Vissza a tartalomjegyzékhez

Tóth Zsuzsanna
Szépséges sikersztori

Elizabeth Arden 1878-ban, Torontóban született szegény ír bevándorló szülők ötödik gyermekeként, Florence Nightingdale Graham néven. Abban az időben a nők általában a tanítónői és a kórházi ápolói állás között választottak élethivatást. Florence ápolónői tanfolyamra jelentkezett, de mivel irtózott a vér látványától, a kórtermek helyett laboratóriumi állásban helyezkedett el. Gyógyszerészeknek segített orvosságokat és gyógyszereket készíteni. Harmincéves korában elutazott New Yorkba „szerencsét próbálni”, ahol azonnal magával ragadta a metropolisz nyüzsgése, az autók és az elegáns hölgyek látványa. Egy kozmetikai szalonban kezdett el dolgozni. A szépségipar berkeiben hamar megmutatkozott a szakma felé való kivételes tehetsége és kreativitása. Gyógyszerész barátnője receptjeit felhasználva 1910-ben megnyitotta a Fifth Avenue-n saját üzletét. A helyiségeket sötét rózsaszínűre mázoltatta, a bejárati ajtó pedig lakkvörös színt kapott. Úgy gondolta, hogy ha az autók megállnak a piros lámpánál, az emberek akaratlanul is megállnak majd az ő piros ajtajánál. Ötlete telitalálatnak bizonyult! Így született meg a híres Red Door szalon New York legelőkelőbb és legelegánsabb sugárútján. 

Mind külsőségeiben, mind belső tartalmával méltán beleilleszkedett abba a környezetbe, ahol minden a minőségről, a luxusról és a kényelemről szólt. Felvette az Elizabeth Arden nevet, mely fokozatosan elindult egy maradandóan tündöklő pályán. Hamarosan New York híres és gazdag asszonyai keresték fel üzletét, ahol - bőrbarát anyagainak köszönhetően - kedvükre szépülhettek a mindennapok rohanásai után. Elizabeth Arden nagy újítása az volt, hogy először egyesítette a szépségipar ágait. Mindent egy helyen! Tetőtől-talpig kényeztette hölgyvendégeit az arckezelés, fodrászat, manikűr, pedikűr és a masszázs jótékony hatásaival. Vallotta, hogy minden nőnek joga van szépnek és természetesnek lenni. Elsőként nyitott meg vidéken olyan gyógyfürdőt és szállodát, ahol akár több napig is élvezhették a hölgyek a legkülönfélébb szolgáltatásokat. 

Az Elizabeth Arden védjegy, márkanév lett, sőt szinte státusszimbólummá vált. Sorra nyitotta meg szalonjait, óriási nemzetközi birodalommá nőtte ki magát a Fifth Avenue-i kis üzlet. Párizsban, Londonban, Amerikában, a világ nagy városaiban, ezen belül a legexkluzívabb környékeken, mindenütt ott díszelgett a rózsaszín belső és az élénkpiros ajtó. Ő volt az első, aki termékeire ráiratta saját nevét, kialakítva ezzel a „márka” fogalmát. Önálló rádióműsorában, hetente szépségápolási tanácsokat adott a nőknek. Járta a világot, sokat tanult Párizsban: hazatérve tanította és biztatta a hölgyeket a smink használatára. Újabb és újabb természetes alapú összetevőket használt készítményeiben; folyton újított, az éppen akkor aktuális leghatékonyabb módszerekkel készítette el krémjeit. 1925-re cégének forgalma évi 20 millió dollárra nőtt, öt év múlva ez a szám 80 millióra emelkedett. Száznyolc féle szépségápolási cikkel örvendeztette meg a különböző bőrproblémákkal bíró alanyait. 1966-ban, nyolcvannyolc éves korában halt meg. Utolsó leheletéig dolgozott, fiatalos energia feszítette. Hivatásszeretete vagy professzionális krémjei tették, nem tudni, mindenesetre simán letagadhatott harminc évet a korából. Közel a kilencvenhez, nem egy anyóka irányította a világméretűvé vált Arden-birodalmat, hanem egy erős akaratú, kitűnő szakmai és üzleti érzékkel rendelkező úriasszony.

