Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Ipari forradalom

A Mazda RX-8 vásárlói minden bizonnyal olyan műszaki érdeklődésű emberek lesznek, akik vásárláskor érzelmi alapú döntéseket is hoznak, de nem kívánnak több tízmilliót költeni autójukra. Az RX-8 intelligens motortechnikájával, egyéni formavilágával igyekszik is megfelelni ezeknek az elvárásoknak.

Az RX-8 négy ajtóval rendelkezik, középről nyíló elrendezésben. Ez azt jelenti, hogy egyáltalán nincs B oszlop, ezért a hátsó ajtókat robosztus acélcső-merevítéssel látták el, megfelelő védelmet biztosítva oldalirányú ütközés esetére. Egyébként a középről nyíló ajtókat mintegy száz éve alkalmazzák már, hogy könnyebb legyen a beszállás hátra. Az új Mazda sziluettjét a gyár formatervezői hasonlóan rajzolták meg egy atléta feszült, start előtti várakozásához. Az alkalmazott Wankel-motor forgó dugattyújának formája visszaköszön a motorháztetőn, az első fejtámlákon, valamint a hátsó ködlámpákon is. Az ülések kifejlesztése során több ergonómiai tanulmány készült, többek között a vezető és az utas testtömegéből adódó nyomás elosztásáról az ülőpárnán és a háttámlán.

A hátsó üléseket nem csupán kisgyermekek számára tervezték, két felnőtt számára elegendő, sőt kényelmes a hely. A 290 literes csomagtér ebben a kategóriában nagynak számít, pótkereket viszont ne is keressünk, az autóhoz csak abroncsjavító készletet adnak. A pilóta előtti műszeregység közepén a fordulatszámmérő uralkodik, melynek maximális értéke tízezer fordulat/percet mutat, és csak kilencezres értéknél éri el a piros mezőt. Nagyteljesítményű motorkerékpárokban lehet ilyet látni, hétköznapi autók nem is bírnak ki ilyen terhelést. Az RX-8-asban a Mazda új fejlesztésű, 2x654 köbcentiméteres, vízhűtéses Renesis-Wankel motorja dolgozik, melynek konstrukciója alapvetően különbözik a hagyományos motorokétól.

 Az alapkivitel 192 lóerőt teljesít hétezres fordulatszámnál, átlagfogyasztása 10,8 liter, a 6 decivel nagyobb fogyasztású, erősebb változat már 231 lóerős 8200/perces fordulatszámnál. A gyorsulás 7,2, illetve 6,2 mp 100 km/h-ra, mindez turbófeltöltő nélkül, nem is rossz egy 1,3 literes motortól. A motor kis mérete lehetővé tette, hogy azt a jármű első tengelye mögé szereljék, mely által sportos vezetéskor is abszolút neutrálisan viselkedik az autó. Az RX-8-ban öt vagy hatfokozatú manuális váltó közbeiktatásával rövid kardántengely hajtja a hátsó 18 colos kerekeket. A Renesis hangja alacsony fordulatszámon alig hallható, gázadáskor viszont erőteljessé válik, melyet minden sportautó-vezető szívesen hallgat. Az 1330 kilogrammos autót elöl-hátul 303 mm átmérőjű belső hűtésű tárcsafékek lassítják, nem is akárhogyan! A 100 km-ről mért féktávolság 36 m, mely érték megközelíti a szériagyártású autók között világelső Porchét. Az RX-8 fejlesztésében fő szempont volt a legmagasabb fokú biztonság. Már az alaptípusban is blokkolás- és kipörgésgátló, dinamikus stabilitásellenőrző, részlegesen önzáró differenciálmű és nyolc légzsák vigyáz az utazókra. Az RX-8 minden bizonnyal átrendezi majd a hazai sportautópiacot, hisz 7,5 milliós áron ilyen erős és igényes műszaki kuriózumot egyetlen márka sem tud ajánlani. Hazai értékesítése várhatóan szeptemberben kezdődik el.