Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Fejünk felett kék az ég
Nyitott tetejű újdonságok tesztje

A nyitott tetejű autók világa olyan embereknek való, akik szeretik, ha a menetszél egész személyiségüket felborzolja. Légkondicionáló és fodrász egyaránt feleslegessé válik, csak egy dolog számít: fejünk felett kék az ég.


C3 Pluriel: a legjobban variálható, és családbarát is Fotó: Citroën-presse

Citroën C3 Pluriel: az átváltozóművész

Bizonyára mindenki látott már tengerből kiszökellő delfint. Nos, a C3 Pluriel (jelentése: többes szám) sziluettje tökéletesen idézi ezt a játékosságot. Úgy látszik a Citroën egyre inkább az avantgard gyökereiből táplálkozik, miután néhány uniformizált modellje nem hozott piaci sikert. A Plurielben a nagyméretű szélvédők, a „B” oszlop hiánya és a magasított ülések hamisítatlan panoráma kilátást nyújtanak. Az utasok védelme érdekében erősített acélcsövek kerültek beépítésre a szélvédőkeretbe és a két hátsó fejtámla vázába. Egyébként a hátsó traktus sem törpéknek készült, két felnőttnek is bőséges a hely. Vezető és inaktiválható utasoldali, két oldallégzsák, valamint blokkolásgátló erősíti a biztonsági arzenált. A rendkívül sokoldalú Pluriel zárt tetős kialakításban 266 literes csomagtérrel rendelkezik. A jó hang- és hőszigetelésű, többrétegű vászontető - amely besüllyeszthető a csomagtartó aljába - motorosan és tekerő gombbal is gyorsan nyílik. Klausztrofóbiások tovább javíthatnak állapotukon az egyenként 12 kilogramm súlyú tetőívek leszerelésével. Végül a hátsó üléstámlák és a csomagtérajtó lehajtásával 180 cm hosszú, tökéletes sík felületet kapunk, máris kész a „Spider Pick-up”. A Pluriel jelenleg 1,4 és 1,6 literes benzines motorral kapható. Mi az erősebbik, 107 lóerős változatot próbáltuk ki, amely 11,6 másodperc alatt gyorsult fel százra. A 16 szelepes, 147 Nm nyomatékú motor nagyszerű társa az ötfokozatú, félautomata szekvenciális sebességváltó, a kormány mögött elhelyezett karokkal lehet magasabb vagy alacsonyabb sebességfokozatba kapcsolni. 
Nem kell többé a kuplungpedált működtetni, mert nincs is. Van viszont kocsiponyva, mellyel meg lehet védeni a tetőívek nélküli gépkocsit az esőtől. A Pluriel árát nagyon jól kalibrálták be, 
3 millió 960 ezer forintért egy sokoldalú, hamar megszerethető autót kapunk.

Ford Streetka: a vagány 

Az idén százesztendős megalakulását ünneplő Ford Motor Company egy nem mindennapi modellel lepte meg vásárlóit. A Streetka szemet-lelket gyönyörködtető karosszériáját a Ghia Studio álmodta meg, gyártása az ugyancsak olasz Pininfarina műhelyében történik. A kormány fixen rögzített, ezért az ideális vezetési pozíciót a magasságban is állítható, jó oldaltartású sportüléssel állíthatjuk be. Nemcsak dizájn, hanem fontos biztonsági elem is a fejtámlák mögötti polírozott bukócső. Biztonságérzetünket tovább növeli a két első és két oldalsó légzsák, valamint a blokkolásgátló. A 16 colos könnyűfémkerekek mögött elől tárcsa, hátul dobfékek láthatók. A gépháztető alatt 1,6 literes, 95 lovas, hengerenként kétszelepes motor található, amely 12,1 másodperc alatt gyorsítja százra az 1061 kilogrammos roadstert. A sportosra hangolt kipufogó brummogása zene a füleknek, az erre érzéketleneket CD-s rádió szórakoztatja. A Streetka vászonteteje egyszerűen, de kézzel nyitható, hátránya, hogy ezt kizárólag álló helyzetben tehetjük meg. Előny viszont az ebben a kategóriában méretesnek számító 214 literes csomagtér, valamint, hogy nagyobb sebességnél sem tapasztalható kellemetlen szélzaj a huzatmentes utastérben. A Streetka „Trend” alapkiviteléért 5 millió 229 ezer forintot kérnek.


Ford Streetka: egy jubileumi modell remek formában Fotó: Ford Media

Smart roadster - coupé: a spártai

Ha kicsi a motorod, csökkentsd az önsúlyt elv alapján épült Smart a vezetés élvezetére született. A Mercedes-Benz gyámsága alatt lévő aprócska roadster a forma, a funkció és a gazdaságosság egysége. 120 centis magasságával a legoautókat idézi, pedig a játékos külső komoly műszaki tartalmat takar. A háromhengeres, 698 köbcentiméteres motorka teljesítményét turbófeltöltővel tornázták fel 82 lóerőre. A hatfokozatú, kézzel is kapcsolható automata váltó a hátsó kerekekhez továbbítja a motor 110 Nm-es nyomatékát. A hatás nem is marad el, a mindössze 815 kilogrammos autó 10,9 másodperc alatt gyorsul fel százra, városi fogyasztása 6,4 liter, az országúti pedig 4,3 liter száz kilométerenként. A Smartban alapfelszereltség a blokkolás- kipörgés- és kitörés gátló, valamint a Mercedesekben is megtalálható Cornering Brake Control rendszer, amely a kanyarokban akár kerekenként is eltérő mértékben adagolja a féknyomást. A hagyományos, elől tárcsa - hátul dobfék együttes érdekessége, hogy a fékpedálról való lelépés után még 0,7 másodpercig rögzíti a kerekeket, meggátolva az autó visszagurulását. A szinte földmagasságban lévő ülésekben nem egyszerű helyet foglalni, ennél csak a kiszállás nehezebb, főleg egy kiadós étkezés után. Az ajtók felett két darab, egyszerű mozdulattal kiemelhető tetőív van, melyet az első csomagtartóban tárolhatunk. Az akár menet közben is működtethető elektromos vászontető tíz másodperc alatt nyílik ki. A hátsó csomagtartó 189 liternyi űrtartalma elfogadható, elfeledkeztek viszont az utastéri apró tárolórekeszekről. Van viszont egyedi dizájn, turbó nyomásmérő óra, két első légzsák, és a felboríthatatlanság érzése. Van rá 6 millió 90 ezer forintjuk?


Smart roadster: a vezetés élményére összpontosít Fotó: Daimler-Chrysler Media


Kabrio vagy roadster?

Kabriolet: a kabrioleten azokat a nyitott tetejű autókat értjük, amelyek egy zárt kocsiszekrényű változattól erednek, 4-5 férőhellyel viszonylag nagyobb csomagtérrel. A komfortos menettulajdonságok miatt akár családi autók is lehetnek. 
Roadster: kicsi és kétüléses sportkocsik erőteljes motorral, kemény hangolású futóművel. A szűkös utastér spártaibb komfortot biztosít, a csomagtartó jelzésértékű. Az ilyen autók élettere a sok kanyarral tarkított hegyi szerpentinek.