Vissza a tartalomjegyzékhez

Tóth Zsuzsanna
Bronxi mese

Ralph Lauren kreációi a jólétről szőtt amerikai álmot testesítik meg. A cowboyok és a farmerek mítoszát életre keltő Lauren közel negyven éve töretlen tekintéllyel a világ élvonalbeli divattervezőinek egyike. Ruháit és illatszereit úgy tervezi meg, hogy azok a maradandóságról alkotott ábrándjait messzemenőkig kielégítsék.

Ralph Lifschitz orosz emigráns szülők legkisebb gyermekeként született meg 1939. október 14-én, New York Bronx negyedében. A kis Ralph sokat mesélt környezetének arról, hogy egyszer ki fog törni a szegénységből és sok-sok ember megismeri majd nevét. Milliomos akart lenni, mint a legtöbb kölyök Bronxban. Valóban az is lett! Pályája elején a Brook testvéreknél szorgoskodott, ahol elleshette a szakma minden fogását. Brookék az iskolai ruházat úttörői voltak, akik „amerikanizálták” az elit lovaspóló európai játékosai által használt legombolható galléros inget. Lauren huszonnyolc évesen alapította meg saját cégét, mely a jól csengő Polo nevet kapta. Első komoly sikerét széles nyakkendőjével, a kipperrel aratta. A nyakkendőhöz azonban még dukált a hozzá illő öltözet is! Gyorsan kölcsönkért 50 000 dollárt és elkészítette a kipperhez passzoló Gatsby-ruhákat, melyeket a huszas és a harmincas évek stílusa ihletett meg. Természetesen azonnal visszafizette adósságát, sőt innentől kezdve olyan lendületet vett az élete, mely azóta is a csúcson tartja és sikeressé teszi évről évre.

„A divat, mint életmód” stílus meghonosítójaként nemcsak ruhát és illatszert, hanem cipőt, bőröndöt, lámpát, ágy- és asztalneműt, üvegárut, cserépedényt, bútort, sőt falfestéket is kínál vevőinek. Néha visszatér egy-egy régi kor vonzó ábrándképéhez, amelyet a modern világ számára kiszínez és romantikussá tesz. Szívesen idézi fel az angolos, vidéki tölgyfaházas stílust, ahol hatalmas festmények díszítik az ódon falakat. De ugyanilyen otthonossággal mozog a western vagy a sportos világban is. Filmekhez szintén tervezett ruhákat: Diane Keaton Annie Hall-féle külsejének ő a szülőatyja. Senki se gondolt arra, hogy a film bemutatása után nők ezrei akarnak majd ugyanolyan zakót, nadrágot, inget, mellényt és kalapot hordani, mint Annie Hall. Akarva-akaratlan stílus teremtődött, mely még mindig rendkívül népszerű a tartós, klasszikusabb vonalak kedvelőinek körében.

Robert Redford ruhája A nagy Gatsbyben is az ő „gyereke”. Mindezen sikeres megmérettetései után nem maradt el a jutalom! 1970-ben elnyeri az amerikai divatkritikusok Coty-díját, majd 1981-ben Londonban megkapja a hírességek Coty-díját. 1992-ben az Amerikai Divattervezők Tanácsa életműdíjjal tünteti ki, 1997-ben pedig az év legjobb férfiruha-tervezőjévé kiáltja ki ugyanez a Tanács. Legnagyobb életművének azonban a családi „kupaktanács” által adományozott „díjat” tartja, melyet felesége és három gyermeke „ítélt oda” neki harminchat évi boldog együttlét elismeréseként. Nyilatkozataiban lépten-nyomon büszkélkedik családjával, hiszen - mint mondja - alapvetően ez a stabil és kiegyensúlyozott háttere tette és teszi lehetővé, hogy zavartalanul alkothasson. Van is hol alkotnia, hiszen öt gyönyörű ház és évente több mint egy milliárd dollárt jövedelmező divatbirodalom „inspirálja” Laurent újabb célok felé. Hatvannégy évesen ereje teljében érzi magát és jelenleg „végső álma” megvalósításán dolgozik fáradhatatlanul. S hogy mi ez az álom? Egyelőre még szakmai titok, de egy biztos: ismerve szívósságát és akaraterejét, neki ez is sikerülni fog!