Bőrünk barátai

Nagy hangsúlyt helyezett Arden a megelőzésre, hiszen ápolónői múltjának tapasztalatai ráébresztették arra, hogy a bőr felszíni és mélyrétegi problémái nem csupán genetikai forrással bírnak, hanem a helytelen táplálkozás és életstílus mellett az ápolatlanság következményeként gyorsulnak fel az öregedés és a petyhüdtség folyamatai. „Öt percet szánjunk bőrünkre a reggelből és az estéből! Meglátják, ezt a semmi kis időt százszorosan meghálálják majd bőrsejtjeink!” - tanácsolta rádióműsoraiban. Mindhárom bőrtípusnak készíttetett krémcsaládokat, melyek által az optimális tápanyagokhoz és vitaminokhoz juttathatjuk bőrünket. Reggeliztessük meg bőrünket a Jó reggelt szérummal és szinte érezni fogjuk, ahogy felső hámrétegünk, az irha és a bőralja elégedetten bekebelezi a friss „pékárut”. Bőrünk örömmel felfrissül majd a tizenkétféle gyógynövényből összekevert kapszulák szökőkútjában. Ahogy a sivatagi vándor rohanva kap egy hűsítő pohár víz után, úgy fogják sejtjeink fogadni a Good Morning Skin Serum-ot (15 ml: 9890 Ft). Éjszakára a mélyhidratáló Good Night’s Sleep Restoring-gal (50 ml: 13 990 Ft) mézesítsük, bocsánat, édesítsük meg álmunkat! A levendulát és mézkivonatot tartalmazó krém garantáltan feltölti a ráncokat és bőrfeszesítő hatóanyagának köszönhetően reggelre kipihentebbnek és frissebbnek érezzük majd magunkat. S ha mindezen „eledelek” mellett jókedvünkben egy kis „tortaszelettel” is meg szeretnénk ajándékozni bőrünket, a Skin Illumaniting Complex szérum (50 ml: 12 790Ft) tökéletesen megfelel erre a kivételes és ünnepélyes alkalomra. Sejtjeink ekkor tűzijátékot fognak rendezni tiszteletünkre és kis zászlójukkal körtáncot járnak majd boldogságukban, hogy megköszönjék gondoskodásunkat. S hogy miért lesz ez a nagy örömünnepély? A finom vonalak és ráncok láthatóan kisimulnak, bőrszerkezetünk átalakul, szó szerint megfiatalodunk.

Parfümária

Az emberi bőr rejtelmeit jól ismerő Arden természetesen saját illatait is megalkotta, hogy még kellemesebb érzetekkel halmozhassa el a hölgyeket. Alapkoncepcióját ezen a területen is érvényesítve, fényűző parfümökkel lépett a már visszajáró, lelkes közönsége elé. Az illatkreációk őshazájától, Párizstól kért ehhez segítséget. Megvásárolta a Babani cég amerikai jogait; francia parfümkészítőkkel összedolgozva, 1935-ben útjára indította a Blue Grass-t. Egy amerikai Párizsban! Ardennek köszönhetően az amerikai és a francia illatpaletta értékei ötvöződtek a Blue Grass-ban és évtizedeken keresztül a világ egyik legkelendőbb parfümje maradt. Ő is hangoztatta, hogy egy illat önmagában kevés, hiszen valódi „én”-je az emberen mutatkozik meg. Milyen igaza volt! Bőrünk pórusai mindig egyedi módon „lélegzik ki” az illatszemcséket. Ezáltal a standard illat is folyton átalakul. Minden bőr másként reagál egy adott illatra. Ami az egyik „parfümhordozón” káprázatosan „mutat”, elképzelhető, hogy a másik emberen furcsa pacsulinak hat. Illattanácsadók ezért azt javasolják, hogy pár napig teszteljük le magunkon kiválasztott „csemegénket”. Ha ránk is kedvezően hat, nem émelyít el és inspirál minket az illat, sőt még környezetünk is megjegyzi, hogy „mi ez a finom illat rajtad?”, érdemes hosszú távon használni kedvenc parfümünket. Természetesen öt-hat „dézsmálás” után orrunk telítődik az illatkavalkáddal. Ha egy kis pohár nyers kávéba beleszippantunk (ez a lehetőség már adott minden nagyobb parfümériában), szaglóérzékünk újra visszaáll a startvonalra és elkezdhetjük a kutatást.

