Vissza a tartalomjegyzékhez

Kormos Ferenc
Mindenki mindent megbánt

Felháborodott pedagógusok és szülők keresték meg lapunkat a Bács-Kiskun megyei Pedagógiai Intézet napokban megjelent programajánlója kapcsán. Az állami támogatásból megvalósuló előadások egyike „Az új vallások, szekták hatása az iskolai nevelésre” címet viseli. A téma előadója pontokba szedi mondandóját: A szekták kérdése Magyarországon; A vallás, a hit, a szekta és a terror kapcsolatáról; A fiatalságot nagyobb mértékben veszélyeztető szekták; A szekták destruktív hatása az iskolai nevelésben. A szerző név szerint említi a Hit Gyülekezetét is. A pedagógusoktól és szülőktől kapott tájékoztatás után lapunk felkereste az előadás szerzőjét, valamint a Pedagógiai Intézet igazgatóját, akik mindketten önkritikát gyakoroltak, és visszavonták a nevezett előadást. 

Sajnos nem új keletű jelenség, hogy a Hit Gyülekezetét, és ezen keresztül a gyülekezethez tartozó személyeket úgy mutatják be a széles nyilvánosság előtt, mint a társadalom másodrangú polgárait. Az előző kormányzati ciklusban például állami szintről is komoly vádakat fogalmaztak meg akkor, amikor a titkosszolgálatokat felügyelő miniszter nemzetbiztonsági szempontból első számú kockázati tényezőnek nyilvánította az állam által nem preferált közösségeket. A gyülekezetet támadó politikusok kedvenc módszere volt, hogy név nélkül említették a Hit Gyülekezetét, dehonesztáló kifejezésekkel illetve, ám a megadott paraméterek alapján egyetlen más közösségre sem lehetett gondolni. Más esetben pedig előszeretettel emlegették a gyülekezet nevét olyan „társaságban”, ami konkrétumok nélkül is minősíthette a gyülekezetet. 
Ebbe a képbe illeszkedett be a Bács-Kiskun megyei kísérlet is, melynek kapcsán megkerestük a téma előadóját, Schóber Ottót, aki a kecskeméti II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola igazgatója. Schóber már telefonos bejelentkezésünkkor is megbánást tanúsított saját előadása kapcsán. Elmondta, hogy előadás-tervezete voltaképpen a három évvel ezelőtt megírt egyetemi szakdolgozatának tartalomjegyzéke, ma már azonban sok mindent másképp gondol. A Pedagógiai Intézettől a nyári szabadság ideje alatt érkezett a felkérés, s a legkézenfekvőbbnek azt találta, ha szakdolgozatának vázlatát adja meg. Azóta rájött, hogy hibázott. Ma már nem állítana ugyanilyen vehemenciával semmit, munkájára úgy tekint, mint egy balul elsült kísérletre. 
Schóber korábban könyvet is szeretett volna kiadni a magyarországi új vallásokról, de mint elmondta, mivel nem akar senkit megsérteni, és magának sem ellensége, ezennel felhagy könyvírási szándékával. Már csak azért is, mert az eset kapcsán belátja, hogy katolikus lévén nem tud elfogulatlan álláspontot képviselni egy ilyen kényes kérdésben. Elhatározásában olyannyira szilárd, hogy a történtek után semmilyen formában nem szándékozik megtartani előadását. 
A Bács-Kiskun megyei Pedagógiai Intézet megbízott igazgatója belátja, hogy hibát követett el az előadás jegyzékbe való felvételekor. „A lehető legtávolabb állt tőlünk, hogy indulatokat szítsunk” - mondta a Heteknek Krajcsovics Ágnes, s azt is beismerte, hogy az előadók témaválasztása és indoklása semmiféle szakmai szűrőn nem ment keresztül, legfeljebb helyesírásilag ellenőrizték. 
„A szakértők személyében és szakmai felkészültségében maximálisan megbíztam” - indokolta az ellenőrzés hiányát Krajcsovics, azonban a Hetek megkeresése nyomán „rá kellett jönnöm, hogy ez az elfogulatlanság ebben az esetben nem áll fenn”. 
A Bács-Kiskun megyei óvodák, iskolák és önkormányzatok a Pedagógiai Intézet időközönként megjelenő hírleveléből értesülhetnek majd az előadás jegyzékből való törléséről.