Illat - minta - házasság

Első illatszereit, a Laurent és a Polot, 1978-ban indította el feleségével közösen. A Lauren friss, gyümölcsös-virágos női illat, melyet áthat egy kellemes hűvösség. A vidéki házakhoz és tájakhoz való vonzódásának első parfümös megnyilatkozása. Amikor süt a nap, a gyümölcsfák virágoznak, az aprójószágok gágognak és kotkodálnak az udvaron, mi pedig egy árnyas verandán kényelmes karosszékünkben olvasgatunk - ezt a falusi idilli hangulatot, melyet nagyon szeret Lauren, örökítették meg az alkotók. A Polo férfiak számára készült, mely egy olajos-gyantás jellegű parfüm. Az érdes gyapjúszövet és a bőr illatát idéző nedűt lapos flaskában árusítják. Mindkét illat azonnal berobbant a köztudatba és Lauren klasszikusaiként tartják számon. A Chaps (1979), a Tuxedo (1979) és a Safari (1990) élénk jellegűek. A Safari for Men divatos üvege és a rajta levő fémcímer azt a képzetet kelti, mintha az illatszer használója a harmincas évek gazdag világutazója lenne. A Safari külső megjelenése is igazolta, hogy Lauren „életmód-kreációi” meghatározott korhoz, helyhez és életvitelhez kötődnek. A Polo Sport és a Polo Sport Womannel (1996) a sportos életvitelt és ruházatot kívánta előtérbe állítani. Mind a férfi, mind a női változata egy nemes, élénkítő illat, mely sokáig megmarad bőrünkön. A Polo Sport Woman a sportot és az egészséget fontosnak tartó hölgy illata, aki mindig talál időt arra, hogy elernyedt izmait felfrissítse egy jóleső futással (mondjuk a Margitszigeten), vagy kondizással egy színvonalas fitneszteremben.

Ha edzés után a Polo Sport kiegészítőivel - tusfürdő, testápoló - „megjutalmazzuk” bőrünket és kitartásunkat, a tengeri moszatot és algát tartalmazó készítmények azonnal kellemesebbé teszik közérzetünket. S mindezek „koronájaként” fújjunk magunkra bőven a parfümből; meggémberedett tagjaink újra erőre kapnak, és munkánk során fittebb életérzéssel ülünk számítógépünk elé (ha történetesen azon dolgozunk), hogy még jobbat, minőségibbet produkáljunk. Nézzük meg, milyen összetevők gondoskodnak a hűsítő, megnyugtató hatásról! Fejjegye a vízimenta, a csobormenta, a citrusfélék, a narancsvirág, az eukaliptusz és a dinnye keveréke. Szívjegyében a pipacs, a frézia, a liliom, az ilang-ilang, a gyömbér és a szerecsendió virágos-kesernyés jellegzetességei érvényesülnek. Bázisjegyében megtalálható a szantálfa, a cédrus és a pézsma (50 ml: 11 800 Ft). A Polo Sportot azoknak a merészebb sportolóknak szánták, akik hozzászoktak ahhoz, hogy erejük végső határáig hajszolják magukat. Rendkívül karakteres, fás-fűszeres illat, mely nélkülözi a finomkodást és a gyengeséget. Használója igazi férfi, aki kifejezetten egy vezető típus; aki az élet „viharaiban” megállja helyét és jó döntéseivel kedvezően befolyásolja körülményeit. Felső rétege: fekete bors, bergamott, rózsafa, boróka, szerecsendió, koriander, menta. Középrétege: muskotályzsálya, indiai magnóliafa, ciprusfa, kardamon. Alapillata a szantálfa, a pézsma és a gyanta. Üvegén az amerikai zászló színei találhatóak, mely összeállítás Lauren kedvenc színkollekciója. Az illat borotvahab és after shave formában is kapható. Mindkettőt bőrápoló anyagokkal gazdagították: a menta, a citrus és az eukaliptusz hűsít, frissít és megnyugtatja az irritált bőrfelületet; a bennük lévő glicerin hidratál, az Aloe Vera pedig gyulladáscsökkentő hatással bír (75 ml: 11 700 Ft).

