Vissza a tartalomjegyzékhez

Tóth Zsuzsanna
Romantikára szabva

A torinói születésű Marie Adélaide Nielliben már gyerekkorában kifejlődött a divat iránti lelkes érdeklődés; kislányként cuki kalapokkal és miniatűr kiegészítőkkel lepte meg családját. Rokonai közül talán senki nem gondolt arra, hogy neve egyszer Nina Ricciként vonul majd be a divattörténelem nagyjai közé és évtizedekre kezébe veszi elődjei megtisztelő stafétabotját.


Nina és Robert Ricci 

 Az 1883. január 14-én napvilágra jött aranyos kis babát negyvenhat évvel később már ott láthatjuk híres fehér Cadillacjében, ahogy Párizsban száguldozik, vagy instruálja a négyszázötven varrónőből álló csapatát, vagy éppen kedvenc illatának megszületésénél bábáskodik. Vajon mi adta neki a lelki erőt ahhoz, hogy tizenkét évesen otthagyja a szülői házat és nővérével együtt Franciaországba menjen? Milyen vágy és akarat fűtötte ilyen fiatalon, hogy beálljon egy varrónő tanoncának és éjt nappallá téve a tű és a cérna társaságában töltse „legszebb éveit”?! Tehetsége, sőt zsenialitása tették nyughatatlanná. Saját elmondása szerint csak akkor volt boldog, ha a fejében cikázó ötletek testet öltöttek, és művével valakinek örömet szerezhetett. Tizenhét évesen már egy Monte Carlo-i ruhakészítő-műhelyt vezetett, öt év múlva pedig Párizsban helyezkedett el, ahol főtervezőként dolgozott. Luigi Ricci ékszerésszel kötött házassága után 1905-ben megszületett fiuk, Robert. Férje sajnálatos korai halála még szorosabbra fűzte anya és fia kapcsolatát. Együtt hozták létre 1932-ben Nina saját Haute Couture Házát Párizsban, a rue Capucines 20. szám alatt. Saját kis területén végre úgy alkothatott, ahogy mindig is elképzelte álmaiban!

Kialakította a maga külön birodalmát, sajátos ízlésvilágának megfelelő műhelyekkel, munkatársakkal és vevőkörrel. A Maison Raffin divatházban eltöltött húsz év tapasztalatai nem tűntek el nyomtalanul életéből. Ruhái gyönyörűek, divatosak és fiatalosak voltak, de sohasem túl merészek. Az akkori „nagymenő” Schiaparelli-, vagy Lanvin-ruhák árainak mintegy harmadába kerültek az ő modelljei. A minőséget és valódi értékeket kereső kispolgári vevőkör ezt igen nagyra értékelte, hiszen megfizethetőek lettek a „Ricci-ruhák” úgy, hogy közben mind anyagaikban, mind kivitelezéseikben egy magas nívót tükröztek. A kis fehér gallérokkal díszített új, friss megjelenési stílus szakértőjeként Madame Ricci a harmóniát és a kifinomultságot hangsúlyozta és soha nem adott teret a feltűnősködéseknek. Ravasz trükköknek tartotta a csillogó cicomákat, diszkrét és letisztult formái láttán a szakavatott szemek egyből felismerték: egy valódi nagyság emelkedésének lehetnek majd tanúi. Így is lett! Vevőköre pillanatok alatt óriásira duzzadt és szinte ostromolták, hogy az ő kézjegyét magán viselő kreációban feszíthessenek a szerencsések. Ragyogó szabász volt, akit szó szerint szobrásznak és építésznek tartottak. Ricci tudta, hogyan kell kliensei személyiségét hangsúlyozni. Azt vallotta, hogy a finom kelmékbe és kiegészítőikbe az emberi tekintet, mozdulat vagy akár egy sóhaj visz életet. Egyébként üres és semmitmondó tárgyaknak tartotta „segítőit”; szorgos és kreatív ujjai nyomán megteremtődött a nőiesség álomszerűen romantikus eszménye. Ez lett az igazi párizsi sikk!

 Természetesen illatkölteményekkel is ki akarta fejezni saját stílusát, ezért 1946-ban megalkotta első parfümjét és Coeur-Joie néven így kívánta megünnepelni a második világháború végét. A virágmintákkal maratott, középen üres kristályszívet formázó üveget az a Marc Lalique tervezte, aki két év múlva világhírnevet szerzett a L’Air du Temps nevű nagy klasszikus illat üvegének megkomponálásával. Tudatosan használjuk a „komponálás” szót, hiszen a csavart üveg tetején összefonódó galambpár és a kupolás madárkalitka formájú flakon igazi mestermunka lett. Nina Ricci szenvedélyévé vált a parfüm, melyről így nyilatkozott: „Az illat a léleknek szól, zene az érzelmek számára.” 1950-től tehetséges fiatal divattervezőket és illatkreátorokat hívott a Couture Ház folyamatos sikerének biztosításához. Nyolcvanhét évesen tért örök nyugalomra az egykori kis varrólány, akit a Becsületrend Lovagja Érdemrenddel tüntettek ki a francia elegancia terén nyújtott kitűnő szolgálataiért.

