartozói felé, azonban kijelentette, hogy a tervezett ütemtervben nem történik változás, és a Queen Mary II a terveknek megfelelően 2004. január 12-én fog kifutni első útjára. 
A szerencsétlenség másnapján a helyszínre utazott Jacques Chirac államfő és Jean-Pierre Raffarin miniszterelnök is, hogy részvétüket fejezzék ki az áldozatok hozzátartozóinak, és meglátogassák a kórházban ápolt sérülteket.