Vissza a tartalomjegyzékhez

Kerezsi Katalin
Többet ésszel

A seniorok - amikor még juniorok voltak - valószínűleg mindannyian sportoltak. Aztán a hölgyeknél jöttek a gyerekek, a férfiaknál jobb esetben az asszony főztje, s harmincöt év felett egyre reménytelenebbnek tűnik a helyzet, hogy visszataláljunk az aktív mozgáshoz. Pedig lehetséges, csak most a munka a fejben kezdődik, és a fokozatosságra épül.

Két-három évtizeddel ezelőtt, amikor az említett korosztály, tehát a harmincöt év felettiek fiatalabbak voltak, valóban nagyobb kultúrája volt a rendszeres sportolásnak, különösen a csapatjátékoknak. Aztán eljött az „ülve-száguldás” kora, s ez bizony nagy kihívást jelent az emberi szervezet számára. Mivel hazánk kis települései, de még a nagyobbak sem rendelkeznek megfelelő számú és minőségű sport- és szabadidős létesítményekkel, uszodákkal - tehát mindazzal, ami az aktív pihenéshez, egészséges életmódhoz, és a betegségek megelőzéséhez szükséges -, ezért azzal kell beérni, ami rendelkezésünkre áll, és ehhez idomulva kialakítani sportéletünket.
Elhatározás: Talán a legnehezebb feladat. Fontos, hogy a változás a fejben kezdődjön. Hiszen olyan messze kerültünk attól a gyors, erős, csinos önmagunktól - meg persze attól a se nem gyors, se nem erős műembermodelltől, amely korunk szépségideálja -, hogy igencsak keresnünk kell az önbizalmunk csíráit, amelyek segítségével aztán beindulhat a berozsdásodott gépezet.
Fokozatosság: Ez legalább olyan fontos, mint az elhatározás. Tudomásul kell vennünk, hogy testünk már nem a régi. Elsősorban az ízületek és a gerincoszlop - a valószínűsíthetően megnövekedett testsúly miatt - különleges törődést igényel. Tehát kis mennyiségekkel, rövid intervallumokban kezdjünk dolgozni, kellő bemelegítéssel, fokozatos terheléssel.
Egy kis tudomány: Létezik a piacon olyan videokazetta, amellyel a kezdeti nehézségek leküzdhetők, és az ízületek sem sérülnek. Ha szorgalmasak vagyunk, nap mint nap időt szánunk rá, a siker nem marad el. Javul a közérzet, a teljesítőképesség. Ebben a témában az egyik legjobb a Duci Tréning Norbival. Utána persze jöhet a foci, a kosár, a futás, de ezekkel kezdeni nem tanácsos.
A hölgyeknek ebben a korban a medencealapi izmok edzésére is érdemes időt fordítani. Mivel ez a kérdés rengeteg nőt - gyakorlatilag mindenkit, aki szült gyermeket - érint, jó, ha tudatosítjuk, hogy ezen a területen is szükséges az edzés, mert később igen kellemetlen betegségekhez vezethet ezeknek az izmoknak a megnyílása. S ha ehhez egy jó kis szökdellésekkel tarkított aerobik óra társul - többet árt, mint használ. Ebben a témában Kriston Andrea dolgozott ki egy olyan módszert - intim torna néven -, mellyel figyelemre méltó eredményeket ér el. Vigyázat! Őt is hamisítják!
Táplálkozás: Ugye tudják, mit akarok mondani?! Szerintem az elméletet mindannyian ismerjük… Sok zöldség, sok gyümölcs, sok folyadék, minimális szénhidrát (kenyér, édesség), sovány szárnyas, hal.
Társaságban könnyebb: Mivel az embernek ebben a korban ezer egyéb, és láthatólag fontosabb dolga akad, ajánlatos, ha legalább ketten megegyeznek, hogy együtt, csapatban sportolnak. Szem előtt tartva a fokozatosság elvét: egyszerűtől a nehezebb felé haladva.
Seniorok figyelem! Életünknek talán leghosszabb szakaszát jelenti ez az állapot. Nem mindegy, milyen hosszúra nyújtjuk, és milyen minőségben töltjük el. Próbáljunk meg mindannyian rendszeresen gyalogolni, túrázni, tornázni, úszni, egy profi oktatóval mozogni - bármit, amitől jobb lesz a közérzetünk és napi életünk. Frissebbek, fittebbek, egészségesebbek leszünk otthon és a munkahelyünkön egyaránt. Érezzük magunkat jól a bőrünkben! Nem felejtkezve el arról, hogy azzal, ha lényegünket ízlésesebb, tartósabb csomagolásban tartjuk, mind magunknak, mind környezetünknek örömet okozunk.