Az 1989-ben megjelent Red Door illat formájában is halhatatlanná kívánta tenni a Piros Ajtós világot. Az Arden jellegzetes bejárati ajtójáról elnevezett parfümbe alaptónusként a kissé pikáns-fűszeres vetiver, az ámbra, a pézsma és a benzoin került. Középrétegének a jázmin, a gyöngyvirág, az orchidea, a narancsvirág, a liliom, a frézia és az ibolya adják meg a virágillat hatását. Felső rétege a rózsa és az ilang-ilang utánozhatatlan kompozíciója. (25 ml: 8000 Ft) 
S ha már a bejárati ajtókat megmintázták és bezárták egy parfümös üvegbe, miért ne tennék meg mindezt a kreátorok egy egész sugárúttal?! 1996-ban az Ötödik sugárutat is sikerült illattá transzformálni a Fifth Avenue-ben. Ez a modern amerikai illatszer sikkes, áramvonalas üvegét a manhattani felhőkarcolók ihlették. Ugye emlékszünk? Itt, New York legfőbb divatutcáján nyitott ki először Arden. Ha „megízleljük” ezt az elegáns parfümöt, első fújásra lehengerel minket a pompás fűszerekből, nemes fákból és virágokból álló atmoszféra. Igen, ennek az illatnak van egy nosztalgikus hangulata. Ha jártunk valaha New Yorkban és sétálgattunk széles utcáin, ez az illat visszahozza majd elénk a sietős emberek lépteit, az autók tülkölését és a lehetőségek hazája utáni vágyódást. Fürdőszobánk, vagy fésülködő asztalunk polcára így csempészhetünk egy kis amerikai ízt a Fifth Avenue által. Alapillata: ámbra, pézsma, szantálfa, nőszirom, vanília. Középrétege: rózsa, ibolya, ilang-ilang, jázmin, tubarózsa. Felső rétege: orgona, hárs, magnólia, gyöngyvirág, mandarin, bergamott. (30 ml: 10 300Ft)

A zöld tea régóta elismert gyógynövény és mint antioxidáns, a hoszszú élet elősegítője. A modern tudományos kutatások szintén alátámasztották, hogy a zöld tea hat a rákra, a szívbetegségekre, az immunrendszerre, a várható életkor alakulására, a szellemi frissességre, a cukorbetegségre, a fekélyre, a testsúlyszabályozásra, a csontritkulásra és a fogazatra. Mindezeket a jó tulajdonságokat kiaknázva, létrehozták az Arden parfümalkotók a Green Tea Intense-t, mely a testre, szellemre és lélekre egyaránt kellemes befolyással bír. Alapillata a tölgymoha, pézsma és a fehérámbra. Az illat szívébe rejtették el a zöld teát, a jázmint, a zellermagot, a szegfűt és az édesköményt. Az illatkompozíciónak a citromot, a narancsot, a rebarbarát, a bergamottot, a borsmentát és a köményt kell „a fejében tartania”. (50 ml: 8600 Ft)
Az Arden-illatok rangját és nemességét követve 2002-ben megjelent az Arden Beauty. Reklámarca az idén Oscar-díjat kapott kétgyerekes anyuka, Mrs. Douglas (Catherina Zeta-Jones). Ebben az illatkompozícióban az Arden cég életfilozófiája és esszenciája ötvöződik: a szépség megbecsülése. A parfümkészítésben először alkalmazták a rizsvirág friss, élénkítő aromáját, mely alkotó fokozatosan belevegyül a további összetevők gazdag áradatába, hogy végül teljes pompájukban kibontakozhassanak a további illatjegyek is. Az elegánsan formatervezett üveg egy bejárat az illat melódiájába. Néhány fújás, és szinte egy kis szimfónia kellős közepén találjuk magunkat. Az öszszetevők az illat érvényesülési idejének különböző fázisaiban életre kelnek és mint a hangjegyek, egymásba simulnak harmónikusan, míg egy nagy crescendóba torkollik a „mű”. Az első tételben a rizsvirág és az itáliai bergamott játszik, a második, lassú tételben hozzájuk kapcsolódik a kék lótuszvirág, a gyömbérliliom és az orchidea; a harmadik tételben eléri tetőpontját az illatzene, melyben már az indiai szantálfa, a fehér ámbra és a pézsma is kiveszi részét. Majd „mindnyájan” meghajolnak. Taps! Önök az Arden Beauty zenekarát „hallották”. (30 ml: 11 000 Ft)