Az 1999-ben megjelent Romance-ban Lauren összegezni kívánta mind azt a tudást és életfelfogást, mely fő irányvonalat képzett munkásságában. Ez az illat bizonyos fokig az ő ars poeticája is: egy szerelem, mely élete végéig tart. Felesége és a munkája - ez a két „nagy szerelem” kíséri őt évtizedek óta, melyektől (mint mondja) a világ minden kincséért sem válna meg. Ha beleszippantunk a Romance-ba, valóban elhisszük neki, hogy nem egy olcsó üzleti trükként veti be a szerelemről szóló nemes szólamokat. Sőt, mi is újraértékeljük ezt a csodálatos és kivételes életérzést, a sírig tartó elkötelezettséget. Fejjegye: gyömbér, licsifa, körömvirág, frézia, kamillaolaj, rózsa. Szívjegye: liliom, fehér ibolya, paradisone, lótuszvirág. Bázisjegye: pacsuli, tölgymoha, bőr, pézsma, egzotikus fák (50 ml: 14 900 Ft). Férfi változata a Romance Men, melyben a szerelem időtlenségéről a következő összetevők gondoskodnak: pisztácialevél, mandarinhéj, kardamon, jéglevendula, kínai gyömbér. Középréteg: wacapou, zeller, tigrisliliom, bazsalikom, sáfrány. Alapillat: fenyő, pacsuli, pézsma, fehér tölgy (50 ml: 13 400 Ft). Tavaly dobta piacra a Glamourous néven befutott elegáns, virágos- fűszeres illatát, melybe Lauren megpróbálta „belerejteni” a női szépség és báj esszenciáját. S hogy ez mennyire sikerült neki? Ha beleszagolunk a vízililiom, a tubarózsa, a gyömbér, a vetiver és a pézsma által összekevert kompozícióba, a szépség és a kellem egy csipetjéből fogunk részesedni. De álljon itt Lauren képzete, melyet a Glamourous keltett benne! „A szépség, a báj fogalma nehezen meghatározható; leginkább egy érzés, egy aura, melyet személyiségünk, stílusunk és mozgásunk keltenek életre. Egy nő ugyanolyan sugárzó tud lenni egy kopott farmerben, mint egy estélyi ruhában. A Glamourousszal ezt a kisugárzást igyekeztünk felerősíteni.” (50 ml: 15 900 Ft).

Legfrissebb férfiillata, az idén megjelent Polo Blue. A kék szín domináns szerepet kapott az illat „mondanivalójában” és a csomagolásában is. „Mint a stílus, a szín is meg tudja változtatni az ember érzéseit és viselkedését. A kék szín rám mindig nagyon megnyugtató hatással van. Olyan érzést kelt bennem, mint amikor ülök az óceán partján és nézem a kék eget, vagy mikor legkényelmesebb farmeromat hordom” - vallja Lauren. A Polo Blue férfi kedvenc színe a kék, mert a végtelen ég szabadságára emlékezteti; a kék tenger friss levegőjének pezsdítő fuvallata érinti meg az illat kifújásakor. A sárgadinnye, a görögdinnye, az uborka és a mandarin zamatával fűszerezték be fejjegyét. Vigyázat! Ezeket a gyümölcsöket most nem esszük, csak érezzük. Szívjegyében a bazsalikomos verbéna, a zsálya és a muskátli „virágzik”. Bázisjegyébe a szarvasbőrt, a mohát, a borostyánt, a pacsulit és a valódi pézsmát érlelték össze (75 ml: 12 800 Ft).