A nagy örökséget fia vitte tovább, akinek vezetése alatt tovább erősödött és kiterjeszkedett, sőt világméretűvé vált a Ricci-ház. Robert hű maradt édesanyja szellemiségéhez, cégük fejlődésének hajtóereje a vevők felé való nagyfokú tisztelet és udvariasság maradt a nagy alapító halála után is. Az emberek szívesen időztek üzleteikben, hiszen minden a „kedves vevő körül forgott”. „A hölgyeket meg kell szépítenünk, fel kell emelnünk őket, hogy gyönyörűbbé tegyük életüket. Ruháink és illataink tükrözzék személyiségüket és idomuljanak karakterükhöz. Mi nem erőszakolhatjuk senkire se elképzeléseinket, de gyengéden inspirálhatjuk őket ötleteinkkel.” - vallotta Robert, akit már fiatalon magával ragadott édesanyja folytonos alkotóvágya. Tisztelete jeléül parfüm formában is halhatatlanná tette Ninát. Az egzotikus virágillatú, fás, gyümölcsös komponensű Nina 1987-ben jelent meg, és az Opéra Garnier-ban indították útjára egy nagyszabású gálaesttel. A ciprusos Fille d’Eve és a könnyű Fleur de Fleurs előremutatóan sejtetni engedték: a Ricci parfümök végérvényesen megvetik majd lábukat a világ kozmetikai talaján, sőt későbbi illataikkal már mély gyökérrel fogják behálózni a szépségipar ezen ágát. Valódi nemes „hajtás” nyilatkozott meg az 1948-ban megjelent L’Air Du Temps-ban. Az „idők szellemisége”, vagy „az idők hangulata” hűen tükrözi azt a szándékot, mely a névadó urakat vezérelte: a háború utáni időszak örömére és derűlátására akarták felhívni a nagyérdemű figyelmét. Az üvegen trónoló galambpár a békét és a harmóniát hivatott szimbolizálni. Sőt egy olyan életfilozófiát is ki akart fejezni, mely ellentétben állt a kor agresszív hangulatával. Egy zavaros, arrogáns és felfordulással telt évtized után az emberek vissza akartak térni az őszintébb, belső értékek felé és elveszett nyugalmuk után áhítoztak. Tisztább erkölcsiség, az örömök keresése, és igény a maníroktól mentes, nyílt érzések iránt - ez volt a L’Air Du Temps gondolatának forrása. Azonnal „szárnyra kapott” a galambpár és repült, repült túl az Atlanti-óceánon, ahol a legjobban eladott francia parfümként megkapta az ún. „Örök Siker Díjat”. Felmérések bizonyítják, hogy az egyik leggyakrabban eladott illat földünkön. S hogy mi a maradandóságának titka? Talán az összetevők mesteri „kikeverése”, vagy pazar üvege, vagy az, hogy „felvéve” diszkrét kísérőnk marad egy egész napon át? Ha lehetőségünk adódik beleszippantani ízébe, azonnal megértjük a titok nyitját és „illattoplistánkon” valószínűleg egy igen előkelő helyezést fog kapni ez az íriszjelleggel „megspékelt” parfüm-ritkaság. Felső rétege: bergamott, szegfű, rózsa. Középrétege a gardénia, a jázmin, a rózsa és az ilang-ilang. Alapillata a pézsma, a nőszirom és a szantálfa (30 ml: 10 990 Ft).



1994-ben a piros ribiszke, a nap hevítette őszibarack és az érett kajszibarack, valamint a szagos bükköny domináltak, mikor létrehozták a Deci Delá modern, gyümölcsös-virágos illatát. Fiatal nőknek szánták a két év múlva megjelenő Les Belles De Riccit, mely könnyed játékossággal telt eau de toilette formában került a parfümériák polcaira. A nagy kirukkolásra mégis 2001-ben került sor, amikor még a szakmát is meglepte az az elsöprő siker, melyet a Premier Jour hozott a cég számára. Már maga a neve is érdekes képzeteket kelt: megújulást, újrakezdést, reneszánszot sugall. Az első nap, az eredet, a kezdet; egy pillanat, mikor valaki esélyt kap a megújulásra, hogy tiszta lappal kezdhesse életét. De utal az emberi kezdetre is, egy letűnt korszakra. Arra az édeni állapotra, mikor még ember embernek nem volt a farkasa, mikor még nem volt „trendi” a gyűlölködés és az egymásnak keresztbe tevés. Amikor még tiszta, nemes gondolatok és érzések állandó atmoszférája lengte körül az embert. A Premier Jour kicsit erre a paradicsomi korszakra emlékeztet. Ha megízleljük a sárga mandarin, a harmatos gardénia és a fehér orchidea együttes illatát, újra rájövünk: mennyire jobb dolog szeretni az embereket, támogatni őket céljaikban és melléjük állni életük nehezebb-könnyebb periódusaiban. E „jobbító szándékú” illatban megtalálható még a borsókavirág, a fehér cukrozott mandula, az indiai szantálfa, a pézsma és a St. Lucie nevű cseresznyefa (30 ml: 11 190 Ft). Pár hete jelent meg nyári változata, a Premier Jour D’Été. A rózsaszín bors, a menta, a narancsvirág, az ánizs és a gardénia a kékellő tenger illatát és a hullámok robaját idézik. A nyári utazások idején itthon maradtaknak sem kell többé szomorkodniuk, hiszen az Étének köszönhetően egy pillanatra máris ott „teremhetünk” - igaz, csak képzeletben - hőn áhított tengerpartunkon, és élvezhetjük a víz morajának megnyugtató hatását (100 ml: 11 690 Ft). Férfiak számára készítették el a Memoire D’Homme névre keresztelt illat-családot, melyben az eau de toilettől kezdve a tusfürdőig minden kiegészítő megtalálható. A „férfi emléke” egy romantikus generáció illata, mely a költői, kifinomult „Nina Ricci nő” méltó társa. Elegancia, nagylelkűség és figyelmesség jellemzi, aki elraktározza emlékezetében az egyedülálló és különleges pillanatokat. Összetevői: grapefruit, bengáli gyömbér, citromfa, szerecsendió, édesgyökér, kék cédrus, balzsam, ámbra, gyanta és az opolin. (60 ml: 10 690 Ft)